گروه سینمایی هنرآنلاین: «سنت عمر» نخستین بار در دنیا در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و جایزه بزرگ شیر نقره‌ای هیات داوران و جایزه لوییجی دی‌لورنتیس شیر آینده را برد. این فیلم در ادامه برای نمایش در جشنواره تورنتو هم برگزیده شد.

هیات انتخاب نماینده سینمای فرانسه در اسکار امسال بدون حضور مدیران ارشد جشنواره کن شکل گرفت و سرانجام از میان پنج گزینه نهایی، رای به حضور «سنت عمر» در اسکار ۲۰۲۳ داد. فرانسه آخرین بار حدود ۳۰ سال پیش برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده و مدیران سینمایی این کشور امیدوارند «سنت عمر» بتواند به سه دهه ناکامی در مهم‌ترین جوایز سینمایی جهان پایان دهد.

«یک روز خوب» میا هنسن-لاو، «خاطره‌های پاریس» آلیس وینوکور، «تمام‌وقت» اریک گراول و «بدترین‌ها» به کارکردانی مشترک لیزا آزوکا و رومن گوئره چهار گزینه دیگر سینمای فرانسه برای حضور در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و پنجم بودند که رقابت را به نخستین فیلم داستانی آلیس دیوپ باختند. «سنت عمر» بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و درباره رمان‌نویسی جوان است که دادگاه یک مادر سنگالی مهاجر متهم به قتل دخترش را پیگیری می‌کند.

سینمای فرانسه با وجود داشتن جایگاهی چشمگیر در عرصه هنر هفتم سال‌هاست در بردن اسکار ناکام مانده است. آخرین بار این فیلم سینمایی «هندوچین» در ۱۹۹۳ بود که اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و از میان ۱۰ نماینده اخیر فرانسه در اسکار، فقط دو فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی شده‌اند.