گروه سینمایی هنرآنلاین: انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی سال ۱۳۹۹ تولید شد و قرار بود اولین‌بار در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شود اما به‌دلیل قرار گرفتن در بخش غیررقابتی از حضور در جشنواره انصراف داد. گمانه‌زنی‌ها برای اکران فیلم ادامه داشت تا ۱۰ تیرماه امسال که همدانی از اتفاقی ویژه در سینمای ایران خبر داد و اعلام کرد «پسر دلفینی» توانسته در روسیه به فروش یک میلیون و هفتصد هزار دلاری برسد.

اکنون این انیمیشن شرایط اکران در ایران را پیدا کرده است؛ به طوری که مراسم رونمایی از آن عصر جمعه سوم شهریور ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ایران‌مال با حضور مخاطبان برگزار شد و نوید یک استقبال خوب از مخاطبان ایرانی را نیز به دست‌اندرکاران فیلم داد. این اثر از چهارشنبه همین هفته مصادف با ۹ شهریور اکران عمومی خود را در سینماهای سراسر کشور و برخی دیگر از کشورهای جهان آغاز می‌کند.

همدانی، تهیه‌کننده انیمیشن «پسر دلفینی» در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نحوه اکران این فیلم در روسیه و شائبه‌هایی که در این باره مطرح شده گفت: «پسر دلفینی» تاکنون در خارج از ایران، در دو هزار و ۷۰۰ سینما اکران شده که به‌طور تقریبی هزار و ۹۰۰ سینما از روسیه و مابقی در دیگر سینماهای آسیای میانه بوده است. این فیلم در در دو هفته نخست اکران در جدول فروش، رکورد دومین فیلم پرفروش روسیه را از آن خود کرد و آمار آن کاملا مشخص است.

وی با اشاره به مسیر دور و دراز اکرانِ این انیمیشن و چگونگی مهیا کردن شرایط اکران در روسیه ادامه داد: گروه ما نزدیک شش سال است در روسیه فعالیت جدی دارد؛ به طوری که تاکنون با عواملی از این کشور به‌صورت مشترک چند سریال تولید کرده‌ایم؛ به همین دلیل زمانی که این انیمیشن آماده شد،‌ دو بار آن را به زبان روسی دوبله کردیم تا به کیفیت دلخواه‌مان برسیم و بعد از این‌‌که پروژه صداگذاری با موفقیت و به نحو احسن بومی‌سازی شد و به سرانجام رسید، قرار جلساتی را با بزرگ‌ترین پخش‌کننده‌ها هماهنگ کردیم. شکر خدا همگی از این فیلم استقبال کردند و در نتیجه ما با شرکتی که بیشترین پیشنهاد را ارائه کرد، قرارداد بستیم.

همدانی درباره چگونگیِ برنامه‌ریزیِ برای اکران عمومی در ایران که از چهارشنبه همین هفته آغاز می‌شود، گفت: علی سرتیپی با شرکت فیلمیران توزیع «پسر دلفینی» را به عهده گرفتند و از روز گذشته پیش‌فروش بلیت‌ها آغاز شده است. در افتتاحیه‌ای که در سالن‌های سینمای ایران مال داشتیم، هزار بلیت فروخته شد. البته این میزان برمبنای تعداد سالنی است که ایران مال در اختیار ما گذاشت، چون اگر سالن‌های بیشتری می‌داشتیم، قطعا این رقم افزایش می‌یافت.

داستانِ انیمیشن «پسر دلفینی» از این قرار است که هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند. یک دلفینِ کوچک و مادرش نوزاد انسانی را پیدا و از او نگهداری می‌کنند. نوزاد یا همان «پسر دلفینی» بعد از بزرگ شدن و وقتی متوجه می‌شود انسان است، برای پیدا کردن والدین‌اش از دریا می‌رود و در جزیره نزد ناخدا مروارید و دخترش شیرین نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقۀ جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند اما دزدان دریایی او را می‌ربایند...

شخصیت‌های این فیلم پسر دلفینی، سفید، ناخدا مروارید، شیرین، بی‌بی‌زار، پیرمرد و... هستند. از صداپیشگانِ آن هم می‌توان به حامد عزیزی، تینا هاشمی و ثریا قاسمی اشاره کرد.