به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، اولین روز از ویژه‌برنامه «سینما تکیه» عصر روز شنبه ۸ مرداد در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با نمایش فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جوادی مدیر عامل فارابی ضمن تجلیل از فیلم‌هایی که درباره وقایع عاشورا و ساحت امام حسین(ع) ساخته شده، اظهار کرد: باید از دوستانی که در این راه قدم گذاشته‌اند، تشکر کرد اما در برپایی این برنامه افسوس بسیاری خوردیم که چرا آثار بیشتری درباره حماسه عاشورا نداریم و در برخی اوقات به ورطه تکرار افتاده‌ایم.

مدیر عامل فارابی ضمن اعلام ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین گفت: بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می‌داند از تولید آثار عاشورایی حمایت کند و در این راه هم اقداماتی انجام دادیم که اولین خروجی آن فیلمی با موضوع اربعین حسینی است که ان‌شاءالله به زودی کلید خواهد خورد. ما از هر طرحی که نگاه ویژه و درست به موضوع عاشورا و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت خاص خواهیم داشت.

جوادی ادامه داد: «سینماتکیه» از برنامه‌های بنیاد سینمایی فارابی در عرض ارادت به ساحت حضرت سیدالشهداست که محفل ماهانه خواهد داشت. باز هم می‌گویم دست یاری به سمت هنرمندان و سینماگران برای تولید محتوا درباره فرهنگ عاشورایی دراز می‌کنیم. سینمای عاشورا همچون امام حسین(ع) غریب است و امیدواریم کنار هم بتوانیم با طرح‌های خوب و آثار فاخر سینمای عاشورا را از این غربت خارج کنیم.

در ادامه مرتضی شایسته یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «روز واقعه» گفت: سیدمحمد بهشتی و محمدمهدی دادگو فیلمنامه «روز واقعه» را به من دادند که بخوانم. پس از خواندن فیلمنامه به آنها گفتم ۲۵ درصد مشارکت می‌کنم. کل هزینه ساخت فیلم ۱۰۰ میلیون تومان بود و من ۲۵ میلیون را تقبل کردم. پایه‌گذار ساخت این فیلم بهرام بیضایی، شهرام اسدی و بنده بودیم و بعد محمدرضا شریفی‌نیا و سیروس مقدم هم به عنوان مدیر تولید و دستیار کارگردان به گروه ما اضافه شدند.  عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، مازیار پرتو، رضا کرم‌رضایی و حسین پناهی درگذشتگانی بودند که در این فیلم ما را همراهی کردند.

پس از آن فخرالدین صدیق شریف اظهار کرد: به جرأت قسم می‌خورم آقای شایسته شکسته‌نفسی کردند؛ یکی از افرادی که سینما مدیون آنهاست مرتضی شایسته است. او حقیقتی را که در وجود حسین ابن علی بود دید، «روز واقعه» واقعاً روز واقعه بود، فلسفه عاشورا ندیدن خود است. در عاشورا یاران امام خود را فراموش کردند. یاران امام از قالب تنگ تن بیرون آمدند و به حقیقت لایتناهی رسیدند.

در نخستین روز از رویداد «سینماتکیه» بنیاد سینمایی فارابی، علاوه بر تجلیل از مرتضی شایسته و نمایش نسخه بازسازی‌شده «روز واقعه»، پرده‌خوانی عاشورایی مرشد ورمزیار و تحلیل فیلمنامه‌های عاشورایی نصرت‌الله تابش از دیگر بخش‌های برنامه بود.