گروه سینمایی هنرآنلاین: رئیس کمیته معرفی نماینده سینمای روسیه به اسکار ۲۰۲۳ در واکنش به اقدام آکادمی فیلم روسیه در تحریم کردن مراسم اسکار مدعی شد این تصمیم غیر قانونی است و بدون در نظر گرفتن رای اعضای این کمیته گرفته شده است. به همین دلیل،‌ پاول چوکرای از مقام خود کناره‌گیری کرد.

از زمان فروپاشی شوروی سابق در نخستین سال‌های دهه ۹۰ میلادی، سینمای روسیه تنها یک بار در ۱۹۹۴ با «سوخته از آفتاب» نیکیتا میخالکف برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است. ضمن اینکه شش نامزدی دیگر سینماگران و فیلم‌های روسی در مراسم اسکار برای آنها همراه با بردن جایزه نبوده است. از این شش نامزدی، دو بار آن سهم میخالکف در سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۷ بوده است.

فیلمساز نامدار روس که رئیس اتحادیه سینماگران روسیه است، از سرشناس‌ترین هنرمندان هوادار ولادیمیر پوتین به شمار می‌رود. میخالکف به تازگی به همراهی روسیه با سیاست‌های سینمای آمریکا و آکادمی اسکار انتقاد کرده و به خبرگزاری دولتی تاس گفته بود: «به نظرم انتخاب یک فیلم و معرفی کردن آن به کشوری (آمریکا) که وجود روسیه را منکر شده، در شرایط امروزی بی‌معنی است.»

به دلیل درگیر شدن روسیه در جبهه جنگ با اوکراین، فیلم‌های روسی در سال جاری میلادی چندان فرصت نیافتند در رویدادهای مهم اروپایی و بین‌المللی شرکت کنند. هر چند تازه‌ترین ساخته‌های کریل سربرنیکف و الکساندر سوکوروف به ترتیب در بخش‌های رقابتی جشنواره‌های کن و لوکارنو رونمایی شدند.