به گزارش هنرآنلاین، در گزارش مجله اروپایی «سینما اسکوپ» Cinema Scope آمده است: «سی ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان جشنواره مقدماتی جایزه اسکار و جزو فستیوال‌های «اسکار کوالیفاید» در دنیا با نمایش 64 فیلم کوتاه از کارگردانان 32 کشور جهان در شهر تهران برگزار می‌شود و فیلمی که در این رویداد سینمایی، جایزه بزرگ بخش بین‌الملل را بگیرد، به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

سی ‌و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری «مهدی آذرپندار»، توسط انجمن سینمای جوانان ایران، با شعار «تنوع در ژانر» و همچنین محوریت موضوع «ژانر» در دو بخش اصلی «سینمای ملی» و «سینمای بین‌الملل»، به صورت حضوری و با نمایش بیش از 64 فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در چندین بخش رقابتی ملی و بین‌المللی از کارگردانان 32 کشور جهان از جمله؛ آمریکا، فرانسه، شیلی، آرژانتین، ژاپن، آلمان، اتریش، چین، انگلستان، ایتالیا، لهستان، لبنان، کانادا، قرقیزستان، هندوستان، اسپانیا، فنلاند، سوئیس، دانمارک، استرالیا، تایلند، کرواسی، مجارستان، فیلیپین، لیتوانی، رومانی، پاکستان، اندونزی، مراکش، ارمنستان، لوکزامبورگ، عراق، ترکیه، ایران و با حضور داورانی از کشورهای پرتغال، ترکیه، لیتوانی، رومانی و ایران و نشست‌های تخصصی اساتید بین‌المللی سینما از روزهای 19 تا 24 اکتبر 2022 در پردیس سینمایی «ملت» در شهر تهران برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران TISFF یکی از جشنواره‌های مهم و معتبر فیلم کوتاه در سطح جهان و مورد تأیید آکادمی اسکار OSCAR® qualifying به‌شمار می‌رود و در بین کارگردانان فیلم کوتاه دنیا از جایگاه خوبی برخوردار است و امسال، از طرف فیلمسازان 131 کشور، تعداد 5042 اثر، به این رویداد سینمایی ارسال شد.

این رویداد سینمایی یکی از 63 فستیوال مورد تأیید آکادمی اسکار در جهان، یکی از 9 جشنواره بین‌المللی مورد تأیید این آکادمی در قاره آسیا و نیز یکی از دو جشنواره بین‌المللی مورد تأیید اسکار در منطقه خاورمیانه است.

«مهدی آذرپندار» دبیر سی ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشست خبری این رویداد سینمایی که روز یکشنبه 16 اکتبر 2022 در محل «باغ زیبا» برگزار شد گفت: این جشنواره امروز، بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است و برای این رویداد معتبر باید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرد. سال گذشته از ۲۷ مهر تا ۲ آبان (19 تا 24 اکتبر 2021) بود و از این جهت که سال گذشته در تقویم جشنواره‌های اسکارکوالیفاید قرار گرفت، احساس کردیم این تاریخ بین‌المللی باید ثابت شود و به یک تاریخ ثابت برسیم.

وی همچنین گفت: تعداد ۵۰4۲ اثر، آمار کل فیلم‌های ثبت نام شده در بخش بین‌الملل سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است. از این میان تعداد ۲۹۲۵ فیلم داستانی، ۶۸۹ فیلم پویانمایی، ۸۰۴ فیلم مستند و ۵۹۴ فیلم تجربی از ۱۳۱ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره سی و نهم بوده‌اند. همچنین فرانسه با ۵۷۲، اسپانیا با ۴۰۱ ، هند با ۳۴۶، چین با ۲۳۱ و آمریکا با ۲۲۱ فیلم، کشورهایی هستند که بیشترین اثر را به این رویداد فرستاده‌اند. رتبه‌های بعدی فهرست‌ کشورهای متقاضی حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به ترتیب به کشورهای برزیل با ۲۱۳ فیلم، آلمان با ۱۹۱ اثر، ایتالیا با ۱۸۸ فیلم، روسیه با ۱۶۲ فیلم، ترکیه با ۱۴۹ اثر، کانادا با ۱۰۱ اثر و مکزیک با ۸۶ فیلم اختصاص دارد.

دبیر این جشنواره در ادامه سخنانش در مورد آثار بخش رقابتی «سینمای ملی» گفت: در این بخش از جشنواره، 99 اثر شامل؛ ۴۷ فیلم داستانی، ۱۴ مستند، ۱۳ تجربی، ۲۵ پویانمایی از سینماگران سراسر ایران حضور دارند.

بخش «سینمای بین‌الملل» این جشنواره، با رویکرد ارزش‌های انسانی و جامعه، شامل فیلم‌هایی است که در انواع گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در خارج از کشور ایران تولید شده باشند. آثار این بخش می‌بایست بعد از آغاز سال 2021  تولید شده و همچنین تاکنون در هیچ جشنواره دیگری در ایران نمایش داده نشده باشند.

اهداف جشنواره شامل؛ شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تقویت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان جریانی مستقل و اندیشمند در سینمای ایران، بروزرسانی دانش سینمایی فیلم‌سازان در حوزه فیلم کوتاه، تقویت چرخه عرضه فیلم کوتاه با فراهم کردن زمینه‌های بازاریابی داخلی و خارجی و گسترش و جذب مخاطبان فیلم کوتاه است.