گروه سینمای هنرآنلاین: در میان فیلم های راه یافته به چهل‌ و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ،  «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین میری دیده می شود. در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد و سامان مهکویه به ایفای نقش می‌پردازند.‌بابک خواجه‌پاشا پیش از این با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شده است.‌

بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم «آبی روشن» در گفتگو با خبرگزاری هنر آنلاین در خصوص دلایل پذیرش کارگردانی فیلم آبی روشن گفت: زمانی که فیلم‌نامه را خواندم حس کردم، می‌توانم با این اثر ارتباط برقرار کنم.  یکی از دلایل مهمی که سبب می‌شود فیلم‌ساز یک فیلم‌نامه را انتخاب کند و آن را به یک اثر تصویری تبدیل کند همین قرابت ایده فیلم‌نامه با ایده‌های ذهنی کارگردان است. حتی در مقوله اقتباس هم این احساس نزدیکی و ارتباط میان مضامین و فیلم‌ساز باید برقرار شود و کارگردان باید نسبت به آنچه می‌سازد، گرایش و علاقه داشته باشد، با این اوصاف این فیلم‌نامه را انتخاب کردم.

این کارگردان عرصه سینما در پاسخ به این سؤال که در سبک شما به‌نوعی نگاه شاعرانه دیده می‌شود، گفت: من به دنبال سینمای انسانی با یک روایت شاعرانه توأم به زیبایی هستم. این روایت شاعرانه در کارهای من بیشتر در اجرا خودش را نشان می‌دهد.

خواجه پاشا در تفسیر چگونگی شکل‌گیری نگاه شاعران در یک فیلم گفت: این شاعرانگی به نوع نگاه و جهان‌بینی کارگردان بستگی دارد اینکه فیلم‌ساز از چه زاویه دیدی به جهان اطراف خود نگاه می‌کند و یکی از علاقه‌مندی‌های من در امر فیلم‌سازی نگاه به داستان از همین زاویه نگاه شاعرانه و انسانی است. فیلم‌نامه آبی‌روشن هم این شاعرانگی و نگاه انسانی را در خود داشت و همین دلایل مرا به این سمت کشاند که این فیلم را بسازم.

کارگردان فیلم در آغوش درخت در ارتباط با فضاسازی فیلم جدید خود آبی روشن گفت: این اثر هم همچون فیلم در آغوش درخت، فضاسازی، لحن، ترکیب‌بندی را در فضای شاعرانه ترسیم کرده‌­ایم. من از ساخت فیلم در این ساختار لذت می‌برم و دوست دارم، در  همین جنس از فیلم‌سازی بمانم چرا که این نوع فیلم‌ها توأم با امید هستند و می‌توانند تلخ‌ترین مسائل را رنگ و بوی امید بدهند.

وی در ادامه افزود: امروزه به دلیل اتمسفر سنگینی که به لحاظ روحی و روانی در جهان وجود دارد، وظیفه هر فیلم‌سازی است که با اثر خود در جامعه امیدآفرین باشد.

خواجه­‌پاشا در پاسخ به این سؤال که پرسش اصلی و یا به عبارتی پرسش دراماتیک فیلم «آبی روشن» چیست، گفت: فیلم در ارتباط با لایه‌های درونی انسان پرداخت کند و قهرمان داستان سعی دارد تا بار دیگر خود را درجهان امروز پیدا کند.

کارگردان فیلم آبی روشن درباره تعدد لوکیشن در شهرستان‌های مختلف و نگاه شاعرانه در نمایش این شهرها  گفت: سفر بخشی از فیلم‌نامه است و نمایش زیبایی‌ها خواستگاه متن است.

خواجه پاشا

خواجه پاشا در ارتباط با کاراکترهای فیلم گفت: همه بازیگران برای ایفای نقششان از همه وجود مایه گذاشتند. این فیلم به دلیل اتمسفر فیلم‌نامه و فضای انسانی که در خود دارد،  سبب شده تا همه بازیگران با همه وجود نقش‌آفرین خوب  و باورپذیری داشته باشند.  

وی در پاسخ به این سؤال که جشنواره چهل و دوم را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: امیدوارم امسال با تعدد نگاه همراه باشیم ولی درعین‌حال آنچه سینمای ایران را تقویت می‌کند تعدد ژانر با مضامین مختلف است تا بتوانیم پاسخگوی سلیقه متفاوت مخاطبان باشیم در عین اینکه یک سینمای پویا، محصول پرداخت سینما به ژانرهای مختلف در ابعاد حرفه‌ای و تخصصی است و اساس و ذات ژانر برای جذب مخاطب ایجادشده است و اگر به دنبال سینمای پویا هستیم باید برای مخاطب هر ژانری در سینما تولید فیلم داشته باشیم. امسال فیلمسازانی از چند طیف و چند ژانر در جشنواره حضور دارند و فیلم آبی روشن هم یک فیلم در ژانر ملودرام اجتماعی است.