گروه سینمای "هنرآنلاین" : "تمساح خونی" فیلم جواد عزتی از جمله فیلم‌هایی بود که از مدت‌ها پیش با انتشار خبر تجربه اول کارگردانی جواد عزتی، سر و صدا کرده بود. برخی حتی نگران این بودند که عزتی هم مانند سایر بازیگرانی که کارگردان شدند، ضعیف عمل کند. اما امروز پس از تماشای "تمساح خونی" مشخص شد که قطع به یقین از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال آینده سینمای ایران به شرط اکران خواهد بود.

عزتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش نه فقط با تکیه بر اندوخته‌های خودش از سینمای کمدی، که با الگوبرداری صحیح از سینمای هالیوودی جلو رفته است و موفق هم بوده است.

Temsah-Khoni-Poster

او در نشست خبری فیلمش بیان کرد که اصطلاح تمساح خونی را برای افرادی به کار می‌برند که می‌خواهند راه صدساله را در یک شب بروند و او در این فیلم تلاش کرده تا نشان دهد نمی‌توان راه صدسال را یک شبه پیمود. علاوه‌بر این او نشان داد که خودش یک تمساح خونی نیست! چرا که او هم این مسیر را یک شبه طی نکرده است و تجربه کارگردانی امروز او حاصل اندوخته‌هایش از سال‌ها بازیگری در نقش‌های کمدی و جدی او بوده است. همین امر هم موجب شده است تا اثر او فراتر از کار اول یک کارگردان باشد.

عزتی در تجربه اولش هم‌زمان که کارگردان است، در کنار عباس جمشیدی‌فر نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند که این اتفاق سختی است. اما او از پس هردو به خوبی برآمده؛ هرچند که بازی او همانند سایر نقش‌های کمدی بود که بازی کرده است.

او در این مسیر سختی که در پیش داشت از بازیگرانی استفاده کرده است که پیش از این با اکثر آن‌ها تجربه همکاری داشته است و حتی برای نقش‌های کوتاه هم کم نگذاشته و از بازیگران چهره استفاده کرده است. او این کار را برای گیشه و فروش انجام نداده است؛ چرا که به راحتی می‌توانست این کار را برای نقش عباس جمشیدی‌فر انجام دهد و نداد. او نشان داده که جزئیات برایش مهم است. این دقت نظر را در سایر عناصر چون موسیقی و تدوین هم به کار برد تا ما تماما شاهد یک فیلم کمدی_اکشن به سبک فیلم‌های هالیوودی باشیم. در موسیقی، از موسیقی‌های جَز و راک هم استفاده شده تا بعد هیجان و اکشن آن حفظ شود و در چند صحنه‌ هم تلفیقی با موسیقی ایران داشت که اتفاق بامزه‌ای رقم می‌خورد.

 

irna1-85373871

از دیگر نکات خوب فیلم حضور عباس جمشیدی‌فر در نقش اصلی است. بی‌شک قدر او را جواد عزتی که سال‌ها با او مراوده و دوستی دارد بهتر می‌داند که او را برای نقش یک فیلم خود انتخاب کرده است و با این حرکت عزتی زوج کمدی موفق و جدیدی را به سینمای ایران معرفی کرد.

فیلمنامه "تمساح خونی" نیز فیلمنامه منسجمی است و با دیگر فیلم‌های کمدی گیشه که بعید می‌دانم حتی فیلمنامه‌ای داشته باشند، متفاوت است. فیلمنامه‌نویس سعی نکرده در انتها فقط فیلم را جمع کند و حتی شده به قیمت کند شدن ریتم فیلم، آن را به یک پایان‌‌بندی درست رسانده است. 

 

Temsahe-Khoni-02

در " تمساح خونی" ما با کمدی روبرو هستیم که استانداردهای سینمای کمدی را رعایت کرده است و یک سر و گردن از فیلم‌های کمدی گیشه ما بالاتر است. جواد عزتی پس از تجربه فضای سینمای کمدی و بازی در فیلم‌هایی که بعضا آن‌ها هم با استانداردهای کمدی فاصله داشتند، خودش دست به کار شد تا آن چیزی را که از کمدی می‌داند ارائه دهد. او با این فیلم نشان داد که می‌داند سینمای کمدی سینمای شریفی است که می‌توان در دل آن حرفی برای گفتن و هم‌زمان عنصر سرگرمی و خوشی را هم داشته باشیم. اون نشان داد لازم نیست که برای خلق موقعیت‌های کمدی صرفا از طنز کلامی و جنسی استفاده کنیم و به زور از مخاطب خنده دریافت کنیم.

کمدی جواد عزتی، در فیلم "تمساح خونی" همان کمدی نجات‌دهنده و با عزتی است که هم می‌تواند گیشه را حفظ کند تا چرخ سینما و اقتصاد آن بچرخد، هم مخاطب با آن حالش خوب باشد و هم این که سینما و تکنیک داشته باشد!