گروه سینما هنرآنلاین،سعید پورصمیمی کارنامه حرفه‌ای چشمگیری دارد؛ کارنامه‌ای که البته هم در عرصه سینما و هم در عرصه تلویزیون، چندان بلندبالا نیست، اما پروپیمان است. فعالیت پورصمیمی در تلویزیون با سریال «سلطان صاحبقران» اثر علی حاتمی شروع می‌شود و در سینما، کار خود را با شاهکار «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی آغاز می‌کند. آثاری مهم و ویژه از هنرمندانی صاحب‌نام که نشان از اهمیت پورصمیمی در دنیای بازیگری دارد. در کارنامه او به ندرت می‌توان فیلم ضعیف یافت که این امر از هوش بالای این بازیگر در انتخاب‌هایش حکایت دارد. نکته جالب درباره فعالیت سینمایی این هنرمند محبوب، حضور مداوم او در نقش‌های مکمل است. سعید پورصمیمی حتی در جوانی نیز بیشتر نقش‌های مکمل و کوتاه را ایفا می‌کرد و بی‌اغراق در جملگی آن‌ها حضوری کیفی و درست داشت.

پورصمیمی4

پورصمیمی طوری نقش‌ها را زندگی می‌کند که مخاطبان حتی اگر فقط یک نقش‌آفرینی از او دیده باشند، به راحتی او را به خاطر خواهند آورد. از حضور جذاب و تأثیرگذار در «یه حبه قند» که با وجود غیبت کاراکترش در بخش بزرگی از فیلم، گویی همواره حاضر است، تا تلخی ویرانی کاراکترش در «آبادانی‌ها» که احساسات بیننده را به بازی می‌گیرد، سعید پورصمیمی نقش‌های مکمل را با دقتی مثال‌زدنی ایفا می‌کند؛ انگار اصرار دارد شخصیت‌های نمایشی را طوری خلق کند که با گذشت سال‌ها از ایفای نقش و نمایش اثر، هیچ‌گاه از اذهان بینندگان بیرون نروند.پورصمیمی حتی در یک کمدی متوسط چون «کلمبوس» نیز خوش می‌درخشد؛ نمایشی از تعهد او به این حرفه و مخاطبان آن!

پورصمیمی5

پورصمیمی رزومه بلندبالایی از کاندیداتوری تا برنده شدن در سیمرغ نقش مکمل فیلم فجر دارد؛ با همه این احوالات، بسیار کم پیش آمده که هنرپیشه‌ای چون او، در نقش اصلی آزموده شود؛ چه در اثر ترجیح فیلمسازان و چه به علت وسواس خود او در پذیرش پیشنهادها، سعید پورصمیمی را اغلب در نقش‌های فرعی و کوتاه دیده‌ایم. حال او در فیلم سینمایی «پرویزخان» ساخته علی ثقفی و محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، در نقش «پرویز دهداری» جلوی دوربین رفته؛ سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که در میان اهالی این ورزش، از نظر توجه به اخلاقیات و انضباط، چهره‌ای شاخص و تاریخی به شمار می‌آید و با ایده‌های خاص خود، انقلابی در فوتبال ایران و خصوصاً تیم ملی فوتبال ایجاد کرد.

پورصمیمی3

این فیلم که بر اساس تصاویر منتشرشده از آن، همان مقطع بحرانی و جنجالی کارنامه ورزشی پرویز دهداری را به تصویر می‌کشد، محمل جذابی برای هنرنمایی سعید پورصمیمی ایجاد کرده و باید دید او در این نقش که احتمالاً ظرفیت ویژه‌ای برای بازی در اختیارش می‌گذارد، چه عملکردی داشته است. آیا هنرپیشه شاخص سینمای ایران که تاکنون 3 سیمرغ بلورین نقش مکمل را برای «ناخدا خورشید»، «تحفه‌ها» و «پرده آخر» دریافت کرده و 2 بار برای «زشت و زیبا» و «تک‌درخت‌ها» نامزد جایزه نقش اول شده و دو بار برای «سرزمین خورشید» و «معادله» نامزد دریافت نقش مکمل مرد شده، در آستانه پایان هشتادمین سال زندگی خود، به نخستین سیمرغ بلورین نقش اول خود در جشنواره فیلم فجر دست خواهد یافت؟