گروه تلویزیون هنرآنلاین: پوشش مسابقات ورزشی یکی از برنامه‌های ثابت تلویزیون بوده که مخاطبان بسیاری دارد. امسال نیز جام‌جهانی فوتبال مهمترین رویدادی است که تلویزیون از ماه‌ها قبل برای پوشش آن برنامه‌ریزی کرده است.

به هرترتیب با توجه به اخباری که پیش از این در رسانه‌های مجازی مطرح شده، از ماه‌ها قبل برای کنار گذاشته شدن تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیاری صورت گرفت اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و اکنون جمهوری اسلامی یکی از ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها را به میدان مسابقه فرستاده است. برهمین اساس پوشش ویژه این رقابت‌ها اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.

بنابراین همزمان با آغاز جام‌جهانی فوتبال از امروز مصادف با یکشنبه ۲۹ آبان ماه که با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور همراه است، ویژه برنامه‌های متنوعی از سوی رسانه ملی برای پوشش ۱۰۰ درصدی این رویداد مهم ورزشی آماده شده که در ادامه سعی کردیم به جزییات برخی از آنها بپردازیم.  

شور و هیجان تماشای بازی‌های تیم ملی از شبکه سه

ویژه برنامه «جام ۲۰۲۲» مهمترین برنامه تلویزیون در این روزها بوده که قرار است هر روز از ساعت ۱۲:۳۰ در شبکه سه سیما روی آنتن برود. اجرای این برنامه که قرار است تمام بازی‌های جام‌جهانی را به طور زنده پخش کند، برعهده محمد حسین میثاقی و محمدرضا احمدی بوده و تهیه‌کنندگی آن را مهدی هاشمی برعهده دارد. در هفته اول جام‌جهانی هر روز ۴ بازی انجام شده که قرار است همگی با روایت گزارشگران ایرانی از شبکه سه سیما پخش شده و در ادامه توسط کارشناسان فوتبالی مورد ارزیابی قرار گیرد.

ویژه برنامه دیگر شبکه سه سیما نیز از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد هر روز آغاز شده و به مدت دو ساعت به مرور بازی‌ها و حواشی هر روز جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌پردازد.

سه بازی مقدماتی تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا به ترتیب با گزارش محمدرضا احمدی، پیمان یوسفی و جواد خیابانی نیز از شبکه سه سیما پخش می‌شود. پیش از این قرار بود این سه گزارشگر به کشور قطر اعزام شوند و بازی‌های تیم ملی را از آنجا گزارش کنند اما چندی پیش خبر رسید که سفر گزارشگران صداوسیما کنسل شده و گزارش بازی از استودیوهای تهران انجام می‌شود. 

پوشش صد درصدی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در شبکه ورزش

شبکه ورزش نیز باتوجه به رسالت تخصصی خود در پوشش مسابقات ورزشی در روزهای برگزاری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

سینا معتضدی مدیر شبکه ورزش نیز در روزهای گذشته با بیان اینکه ویژه برنامه‌های این شبکه تنها معطوف به برنامه‌های ترکیبی نبوده و تولید آثار با توجه به تنوع قالب و ساختار انجام شده است، از ویژه برنامه‌هایی خبر داد که مسابقه و مستندهای داستانی- روایی را نیز شامل می‌شود.

برنامه «جام ۲۲» اصلی‌ترین برنامه شبکه ورزش برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بوده که ساعت ۲۱ روزهای دوشنبه و جمعه از اول مهر ماه پخش خود را آغاز کرد تا لقب نخستین برنامه تحلیلی معاونت سیما درباره جام‌جهانی قطر را به خود اختصاص دهد. رسول مجیدی مجری اصلی این برنامه است.

البته «جام ۲۲» ۴ استودیو دارد. به این ترتیب مخاطبان علاوه بر استودیوی جام ۲۲ می‌توانند برنامه‌های مورد نظر را از استودیو اخبار جام جهانی، استودیو مسابقه جام جهانی و استودیو قطر دنبال کنند.

یکی از بخش‌های مهم این برنامه «قطرنامه» است که  در آن عبدالله روا جذابیت‌ها و حواشی جام جهانی را با رویکردی بیان کرده و به تصویر می‌کشد.

پویش «تا پای جان برای ایران» از بخش‌های مهم این برنامه بوده که در راستای حمایت رسانه ملی از تیم ملی کشورمان برنامه‌ریزی شده است. مخاطبان در این بخش می‌توانند شعارها و دلنوشته‌های خود درباره تیم ملی فوتبال کشورمان به این بخش ارسال کنند و از این راه یار دوازدهم تیم ملی فوتبال باشند.

علاوه بر این موارد، ویژه برنامه «دست اول» نیز به صورت روزانه و در دو نوبت که مختص به ساعت‌های ۱۱ صبح و ۴ بعد از ظهر است، آخرین اخبار و حواشی جام جهانی را به اطلاع فوتبال دوستانی که بازی‌های جام‌جهانی را از شبکه ورزش دنبال می‌کنند می‌رساند.

شبکه نسیم و نگاهی هنری به فوتبال

نسیم نیز شبکه دیگری است که برای پوشش این دوره از جام‌جهانی فوتبال دست به تدارک ویژه‌ای زده است.  «فوتبال زندگی‌ست» عنوان ویژه برنامه این شبکه بوده که قرار است از زاویه‌ای تازه چون سینما و تئاتر به فوتبال نگاه کند.

در یکی از بخش‌های این برنامه که به دوره مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ اختصاص دارد، نیما شاهرخ شاهی و رامین ناصر نصیر به عنوان راوی حضور یافته و داستان‌های جذابی از اشتراکات فرهنگی ملل مختلف را بیان می‌کنند. همچنین در این برنامه بخش کوتاهی به تله تئاتر اختصاص داده شده و بر مبنای ادعای سازندگان قرار است از این مدیوم برای روایت داستان زندگی در دنیای فوتبال استفاده شود. به نوعی «فوتبال زندگی‌ست» علاوه بر تئاتر، تلاش می‌کند تا به تاثیر متقابل فوتبال بر سینما و ادبیات نیز توجه داشته باشد. به این منظور بخشی از برنامه سکانس‌های طلایی سینما و فوتبال را به هم گره زده و روایت‌های متفاوتی را از منظری تازه پیش روی مخاطبان می‌گذارد.

این برنامه از شامگاه روز گذشته آغاز شده و تا پایان بازی‌های جام‌جهانی هر شب ساعت ۲۳ به مدت ۶۰ دقیقه از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. اجرای «فوتبال زندگی‌ست» را دو چهره جدید برعهده دارند.