به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پروژه، جلسه نمایش و گفتگو درباره مستند «سرپتی‌ها» به کارگردانی کیوان مهرگان، با حضور علاقه‌مندان سینمای مستند، و تعدادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کرمانشاه بعد از ظهر پنجشنبه ۱۳ مردادماه همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت در مدرسه فیلم‌سازی هیلاج فیلم برگزار شد.

‎در ابتدای این جلسه دو ساعته از مستند «سرپتی‌ها» تازه‌ترین فیلم مهرگان که موضوع مشروطه در کرمانشاه را بررسی کرده و به زندگی و مرگ یارمحمدخان از سرداران مشروطه می‌پردازد، رونمایی شد. سپس در جلسه گفتگو درباره فیلم رضا صائمی منتقد و کارشناس، دکتر محمدعلی سلطانی پژوهشگر، استاد دانشگاه و نویسنده و کردپژوه و مهرگان درباره فیلم صحبت کرده و به سوالات تماشاگران پاسخ دادند.

‎صائمی در صحبت‌هایش به این موضوع پرداخت که سینما با مستند آغاز شده و اهمیت سینمای مستند، از سینمای داستانی کمتر نیست و بسیاری از موارد تاریخی و آنچه کیوان مهرگان در «سرپتی‌ها» به آن پرداخته، تنها در سینمای مستند به این شکل مورد توجه قرار گرفته و فیلم باعث می‌شود مخاطب، علاقه مند شده و یکی از مهمترین شخصیت‌های تاریخ مشروطه یعنی یارمحمدخان را بشناسد. دلاوری که حتی در فیلمی داستانی درباره او و سرنوشتش اشاره‌ای نشده است. در حالی که در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به ستارخان و باقرخان به عنوان دو شخصیت مهم و موثر مشروطه پرداخته شده است.

‎صائمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: موضوع مشروطه، در جامعه ایرانی تمام نشده است. آنچه بر تاریخ ما گذشته و آنچه مشروطه را رقم زد، هنوز نیاز به بازنگری و بررسی دارد و «سرپتی‌ها» این کار را انجام داده و بخشی از تاریخ را برای مخاطب زنده کرده و در ذهن او سوال‌هایی به وجود می‌آورد.

‎دکتر محمدعلی سلطانی نخست از کیوان مهرگان که زوایایی از تاریخ مشروطه در کرمانشاه را که فراموش یا نادیده گرفته شده، روایت کرده تشکر کرد و در ادامه با اشاره به فرازهایی از زندگی یارمحمدخان و دیگر سرداران مشروطه و همراهان مشروطه در کرمانشاه گفت: متاسفانه سرنوشت خانواده‌های آنان مثل خود این قهرمانان و کسانی که جانشان را در راه آزادی وطن، از دست دادند شیرین نبود. مشروطه به هیچ یک از آنان وفا نکرد.

‎وی در ادامه افزود: بناها و یادگارهایی که از دوران مشروطه در کرمانشاه باقی مانده، مورد بی‌مهری قرار گرفته است. شایسته نیست که چنین بناها یا خانه‌هایی که از روحانیون، روشنفکران و آزادیخواهان کرمانشاهی باقی مانده، رها شود. این عمارت‌ها، هویت این استان، بخشی از تاریخ این مملکت و بخشی از تاریخ مشروطه است.

‎کیوان مهرگان کارگردان مستند «سرپتی‌ها» با اشاره به تنوع منابع و گستردگی شخصیت‌هایی که در مشروطه حضور داشته‌اند، گفت: تحقیق درباره مشروطه بی شباهت به شیرجه زدن در حوض خالی نیست چون منابع تحقیق بسیار محدود است.

‎کارگردان مستند «سرپتی» ادامه داد: من فیلمسازم، مورخ نیستم. آنچه شما در «سرپتی‌ها» می‌بینید برداشت من است، حضورم در فیلم تاکیدی است بر این که آنچه شما می‌بینید همه تاریخ نیست. تاریخی است که من برداشت کرده و انتخاب کرده‌ام. فیلم می‌تواند یک نقطه شروع باشد. ادای دین من به زادگاهم، به مردان و زنان آزاده‌ای که برای آزادی و استقلال ایران جانشان را فدا کردند.

مستند ۶۰ دقیقه‌ای «سرپتی‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیوان مهرگان با محور قرار دادن شخصیت یلرمحمدخان، به موضوع مشروطه در کرمانشاه می‌پردازد.