گروه سینمایی هنرآنلاین: یکی از چالش‌های سینمای ایران در این سال‌ها چگونگی ورود بازیگران تازه به این هنر صنعت است که در سال‌های اخیر مورد انتقاد بسیاری از فعالان سینمایی قرار گرفته است. فیلم «نابازیگر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا سنگیان و تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین حسینی یکی از آثاری است که با پرداختن به موضوع چگونگی ورود بازیگران به سینما، در حال سپری کردن مراحل تولید برای رسیدن به جشنواره فیلم فجر است.

حسینی که در این اثر به عنوان سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و بازیگر حضور دارد، درباره چرایی تهیه و سرمایه‌گذاری روی این موضوع و دغدغه‌ای که در این زمینه دارد گفت: از کودکی علاقه‌مند به سینما بودم و در طول هفته حداقل ۵ فیلم می‌دیدم و عاشقانه از سینما حمایت می‌کردم. آن زمان سینما استقلال اراک جایی بود که می‌توانستم در آن ساعتی را در رویای پرده نقره‌ای غرق شوم و به هیچ چیز جز فیلم روی پرده فکر نکنم. الان هم همچنان تماشاگر حرفه‌ای سینما هستم و باتوجه به اینکه توانایی حمایت از تولید فیلم را دارم، با جان و دل این کار را انجام می‌دهم.

وی افزود: در اصل عشق به بازیگری سبب شد تا آرام آرام وارد عرصه تولید و سرمایه‌گذاری آثار سینمایی شوم. اما همیشه برایم مهم بوده که از چه فیلمی حمایت می‌کنم. فیلمی مانند «نابازیگر» ارزش حمایت را دارد. چون به موضوعی می‌پردازد که دغدغه بسیاری از جوانان و خود سینماست. 

حسینی با بیان اینکه سینما نیاز مردم و جامعه است که باید در کنار تفریح، بحث آموزش را نیز در دستور کار خود قرار دهد ادامه داد: دلیل اصلی و مهم حمایت از «نابازیگر»، فیلمنامه آن است. چرا که نقطه ضعف سینمای امروز ما فیلمنامه است و چه بسا با حمایت از متن‌های خوب بتوانیم کمک کنیم تا سینمای بهتری داشته باشیم. بسیاری امروز از این صحبت می‌کنند که با توجه به شرایط اقتصادی مردم در حال حاضر، سینما مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما به هر ترتیب فیلم خوب قطعا مخاطب خود را پیدا می‌کند. علاوه بر این مسائل، تجربه‌ای که در تهیه فیلم «همه چیز در معرض فروش» با حمیدرضا سنگیان داشتم، سبب شد با انگیزه بیشتر در تولید این فیلم حضور پیدا کنم. 

این تهیه‌کننده سینما ضمن تاکید بر اینکه فیلم «نابازیگر» به شکل کمدی سینما را نقد می‌کند، عنوان کرد: با توجه به موضوع فیلم تلاش شده تا تک تک بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند، سر جای درست خودشان باشند. در اصل هدف فیلمساز یا نویسنده نیز همین بود.

حسینی در بخش دیگر صحبت‌هایش بیان کرد: فیلم «نابازیگر» در دسته سینمای کاملاً مستقل به معنای واقعی کلمه به شمار می‌آید. در واقع یکی از دلایل حضورم در این فیلم به همین موضوع مرتبط بود و سبب شد با در نظر گرفتن همه سختی‌ها حاضر به تهیه و سرمایه‌گذاری آن شوم.

این تهیه‌کننده همچنین درباره اعتراض فیلمسازان مختلف به نحوه تخصیص سانس و سالن برای نمایش فیلم‌ها توضیح داد: گاهی واقعا به برخی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ظلم می‌شود. به طوری که اکنون نیز شاهدیم که تنها تعدادی از فیلم‌های سینمایی از شرایط خوب اکران بهره می‌برند. در واقع بسیاری از فیلم‌های خوب به همین دلیل دیده نمی‌شوند. بنابراین برخی فیلمسازان قید اکران در داخل را می‌زنند. این اتفاق خوبی نیست، چرا که فیلمساز در درجه اول فیلمش را برای مردم و وطن خودش ساخته است. به هر ترتیب معتقدم «نابازیگر»  در هر فصل و زمانی که اکران شود، مخاطب خوبی خواهد داشت. چراکه به هر حال در این اثر با نگاهی کمدی به مسائل اجتماعی پرداخته است.

وی در ادامه بیان کرد: در این پروژه علاوه بر سرمایه‌گذاری، به عنوان یکی از بازیگران اصلی نیز حضور دارم. همین موضوع شرایط پرچالشی را ایجاد کرده بود و اگر خانم السا فیروزآذر به عنوان تهیه‌کننده مشترک در کنار من حضور نداشت، با شرایط عجیبی مواجه می‌شدیم و شاید پروژه به نتیجه نمی‌رسید.

این بازیگر در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: شخصا به خاطر انتفاع مالی وارد این حوزه نشده‌ام و نگران فروش و اکران فیلم نیستم. تلاش ما این است که این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند و مواجهه خوبی را با مخاطبان حرفه‌ای سینما داشته باشد.

فیلم نابازیگر

فیلم «نابازیگر» به کارگردانی حمیدرضا سنگیان و تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین حسینی و السا فیروزآذر، روایتی از زندگی یک نویسنده و کارگردان سینماست که در پنج سال گذشته نتوانسته فیلمنامه‌ای بنویسید و فیلمی را کارگردانی کند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: آریا پنج سال است که هیچ فیلمنامه‌ای ننوشته و فیلمی را کارگردانی نکرده است. او که در روابط زناشویی خود دچار چالش شده است، قبول می‌کند تا بعد از مدت‌ها به کمک یکی از شاگردانش فیلمنامه‌ای سفارشی برای یک نابازیگر را بنویسد که قرار است سرمایه‌گذار فیلم باشد. آریا باید فیلمنامه‌ای بنویسید که هم به دل خودش بنشیند هم نابازیگر را راضی نگه دارد.

کتایون امیرابراهیمی، فرهاد جم، زهرا داوودنژاد، رامین پرچمی، هایده حائری، گیتی معینی، لیلا بوشهری، آتش تقی‌پور، مهسا ایرانیان، احمدرضا اسعدی، هوشنگ قوانلو، شبیر پرستار، داریوش اسقایی، زهره صفوی، منظر لشگری، حسین پرستار، جواد زیتونی، ستاره اسدی، سام حسینی و محمدحسین حسینی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.