گروه سینمایی هنرآنلاین: در ابتدای این مراسم یزدان عشیری ضمن تسلیت برای درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد، ابراز امیدواری کرد سینمای ایران روند رو به رشد خود را ادامه دهد. او همچنین این برنامه را آغازی برای سلسله نشست‌های سازمان سینمایی معرفی کرد و از برگزاری نشست رییس سازمان سینمایی در مهرماه خبر داد. 

قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر رویداد مهر سینمای ایران در ادامه این مراسم گفت: از ادارات استان‌ها و پشتیبانی وزارت فرهنگ که بار این اتفاق روی دوش آنهاست تشکر می‌کنم. برای اینکه موضوع را بشکافم لازم است توضیحاتی را ارایه دهم. ارتباط وزارت فرهنگ با استان‌ها از روش‌های مختلف است. اول حضور در اختتامیه جشنواره‌ها، دوم انجمن سینماگران جوان، سوم تفاهم‌نامه و چهارم بحث ساختار است.

وی افزود: برنامه دولت سیزدهم و رییس سازمان سینمایی باتوجه به شعار دولت که عدالت اجتماعی است، این است که بتواند شرایط بهتری را در استان‌ها ایجاد کند. در این راستا برای اولین بار سفرهای استانی اجرا شدند و تا الان ۱۱ استان بازدید شده است. همچنین با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صحبت‌هایی صورت گرفته و هماهنگی‌هایی انجام شده تا در استان ها معاونت سینمایی ایجاد شود.

آشنا با تاکید بر اینکه برگزاری این رویداد مطالبه هنرمندان استانی بوده است، بیان کرد: به هر ترتیب شاهد برگزاری مراسم‌های تجلیل از هنرمندان سینما بودیم که توسط جشن سینما انجام می‌گرفته اما رویداد هفته مهر وسعت بیشتری را شامل می‌شود و در راستای تحقق عدالت هنری در استان‌های مختلف است.

دبیر رویداد مهر سینمای ایران در ادامه گفت: به هر ترتیب در شرایط کنونی تقریبا همه چیز در تهران متمرکز است. بر همین اساس یکی از اهداف ما این بوده که هنرمندان استان‌ها مطالبه‌گر شوند و فعالیت بیشتری انجام دهند. تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، انتخاب برترین‌های رشته‌های مختلف سینمایی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی بخشی از برنامه‌های این رویداد بوده که تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام آنها صورت گرفته است.

آشنا با بیان اینکه به هر استان ۷۰ میلیون تومان کمک می‌شود، تاکید کرد که باید مدیران استان‌ها نیز در زمینه کمک‌هایی به این صورت همراهی خود را انجام دهند.

وی افزود: ۱۶ مهر ماه جشنی با برگزیدگان استانی برگزار می‌کنیم و برنامه‌ریزی کردیم که در آن از سه مستندساز، سه فعال انیمشین، سه فیلمساز تجربی و چند کمپانی برتر در زمینه تولید آثار تقدیر و تشکر کنیم.

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی که دبیری رویداد مهر سینمای ایران را برعهده دارد، در بخش دیگری از این نشست پاسخگوی پرسش‌های اصحاب رسانه بود. وی در درباره ضرورت برگزاری چنین رویدادی در مقطع کنونی و چگونگی تامین بودجه برای آن توضیح داد: باور کنید که ما به دنبال این نیستیم که رویدادی را به نام خود راه بیاندازیم. باتوجه به اینکه خودم روستازاده هستم باید بگویم متاسفانه تاکنون چنین فرصتی برای هنرمندان شهرهای دیگر و سینمادارهای آنها نبوده است. در واقع این اتفاق فرصتی است که می‌تواند اتفاق خوبی را به همراه داشته باشد.

آشنا در بخش دیگری از این نشست درباره ایجاد سالن سینما در شهرهایی که سینما ندارند، گفت: تعهد کرده‌ایم که حداقل سه سینما را در استان‌های مختلف تجهیز کنیم. در واقع بودجه این کار ابتدا تامین و سپس سفرهای استانی آغاز شد.

در بخش دیگری از این برنامه یزدان عشیری درباره آخرین فیلم اصغر یوسفی‌نژاد که به چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا نکرد و با عنوان «عروسک» شناخته می‌شود، گفت: آقای اکبری صحت تهیه‌کننده این فیلم بوده و پیگیر حل مشکل آن است. مسیر سازمان سینمایی در دوره جدید عدالت محوری است و ملاحظات برای همه فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود. در واقع ما تفاوتی بین فیلمسازان بزرگ و گمنام شهرستانی نمی‌بینیم. گاه ممکن است فیلمسازی از پرتال رسانه‌ای خوبی بهره ببرد و فیلمساز دیگر این امکان را نداشته باشد. به همین دلیل بخشی از این موضوع نیز برعهده اصحاب رسانه است.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی ادامه داد: به هر ترتیب تهیه‌کننده فیلم آقای یوسفی‌نژاد نیز پیگیر کار است. در واقع اگر درخواست پروانه را پیگیری کرده باشند در دست بررسی است و امیدوارم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

قادر آشنا در بخش دیگری از این مراسم پاسخ شفافی درباره بودجه این برنامه نداد و با اعلام اینکه هفته مهر سینمای ایران، جشن نبوده و یک رویداد بلند مدت است، تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان سینمایی برای حمایت از سینمای استان‌ها در نظر گرفته شده است.

در بخش پایانی این مراسم یزدان عشیری در پاسخ به این پرسش که آیا روز گذشته جلسه شورای سینما با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد یا خیر گفت: به دلیل نزدیکی رویداد اربعین و مشغله‌های کاری وزیر ارشاد و معاون اول رییس جمهوری، این جلسه به زمانی دیگر موکول شده است.