گروه سینمایی هنرآنلاین: مهدی آذرپندار در این نشست در پاسخ به انتقاد نسبت به برگزاری نشست قبل از اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در جشنواره، تاکید کرد پس از اعلام فیلم‌ها هم نشست دیگری برگزار می‌شود و در ادامه به برخی سیاست‌های این دوره اشاره کرد.

وی در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره حضور فیلم‌های کمی سیاسی و منتقد در جشنواره و حمایت از دیده شدن این آثار گفت: برخی اوقات اعلام مطلبی باعث جلوگیری از انجام آن می‌شود؛ بنابراین سیاست اعمال را بهتر از اعلام می‌دانیم و از همین رو این موضوع را به زمان جشنواره و دیده شدن آثار در آن موکول می‌کنیم. البته ما اصلا با تعداد زیادی فیلم در بخش سیاسی مواجه نیستیم؛ در حالی که در موضوع دگرباش‌ها به اندازه انگشتان دو دست فیلم داریم که بیشتر با نگاه به جشنواره‌های خارجی به این موضوع‌ها روی آورده‌اند.

وی در ادامه درباره پرداختن به برخی مضامین که در جشنواره امسال ممنوع است، توضیح داد: مسائل اخلاقی خطوط قرمز است که شخصا به آنها مقید هستم و ابایی از اینکه بگویم مخالف این مواردم ندارم. چراکه به هرحال قرار نیست من بخشی از یک موج باشم. این جشنواره‌ها تمام می‌شوند و من در جای دیگری باید پاسخگو باشم. به این ترتیب باید بگویم پرداختن به دگرباش‌ها و اقلیت‌های جنسی بخش‌های ممنوعه این جشنواره است که نه می‌توانیم نه می‌خواهیم با این مضامین فیلمی را بپذیریم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به موضوع خشونت درباره کودکان که در فیلم‌ها به آن پرداخته شده بیان کرد: متاسفانه یک آموزشگاه سینمایی چنین موضوعی را به هنرجویان خود سفارش داده است؛ در حالی که همه جای این دنیا روی این موضوع حساس هستند. ما نیز باید تلاش کنیم حداقل مسئله حقوق بشر را در این موارد رعایت کنیم. به هر ترتیب آثار زیادی به چنین موضوعاتی پرداخته‌اند؛ بنابراین به هیات انتخاب پیشنهاد دادیم اگر چنین روایتی در فیلمی تکان‌دهنده بود بررسی کنند که آیا از شدت موضوع است یا قدرت فیلمسازی کارگردان.

آذرپندار در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره میزان ممیزی که در این دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران اعمال شده است، گفت: بحث سانسور و ممیزی در هر دوره مطرح می‌شود. به عنوان مثال در دوره قبل نیز این موضوعات مطرح شد ولی همان فیلم‌ها بعد از جشنواره فیلم کوتاه تهران در کدام رویداد معتبر حضور پیدا کردند. به هر ترتیب شاید آثاری هم بسته به شرایط امکان حضور در جشنواره را پیدا نکنند اما به این میزان که درباره آن صحبت می‌شود نبوده است.

وی افزود: در این دوره نیز امیدواریم میزبان سلایق مختلف باشیم اما در این باره به سازوکاری در بخش انتخاب رسیدیم. ولی قطعا مثل هر سال با اعتراض فیلمسازها مواجه خواهیم بود؛ چون به هر حال آنها سخت ضعیف بودن فیلم خود را قبول می‌کنند. البته مواردی هم وجود دارد که فیلمسازان زیادی روی یک موضوع مانند شکار فیلم ساختند، در چنین شرایطی بهترین اثر از دید هیات انتخاب معرفی می‌شود اما بعضا آثار دیگر نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به سوال هنرآنلاین درباره دلیل علاقه فیلمسازان جوان که به ساختن اثری مطابق معیارهای جشنواره‌های خارجی توضیح داد: این موضوع به ضعف امکانات نمایشی در شهرهای مختلف ایران مربوط می‌شود. متاسفانه در برخی شهرها برای نمایش فیلم‌ها با مشکل جدی در زمینه سالن مواجه هستیم. بنابراین وقتی فیلمسازی که در دامغان زندگی می‌کند و اثرش در یک رویداد معتبر همچون تورین ایتالیا پذیرفته می‌شود؛ این تصور برایش پیش می‌آید که در کشور خودش مورد توجه نیست. اگر امکان عرضه و نمایش فیلم‌ها را در کشور فراهم کنیم، قطعا شاهد کمرنگ شدن چنین رویکردی بین فیلمسازان خواهیم بود.

وی افزود: اکنون جشنواره فیلم کوتاه تهران، بین‌المللی‌ترین رویداد کشور است و به همین دلیل ما سعی کردیم کارهای آن را زودتر آغاز کنیم. قدم اول این بود که تاریخ ثابت جشنواره را از ۲۷ مهر تا دوم آبان ثبت کردیم.

آذرپندار با بیان اینکه در فراخوان امسال تنوع ژانری مورد توجه ویژه بوده است، گفت: در حوزه داخلی با افزایش آثار مواجه بودیم و از همین رو ۱۹۹۶ اثر به جشنواره ارسال شده است. از این میزان در بخش داستانی ۱۳۶۴ اثر، مستند ۲۶۱ اثر، تجربی ۲۶۴ اثر و پویانمایی ۱۰۷ اثر مستند ثبت شدند و تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان پنج استان اول داخلی هستند که به ترتیب بیشترین متقاضیان را داشتند. در بخش بین‌الملل نیز ۵۰۱۲ اثر مستند از ۱۳۱ کشور ثبت نام کردند که فرانسه، اسپانیا، هند، چین و آمریکا پنج کشور اول شرکت‌کننده در جشنواره هستند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه این نشست با اعلام اینکه در این دوره مجددا هیات انتخاب خواهیم داشت، بیان کرد: این اتفاق به حاشیه‌های سال قبل که یک گروه مشاور مسئولیت انتخاب آثار را داشت، مربوط نمی‌شود. در واقع با توجه به اینکه ما در انجمن فیلم کوتاه تولیدکننده آثار هستیم، ذی‌نفع به شمار می‌آییم و نمی‌توانیم مسئولیت انتخاب را به دبیر بدهیم. هیات انتخاب در این دوره استقلال دارد. تنها برخی نکات با اعضا هماهنگ شده و با توافق و پذیرش این موارد از سوی آنها کار شروع می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره امسال به روال سال‌های گذشته به صورت حضوری است و احتمال زیاد بلیت‌فروشی نیز خواهیم داشت. همچنین در تلاشیم چهره‌های مطرح سینمایی را برای داوری (بخش بین‌الملل) دعوت کنیم. علاوه بر این برای برگزاری کارگاه‌هایی نیز برنامه‌ریزی کردیم که امیدوارم اتفاق‌های خوبی رخ دهد. به هر حال جشنواره فیلم کوتاه تهران به لحاظ آموزشی می‌تواند خیلی خوب عمل کند.

آذرپندار در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به گله‌های رییس سازمان سینمایی برای برگزاری جشنواره در مجموعه ایران مال و مکان برگزاری این دوره توضیح داد: قطعا در ایران مال جشنواره برگزار نمی‌شود. اما درباره مکان برگزاری در حال گفتگو هستیم. احتمالا سازمان سینمایی در پی آن است که در یک محل ثابت، جشنواره‌ها را برگزار کند، بنابراین اعلام مکان برگزاری جشنواره نیازمند هماهنگی درون سیستمی است.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پایان اعلام کرد در پایان این دوره پنج فیلم به اسکار فیلم کوتاه معرفی می‌شوند.