گروه سینمایی هنرآنلاین: سریال «جیران» آخرین ساخته حسن فتحی است اما به راحتی نمی‌توان لقب پرحاشیه‌ترین اثر این کارگردان پرحاشیه را به نام آن نوشت. اگر تنها به فعالیت چند سال اخیر فتحی نگاه کنیم، به راحتی این موضوع را درک خواهیم کرد.

«جیران» یا «آهوی من مارال»

اختلاف بین سازندگان سریال «آهوی من مارال» و «جیران» قبل از پخش اولین قسمت از مجموعه «جیران» رسانه‌ای شد اما پس از آنکه ساترا رای به نفع «جیران» داد، ماجرا مسکوت ماند و همگی اینطور فکر کردند که مشکلی برای آخرین سریال فتحی پیش نخواهد آمد. اما در میانه راه، خبری از شکایت سازندگان «آهوی من مارال» به دادسرا منتشر و همین موضوع موجب توقف پخش «جیران» شد.

در ادامه بیانیه‌ای از سوی سازندگان سریال «آهوی من مارال» منتشر شد که در آن صراحتا به این موضوع اشاره شده بود که آنها حاضرند به خاطر مخاطبان سریال «جیران» با انجام اقداماتی از سوی طرف مقابل، شکایت خود را پس بگیرند تا شرایط برای پخش ادامه این مجموعه نیز میسر شود.

در این میان پلتفرم فیلیمو که به شدت از جانب مخاطبان و رقبای خود تحت فشار قرار گرفته بود، با انتشار بیانیه تبلیغاتی از بازیگران سریال «آهوی من مارال» که در نفی خواسته سازندگان این سریال بود، سعی داشت همه چیز را به نفع خود تمام کند اما با گذشت چند روز، خبرگزاری قوه قضاییه خبری را منتشر کرد که موجب نگرانی بیش از اندازه مخاطبان «جیران» شد: «تمام قسمت‌های ‎سریال با پیگیری شاکی خصوصی در اجرای قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان از روی پلتفرم ‎فیلیمو حذف شد.»

بنابراین در این شرایط احتمال کمی وجود دارد که سازندگان «جیران» بتوانند خود را از این موضوع تبرئه کنند و تنها باید به توافق دو طرف امید داشت.

پرداختن به زندگی مولانا از سوی ایران، ترکیه و فرانسه

به هر ترتیب این اولین بار نیست که حسن فتحی با چنین چالشی مواجه می‌شود. آخرین حاشیه قبل از «جیران» برای او، به فیلم «مست عشق» مربوط می‌شود که تولید مشترک ترکیه و ایران و با محوریت زندگی مولانا ساخته شده است.

پس از جنجال‌های فراوانی که بین سازندگان ایرانی و ترک این اثر اتفاق افتاد، اعلام شد طرف ایرانی سهم طرف دیگر را خریده است. اکنون نیز مهران برومند تهیه‌کننده این فیلم در گفتگویی اعلام کرده به زودی نسخه سینمایی «مست عشق» همزمان در ایران و ترکیه اکران و سپس یک مینی‌سریال پنج قسمتی از آن از یکی از پلتفرم‌ها پخش می‌شود.

اما جدا از حواشی «مست عشق» که پیرامون چگونگی تولید و پخش این اثر شکل گرفته است، سال ۹۸ و درست زمانی که اولین اخبار از این فیلم منتشر شده بود، حاشیه‌ای دیگر ایجاد شد که در آن زمان سر و صدا هم کرد. این حاشیه مربوط به تولید مشترک ایران و فرانسه درباره زندگی مولانا بود که قرار بود به کارگردانی ژان‌کلود کریر ساخته شود.

مهدی حسینی تهیه‌کننده ایرانی این فیلم در همان زمان در گفتگویی با ایلنا ضمن بیان اینکه تولید فیلم سینمایی مولانا از دو سه سال قبل در فرانسه آغاز شده است، درباره همزمانی ساخت این فیلم با «مست عشق» فتحی گفت: «ما گلایه خودمان را نسبت به این مسئله در روزهای گذشته اعلام کرده‌ایم. به هر حال نباید درباره مولانا موازی‌کاری کرد. نمی‌دانم گروه تولید «مست عشق» در جریان شروع پروژه ما بودند یا نه، ولی می‌دانم آقای فتحی در جریان تولید فیلم مولانا در فرانسه بود. یعنی در این حد می‌دانم که در سفارت فرانسه، من، آقای ژان کلود کریر و آقای فتحی مهمان بودیم و در واقع ایشان کاملا اطلاع داشت که فیلم مولانا در پاریس در حال ساخت و دو سال است افراد در حال کار روی این پروژه هستند ولی خب تصمیم شخصی ایشان است و ما به آن احترام می‌گذاریم.»

حال پس از چند سال از ماجرای پرداختن به زندگی مولانا و شرایط پیرامونی آن، این اتفاق برای سریال «جیران» رخ داده است. با این تفاوت که سازندگان «آهوی من مارال» نتوانستند از شکایت صرف‌نظر کنند. باید دید این ماجرا در انتها چه نتیجه‌ای خواهد داشت.