به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، میثم غلامی، مستندساز درباره اکران مستند «در جست و جوی یک سرباز» که در بخش شهید آوینی پانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور داشت گفت:  «در جست و جوی یک سرباز»، اولین بار در شهرستان دلفان استان لرستان که محل دفن شهید گمنام سوژه مستند است، اکران شد و بعد در مرکز استان لرستان با حضور مسئولان لشکری و کشوری به نمایش رسید. سپس در بخش شهید آوینی «سینماحقیقت» اکران شد و توانست یکی از پر بازدیدترین آثار این بخش شود. بعد از حضور در جشنواره برنامه‌ریزی ما برای پخش مستند از تلویزیون بود. «در جست و جوی یک سرباز» از شبکه افق پخش شد و قرار است تا ده روز آینده نیز از شبکه دو سیما پخش شود.

او درباره وضعیت اکران آثار مستند ادامه داد: وقتی مستندی برای پلتفرمی مثل تلویزیون ساخته شود، تعداد بسیاری مخاطب خواهد داشت. اما وقتی مستند برای اکران در سینماها ساخته شده باشد، طبیعی است که تعداد مخاطبان کمتری به تماشای اثر بنشینند. همه آثار مستند هم قابلیت پخش از تلویزیون را ندارند. بدون شک مسئله اکران، معضلی بزرگ در سینمای مستند به حساب می‌آید. متولیان و سیاست‌‌گذاران حوزه مستند باید جهت رفع این مشکل، آسیب‌شناسی کرده و گفتمان مستند را راه‌اندازی کنند.

این مستندساز بیان کرد: وقتی انسان نسبت به موضوعی جهل داشته باشد سراغش هم نمی‌رود. یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مردم و ایجاد علاقه در آن‌ها نسبت به تماشای آثار سینمای مستند آگاهی‌سازی است. مردم باید بدانند چرا مستندسازی اهمیت دارد و رسالت مستندساز چیست و از طریق این گفتمان و آگاهی‌بخشی می‌توان مردم را ترغیب به تماشای آثار کرد. یکی از پیشنهادات من برای بهبود وضعیت پخش آثار سینمای مستند این است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متولی پخش آثاری شود که در جشنواره «سینماحقیقت» اکران می‌گیرند. 

غلامی درباره جایگاه جشنواره «سینماحقیقت» در حوزه سینمای مستند گفت: حضور داشتن در جشنواره «سینماحقیقت»، برای بسیاری از مستندسازان آرزو است و این جشنواره به هیچ‌وجه نباید جایگاه خودش را دست کم بگیرد. در این جشنواره شاهد حضور تفکرات مختلف هستیم که باعث جریانی از تبادل ایده‌ها می‌شود و این نشانگر روشنفکر بودن متولیان و مدیران این رویداد سینمایی است. جشنواره «سینماحقیقت» پذیرای آثار گوناگون با جهانبینی و نگرش‌های مختلف است و بهترین رویداد داخلی در حوزه سینمای مستند به حساب می‌آید و باید رویه خود را حفظ کند. 

او درباره اکران آنلاین آثار این دوره از جشنواره گفت: بدون شک اکران آنلاین آثار این دوره از جشنواره اتفاق خوبی به شمار می‌آید اما پیشنهاد من این است که متولیان جشنواره ساز و کاری تدارک ببینند تا همزمان با برگزاری جشنواره در خانه جشنواره، آثار در سینماهای شهرهای مختلف هم اکران بگیرند. زیرا تماشای فیلم بر پرده نقره‌ای حسی بسیار متفاوت از تماشای آنلاین آن دارد.

غلامی بیان کرد: به نظر من یکی از ارکان مهم در مقوله آثار مستند، روایت کردن حقیقت است. برای مثال اگر من داور جشنواره «سینماحقیقت» باشم، آثاری در نظرم با اهمیت‌تر جلوه می‌کنند که حقیقت داشته باشند نه این که در قالب حقیقت به بیان یک مسئله بپردازند و با بازیگر، گریم و برداشت‌های متعدد موضوعی را صحنه‌سازی کنند. 

این مستندساز در پایان گفت: امیدوارم متولیان حوزه مستند، قشر فیلمساز مظلوم این حوزه را رها نکنند. حمایت معنوی برای یک مستندساز حتی بسیار ارزشمندتر از حمایت مادی به حساب می‌آید و به او انگیزه می‌دهد. درنتیجه، امیدوارم در طول سال متولیان پیگیر احوال و آثار مستندسازان باشند.