گروه سینمایی هنرآنلاین: انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی از زمانی خبرساز شد که خبر فروش آن در روسیه انتشار یافت. تقریبا ۱۰ تیرماه بود که تهیه‌کننده این اثر از فروش بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری «پسر دلفینی» در روسیه خبر داد. به دنبال اعلام این خبر، «پسر دلفینی» با موج مثبت برخی از رسانه‌ها همراه شد و بسیاری این انیمیشن را نقطه آغازی برای موفقیت این مدل از سینما معرفی کردند. اکنون قرار است این فیلم از ۹ شهریور ماه اکران عمومی خود را در ایران آغاز کند. همچنین گفته می‌شود که اکران «پسر دلفینی» در کشورهای دیگر نیز همزمان با ایران پیگیری می‌شود. در این مطلب تلاش کردیم تا چگونگی موفقیت اکران این فیلم در کشور روسیه و احتمالا کشورهای دیگر را بررسی کنیم.

«پسر دلفینی» در کجا شکل گرفت؟

بر اساس آنچه در اخبار آمده است، این انیمیشن ابتدا با مشارکت سازمان هنری و رسانه‌ای اوج تولید شد اما اکنون محمد امین همدانی در این باره می‌گوید که «پسر دلفینی» یک پروژه کاملاً شخصی با مالکیت خصوصی است و هیچ نهاد و ارگانی در این فیلم مشارکت ندارد! البته گفته می‌شود که تهیه‌کننده کنونی فیلم، تمام امتیاز آن را از اوج خریداری کرده و اکنون مالک کامل «پسر دلفینی» است.

موفقیت انیمیشن «پسر دلفینی» در اکران روسیه خبر امیدوارکننده‌ای برای سینمای ایران بود اما چطور دست‌اندرکاران یک انیمیشن ایرانی که تا پیش از این در کشور خود نیز با مشکلات بسیاری مواجه بودند، توانستند به چنین موقعیتی برسند که فیلم خود را در روسیه اکران کنند و به موفقیت هم دست پیدا کنند؟ در واقع موفقیت این انیمیشن در اکران روسیه، ما را به نقل قولی از احسان محمد حسنی رییس سازمان هنری و رسانه‌ای اوج ارجاع می‌دهد که چندی پیش انتشار یافت: «از روسیه و خیلی از کشورها به استودیوهای انیمیشن پیشنهاد داشتیم، این قراردادها باعث شد درآمد خوبی داشته باشیم چون تفاوت قیمت دلار و ریال زیاد است، برای آنها مفت در می‌آید به همین دلیل برای آن‌ها خیلی به صرفه است.»

به هر ترتیب محمدامینی همدانی پیش از این نیز با سازمان اوج همکاری داشته و فیلم «فهرست مقدس» را در مقام تهیه‌کننده و کارگردان در این سازمان تولید کرده است. بنابراین شاید بتوان اینطور نتیجه گرفت که اگرچه سازمان اوج اکنون روی کاغذ سهمی در انیمیشن «پسر دلفینی» نداشته باشد اما احتمالا شرایط اکران این انیمیشن در روسیه با توجه به ارتباطات این نهاد فراهم شده است.

آنچه مغفول مانده پاسخ به این پرسش است که باتوجه به انتشار خبرهای متعدد از موفقیت این فیلم، چرا سازمان اوج که از ابتدا به عنوان سرمایه‌گذار در کنار این پروژه بوده، سهم خود را به تهیه‌کننده فروخته است؟ آیا اوج از سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود چشم‌پوشی کرده است؟

 قرار گرفتن در رده دوم گیشه پرفروش‌ترین‌های روسیه

«پسر دلفینی» ۱۲ اردیبهشت پروانه نمایش خود را از سازمان سینمایی گرفت و در همان زمان تهیه‌کننده این فیلم به جای صحبت از برنامه‌ریزی برای اکران در ایران، وعده داد از تابستان خبرهایی درباره عرضه جهانی انیمیشن منتشر می‌شود که نگاه‌ها نسبت به انیمیشن‌های ایرانی را تغییر می‌دهد. اینطور که پیداست همدانی از ابتدا در جریان موفقیت این فیلم بوده است! اتفاقی که در شرایط کرونایی کنونی مقداری غیرمنتظره به نظر می‌رسد.

باتوجه به پیگیری‌های ما، این فیلم به خاطر تحریم‌های ناشی از جنگ اکراین به صورت گسترده در سینماهای روسیه اکران نشده، بلکه به صورت آنلاین به نمایش درآمده و در رتبه دوم باکس آفیس آنها قرار گرفته است. در واقع با توجه به موضوع این اثر که به کودکان ارتباط پیدا می‌کند، در باکس آفیس به فروش نسبی خوبی دست یافته است اما این فروش در روسیه فروش معمولی به شمار می‌آید که اکران در دوران کرونا و جنگ موجب توفیق آن در باکس آفیس شده است.

اکران در ایران

با گذشت چند ماه از اخذ پروانه نمایش، احتمالا قرار است انیمیشن «پسر دلفینی» به صورت گسترده در ایران اکران شود. همچنین در خبرها اینطور گفته شده که همزمان با ایران، این اثر در ترکیه، اسپانیا، کره جنوبی، تایوان و مغولستان نیز به نمایش در می‌آید. در آخرین اخبار منتشر شده از این فیلم نیز گفته شده که علیرضا طلیسچی خواننده پاپ ۲ قطعه برای «پسر دلفینی» خوانده است. همه این اخبار از برنامه‌ریزی برای رقم زدن اکرانی خوب برای این انیمیشن خبر می‌دهد و این اتفاق خوبی است که به رونق سینمای ایران نیز کمک می‌کند.

در خلاصه داستان «پسر دلفینی» آمده است: «هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند. یک دلفین (سفید) به همراه مادرش (نانا) نوزاد انسانی (پسر دلفینی) را در دریا یافته و از او نگهداری می‌کنند. پسر دلفینی بزرگ شده و پس از اینکه متوجه می‌شود او یک انسان است به دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود. او توسط ناخدا مروارید و دخترش شیرین نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقه جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند. توسط دزدان دریایی که برای بی‌بی زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود و…»