صبح اعدام فیلمی سیاسی تاریخی است. برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود. قصه‌ای که به گفته افخمی تلاش دارد مخاطبانش را به خودشان متوجه کند. وی در مصاحبه‌ای گفته بود: «به معترضان امروزی خواهم گفت، معترض واقعی این‌هایی هستند که در فیلم دیدید، نه شما!»

فیلم صبح اعدام با یک پیش‌تولید طولانی و بر پایه پژوهشی عمیق از مهر سال پیش کار تولید خود را شروع کرد و با اعلام اسامی فیلم‌های راه­یافته به سودای سیمرغ چهل و دوم برای حضور در این جشنواره آماده می‌شود.  

علی شیرمحمدی تهیه‌کننده فیلم «صبح اعدام» در گفتگو با خبرگزاری هنر آنلاین، در ارتباط باتجربه همکاری‌اش با بهروز افخمی در فیلم صبح اعدام بیان کرد: همکاری من با افخمی تنها به این کار محدود نمی‌شود من سال‌ها در پروژه‌های مختلف در بخش‌های متفاوت ازجمله طراحی صحنه، مدیر اجرایی و طراحی لباس و با عناوین مختلف با افخمی همکاری داشته‌ام و فیلم صبح اعدام تجربه اول همکاری من با او محسوب نمی‌شود. بنابراین خیلی تفاوتی احساس نکردم در حقیقت استارت این کار از مهر گذشته آغاز شد و ماقبل رسیدن به مرحله تولید در ارتباط بافرم و طراحی صحنه و لباس  گفتگو و هم‌اندیشی‌های بسیاری با کارگردان  داشته‌ام.

 

این تهیه‌کننده تلویزیون و سینما در ادامه افزود: کار با افخمی یک  همکاری سهل و ممتنعی را در ذات خود دارد. در عین سختی کار این همکاری برای من همیشه لذت‌بخش‌ترین دوران فعالیت در عرصه سینما را به همراه داشته است. کارگردانان بزرگ ظرافت­ها و سختگیری‌های خاص خودشان رادارند اما با تمام این‌ها همکار ی با او علاوه بر آموزشی بودن لذت‌بخش هم هست.

تهیه‌کننده فیلم صبح اعدام در ارتباط با داستان فیلم مطرح کرد: بار اصلی داستان و محصول معنایی و فحوایی کار روی کاراکتر حاج اسماعیل رضایی دوست و همکار قدیمی طیب حاج رضایی بناشده است.

شیرمحمدی در ارتباط با محدود بودن لو­کیشن و تأثیر آن در داستان‌پردازی فیلم صبح اعدام بیان کرد: محدود بودن لوکیشن علاوه بر اینکه چالش‌برانگیز بود اما بسیار در امر داستان‌پردازی کمک‌کننده بود. در این نوع از فیلم‌ها به دلیل محدودیت‌های موجود در میزان سن و دکوپاژ، دست کارگردان بسیار بسته‌تر است.

تهیه‌کننده فیلم صبح اعدام در ادامه تأکید کرد : با توجه به اینکه  قصه روایت لحظات پایانی زندگی حاج اسماعیل رضایی و حبیب حاج  رضایی است، می‌طلبید ، در لوکیشن های محدودی کار بسته شود.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که با توجه به لوکیشن محدود و یک‌خطی داستان، این اثر چقدر به فرم فیلم سفر سبز نزدیک است، گفت: صبح اعدام به لحاظ فرمی بسیار به این فیلم نزدیک است و فیلم سفر سبز نشان داد، می‌توان لوکیشن محدود داشت اما قصه جذاب  و پرکششی را روایت کرد. در این فرم به دلیل عدم وجود تعدد لوکیشن و محدودیت بصری، کارگردان کار بسیار سخت‌تری دارد و از همین جهت معتقدم افخمی در این کار قصد داشته خودش را به چالش بکشاند و به نظر من در محصول نهایی بسیار موفق بوده است.

وی در ارتباط با چالش انتخاب بازیگران در این فیلم گفت: مرور کارهای افخمی از سالیان دور آن زمان که فیلم عروس را به روی پرده برد، شما بازیگر مطرح نمی‌بینید به‌نوعی تمامی شخصیت‌های اول فیلم‌های افخمی بعد از اکران تبدیل به ستاره شدند. از فیلم عروس تا شوکران کسانی مانند هدیه تهرانی و یا ابوالفضل پور عرب و نیکی کریمی و بسیاری از ستارگان دیگر مانند محسن تابنده، پیمان قاسم‌خانی در فیلم سن‌پترزبورگ همه بعد از همکاری با افخمی دیده شدند و به ستاره تبدیل شدند.

شیرمحمدی در ادامه افزود: بازیگران صبح اعدام هم در عین کار بلدی بسیار متبحر هستند و این نوید را می‌دهم سینما باید منتظر یک پور عرب دیگر که در عروس افخمی درخشید باشد.