گروه سینمایی هنرآنلاین: مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی به چهارمین روایت خود رسیده و قرار است امشب اول شهریور ماه قصه «اکبر صمدی» پیش چشم مخاطب قرار بگیرد.

صمدی، آتش‌نشان چند سال است به ساخت تجهیزاتی که درگذشته در سازمان آتش‌نشانی وجود نداشته و همچنین ساخت تجهیزات خارجی که به دلیل تحریم‌ها و قیمت بالای آن‌ها دیگر وارد کشور نمی‌شوند، روی آورده است. 

وی با هزینه شخصی خود برای فرهنگ‌سازی موضوع ایمنی، اِلمان‌های آتش‌نشانی را برای گسترش و شناساندن هرچه بیشتر آتش‌نشانی به کودکان و عموم می‌سازد و بزرگترین آرزویش تاسیس شهرکی به‌نام شهرک ایمنی برای آموزش ایمنی و شغل آتش‌نشانی به کودکان است. همزمان با پخش این قسمت گفتگویی کوتاه با اکبر صمدی داشتیم.

صمدی در ابتدا با بیان اینکه از طریق یکی از عوامل برنامه «محاکات» شبکه دو با مهدی بخشی‌مقدم کارگردان آشنا شده است، گفت: روزی که کارگردان «همسایه‌های خوب» با من تماس گرفت و پس از آن با ایشان ملاقاتی داشتم، حس خوبی در من ایجاد شد و در عین حال برایم جالب بود که ایشان قصد داشت کاری را که من انجام می‌دهم، معرفی کند تا بیشتر به چشم بیاید.

این آتش‌نشان ادامه داد: پیش از این کارهای کوچکی در حوزه آموزش و فرهنگسازی ایمنی انجام داده بودم اما دوست داشتم کارم توسعه پیدا کند و افراد بیشتری با این حرفه آشنا شوند. به همین دلیل پیشنهاد حضور در این مجموعه مستند را پذیرفتم. 

صمدی با بیان اینکه ۱۸ سال است که در شغل آتش‌نشانی فعالیت می‌کند، مطرح کرد: نزدیک ۱۵ سال است در زمینه فرهنگ ایمنی و ساخت تجهیزات آتش‌نشانی فعالیت می‌کنم. البته فعالیتم در حوزه آموزش ابتدا از طریق طراحی اسباب بازی و ساخت تجهیزات به صورت فانتزی نبود بلکه درباره آتش‌نشانی توضیحات ابتدایی را ارایه می‌دادم. تا اینکه در سال  ۹۵-۹۴ شروع به ساخت عروسک برای معرفی این شغل به بچه‌ها کردم، چراکه معتقدم از دوران کودکی باید در زمینه ایمنی فرهنگسازی شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش ایمنی تنها مختص بچه‌ها نیست، تصریح کرد: یکسری برنامه‌ریزی‌ها در سازمان برای آموزش عمومی انجام شده است که تنها ویژه کودکان نیست بلکه در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نیز باید این آموزش‌ها داده شود.

این آتش‌نشان با اشاره به اینکه آرزو دارد یک شهرک ایمنی بسازد، گفت: من از طریق سازمان آتش‌نشانی برای این موضوع اقدام کردم و سال‌هاست با مدیران مختلف درباره آن صحبت می‌کنم اما به نظر می‌رسد این افراد دوست ندارند چنین اتفاقی رخ بدهد. در حالی که شهرک ایمنی می‌تواند در راستای آموزش‌هایی که به کودکان داده می‌شود، عمل کند. یعنی بچه‌ها با انگیزه وارد شهرک شوند و به اصطلاح از وسایلی استفاده کنند که در اندازه خودشان است. این اتفاق می‌تواند منبع درآمد خوبی برای سازمان نیز باشد. 

صمدی در پایان خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت پیش از حادثه پلاسکو آتش‌نشان‌ها بیشتر دیده و شناخته شدند. پس ساخت اینگونه مستندها و حتی برنامه تلویزیونی درباره شغل آتش‌نشانی و فرهنگ ایمنی می‌تواند بسیار مفید باشد. رسانه ملی تاکنون تنها یک سریال درباره این شغل ساخته است که آن هم آنگونه که باید کارشناسی شده و حرفه‌ای نبود. اگر بیشتر به این شغل در قالب‌های مختلف هنری پرداخته شود، مردم بیشتر با حرفه آتش‌نشانی آشنا و علاقه‌مند ورود به این شغل می‌شوند.  

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود و بازپخش آن ساعت ۲۳:۳۰ است.