به گزارش هنرآنلاین، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها به همراه اصغر گودرزی معاون اداره کل توسعه کتابخانه و مشارکت‌ها، محمدرضا هراتی معاون توسعه و ترویج کتابخانه، محمدرضا اسفاری سرپرست اداره کل امور فرهنگی کتابخانه‌ها، محمدمهدی زرافشان مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، سیدباقر میرعبداللهی مدیر کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی و زهرا جعفری مشاور رسانه‌ای با رئیس سازمان سینمایی در راستای گسترش همکاری بین حوزه سینما و کتاب صبح امروز (۲۵ مهرماه) دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی و نقش کتاب در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی گفت: به طور قطع، بهره گیری از ابزارهای چون سینما برای تبیین و ترویج موضوع کتابخوانی بسیار مهم است و می‌توان با همکاری‌های متقابل از ظرفیت‌های مغفول مانده در این دو حوزه به نفع هم استفاده کنیم. 

خزاعی با اشاره به وضعیت سینماها در کشور و مقایسه آماری آن با دیگر کشورهای منطقه عنوان کرد: از ظرفیت‌های زیرساختی نهاد کتابخانه‌ها چنانچه از استانداردهای لازم برای بهره‌مندی سینمایی برخوردار باشند، می‌توان استفاده کرد. کتاب و کتابخانه با سینما پیوند ناگسستنی دارد بنابراین می‌توان با شناسایی شرایط و زمینه‌های لازم، پیوند بین این دو بخش را تقویت کرد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه شناسایی و معرفی کتاب هایی که قابلیت مرجعیت اقتباس را دارند از نیاز های سینمای کشور است خاطرنشان ساخت: نهاد کتابخانه ها می تواند در این زمینه با کمک کارشناسان و خبرگان آثار واجد شرایط را به تناسب نیاز جامعه معرفی نماید.

خزاعی به ایجاد کتابخانه‌های تخصصی سینما در استان‌های مختلف کشور، تقویت رویکرد سینما در مراکز کتابخانه‌ها و حضور این نهاد در رویدادهای مهمی همچون جشنواره فیلم فجر بویژه تجلی اراده ملی اشاره کرد: این نهاد می تواند در قالب همکاری مشترک با بنیاد سینمایی فارابی اقدام به تولید آثار نماید که فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور ارتقا و گسترش یابد.

رئیس سازمان سینمایی در پی پیشنهاد دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی برای استفاده از ظرفیت های زیرساختی این نهاد با بهره‌وری سینمایی عنوان کرد: این برنامه می تواند با نظر کارشناسی موسسه سینماشهر پیگیری شود. نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند از سینماگران شاخص و موثر به عنوان سفیران کتابخوانی استفاده نماید.

در ادامه این جلسه مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ارائه گزارشی از مراکز کتابخانه‌ای کشور گفت: نهاد کتابخانه به لحاظ برخورداری از گستردگی و زیرساخت در منطقه اول و در آسیا در رتبه دوم قرار دارد. این در حال حاضر از بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در سراسر کشور بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها در کنار مساجد و مدارس یکی از گسترده‌ترین مراکز هنری کشور محسوب می‌شود افزود: بنابراین می‌توان از ظرفیت‌ کتابخانه‌ها در زمینه آموزش، نمایش فیلم، مشارکت در جشنواره‌ها و لوکیشن فیلم‌ها بهره برد.

رمضانی با اشاره به تعدد مراکز زیرساختی در نهاد کتابخانه در مناطق و استان های مختلف کشور پیشنهاد داد: در استان های که فاقد سینما هستند می توان از این ظرفیت برای اکران فیلم و پاتوق های سینمایی استفاده کرد.

وی با اشاره به برنامه هایی چون کتاب فیلم، اقتباس در سینما از آمادگی این نهاد برای تولید مشترک، همکاری در رویداد های فرهنگی و جشنواره ها و هم افزایی سالن هایی از این نهاد به ناوگان سینمایی کشور خبر داد و از پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی برای انتخاب سفیران کتابخوانی از میان چهره های سینمایی استقبال کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خاطرنشان ساخت: ما به دنبال ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور هستیم و در این راستا می‌توان از ابزار سینما و چهره هایی سینمایی کمک گرفت.