گروه سینمایی هنرآنلاین: آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم شهر به دبیری مجید اکبرشاهی شامگاه روز گذشته؛ یکشنبه ۲۶ تیرماه در پردیس ملت برگزار شد. در این برنامه رییس سازمان سینمایی به بیان نکاتی پرداخت از تصویر ارائه‌شده در سینما از ایران انتقاد کرد.

مجید اکبرشاهی در ابتدای این مراسم گفت: هر چه از تعداد دوره‌های جشنواره فیلم شهر می‌گذرد، بیشتر متوجه نیاز این رویداد به حمایت می‌شویم. شخصا امیدوارم با حمایت همه‌جانبه مدیران و اصحاب رسانه، این جشنواره سینمایی روز به روز پیشرفت کند و به بالندگی برسد.

وی ضمن بیان اینکه در این دوره با شعار شهرداری تهران مبنی بر «کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام» کار خود را آغاز کرده است، از روند اقدامات انجام شده در این رویداد سینمایی گفت و ادامه داد: از همه هنرمندان و فیلمسازانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند و از همه همکارانم در مؤسسه تصویر شهر تشکر می‌کنم.

در ادامه این برنامه امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: حتماً دوستان در این چند وقت متوجه شده‌اند که کالبد شهر تغییر کرده است. در این موقعیت شهری یکی از نکاتی که به آن تاکید می‌شود، بحث این است که در کنار کالبد شهر به روح آن هم توجه کنیم. به نظر می‌رسد در این حوزه کمکاری داریم. یک توجه ویژه به هویت شهر نیاز است که برگرفته از تمدن، انقلاب و دین ماست. اگر توجه درستی به هویت ملی، شهری و انقلابی بشود، بسیاری از آسیب‌های ما در شهر برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در ذیل این موضوع سبک زندگی خانوادگی و شهری وجود دارد که باید به آن توجه کرد. ما در این حوزه دستمان را به سمت سرمایه‌های شهر که همان مردم هستند،‌ دراز می‌کنیم، برای اینکه بتوانیم یک هویت درست و سرزنده را ترویج دهیم و شهری زیست‌پذیر داشته باشیم، نیاز داریم هنرمندان را دریابیم. در این راستا رخدادهای فرهنگی می‌تواند باعث شود توجه ما به برخی موضوعات بیشتر جلب شود.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در ادامه صحبت‌هایش گفت: شناخت آسیب‌ها و رهیافت‌ها با کمک هنرمندان میسر می‌شود. شخصا از آنها تمنا یاری مدیریت شهری را دارم تا هم مسائل شهر را بشناسند و هم به رهیافت‌های درست برسند. به این ترتیب ظرفیت‌های شهر به درستی معرفی می‌شود. در واقع این موارد د کنار هم می‌توانند سبب شکل‌گیری مجموعه‌ای بین مدیریت شهری و ظرفیت‌های بزرگ انسانی ایجاد کنند.

اهدای جوایز بخش محله

در بخش بعدی این مراسم از برگزیدگان بخش «محله» تقدیر شد. جایزه ویژه شهر تهران از میان نامزدهای دریافت جایزه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ستاره سرداری برای فیلم «رسیدن به ستاره» و عطیه سادات حجتی برای فیلم «شانه به شانه» اهدا شد.

همچنین در بخش محله از میان شش نامزد، دپیلم افتخار و جایزه نقدی به علی تراپی‌پور برای فیلم «من یک نفر هستم» اهدا شد. دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش نیز به مهدی شاهسواری برای فیلم «ایستگاه آخر» رسید. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سعید نجاتی برای فیلم «همیشه تو اول سلام میکنی» اهدا شد. در پایان تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احسان طالبی اهدا شد.

بزرگداشت جعفر دهقان | جشنواره فجر خجالت‌زده شد!

آیین بزرگداشت جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون بخش دیگری از این مراسم بود. ابتدا نماهنگی از فعالیت‌های این هنرمند برای حاضرین پخش شد و در ادامه نوبت به پخش پیام ویدیویی سیدجواد هاشمی رسید و او از این صحبت کرد که جعفر دهقان یکی از مربیانش در دوره اولیه بازی در فیلم‌های دفاع مقدس بوده است.

همچنین محسن محسنی‌نسب، کارگردان نیز در ادامه گفت: معمولا وقتی ما کارگردان‌ها می‌خواهیم برای شخصیتی، بازیگری انتخاب کنیم کار بسیار سخت و پیچیده است، ولی وقتی جعفر دهقان را انتخاب می‌کنیم هر چقدر از نقش دور باشد، طوری رفتار می‌کند که گویا برای آن نقش ساخته شده است، به قدری خوب آن نقش را بازی می‌کند که همه کسانی که مدعی بودند کم می‌آوردند. دهقان سر هر صحنه‌ای باشد، آنجا پشت صحنه بسیار شادی دارد. او برخلاف ظاهر جدی، بسیار طناز و شوخ‌طبع است. خوشحالم که اینجا در میان ما حضور دارد و امشب همزمان با افتتاحیه این جشنواره، بزرگداشت او را برگزار می‌کنیم.

جعفر دهقان نیز در ادامه این برنامه بیان کرد: این مراسم می‌بایست در جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد ولی شهرداری آنها را خجالت‌زده کرد. از دوستانی که این مراسم را برای من برگزار کردند ممنونم.

اجرای موسیقی محمد معتمدی بخش بعدی این مراسم بود که با استقبال خوب مخاطبان همراه شد.

معرفی برگزیدگان بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی

در بخش دیگر مراسم امین زندگانی، محمدرضا شفاه، جواد رمضان‌نژاد، محمد خزاعی، مهرداد باقری و مجید اکبرشاهی روی صحنه آمدند تا جوایز بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی را اهدا کنند.

در بخش فیلمنامه دیپلم افتخار و نشان زرین به سیدحسین امیرجهانی و مهدی حمزه برای سریال «نجلا» رسید.

همچنین دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره برای بازیگر نقش اول زن به ژاله صامتی برای سریال «زیرخاکی» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و نشان زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم به پژمان جمشیدی برای «زیرخاکی» اهدا شد.

لوح تقدیر ویژه هیأت داوران برای یک عمر فعالیت هنری نیز برای نقش‌آفرینی در سریال «دادستان»، به محمد کاسبی رسید.

کاسبی در پیامی صوتی به هشتمین جشنواره فیلم شهر گفت: شهر من تهران بود. چقدر تهران را پیاده بارها و بارها طی کردم اما الان شهر تبدیل به جنگل شده و دیگر آن زیبایی خیابان‌ها و کوچه‌باغ‌ها کمتر دیده می‌شود و چقدر حیف. امیدوارم شما عزیزان در راهی که در پیش گرفتید موفق باشید.

در ادامه دیپلم افتخار و نشان زرین بهترین کارگردانی نیز به سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار ویژه هیأت داوران این بخش نیز برای کارگردانی برخاسته از تئاتر به سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور رسید.

دیپلم افتخار بهترین سریال نیز به حامد عنقا برای سریال «آقازاده» اهدا شد و تندیس جشنواره به ابوالفضل صفری برای تهیه‌کنندگی سریال‌های «خانه امن» و «سرجوخه» تعلق گرفت.

تندیس بهترین سریال با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری نیز به سریال «دودکش» به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی اهدا شد.

محمد خزاعی: آیا نمی‌توان بدون رویکرد سیاه‌نمایی درباره تهران فیلم ساخت؟ | غالب تصویرهای ارائه‌شده از تهران تراوش ذهن کارگردان است!

در بخش دیگر این مراسم، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در صحبت‌هایی گفت: امروز، روز توجه به آثار خوبی است که در جشنواره فیلم شهر حضور دارند. از مسئولان این جشنواره و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دبیر و هیأت مدیره، آقایان خجسته و صوفی و سایر اعضای سیاست‌گذاری این جشنواره که کمک کردند تا این رویداد سینمایی تعطیل نشود، تشکر می‌کنم. امروز شکر اینکه توانستیم بعد از کرونا دور هم جمع شویم و را به جا می‌آوریم. چراکه که خداوند به ما عمری داد تا با هم فیلم ببینیم و دور هم باشیم.

وی افزود: در سازمان سینمایی، سفرهای مختلفی را در شهرستان‌ها آغاز کردیم که هر هفته به یکی از استان‌های کم برخوردار سر می‌زنیم. این حرکت کم‌سابقه از سوی سازمان سینمایی بود. مدیران سینمایی در شهرستان‌ها و فیلسازان شهرهای دیگر حضور پیدا می‌کنند و راجع به مشکلات فیلمسازی در شهرستان‌ها صحبت می‌شود. در برخی از این دیدارها مدیران برخی از استان‌ها گله می‌کردند که چرا تصویری که از ما در آثار وجود دارد بزهکاری را نشان می‌دهد؟ برای رفع این تصور چه باید کرد؟ چرا در همه فیلم‌ها قاچاقچی در استان ماست؟ گویا هیچ فضائلی نداریم! به آنها گفتم وقتی تصویری غلط از شهر شما ارائه می‌شود، مردم سایر استان‌ها هم همانطور تصور می‌کنند و باعث می‌شود مردمی که می‌خواهند به این مناطق سفر کنند، نگران باشند، پس باید تصویر ارائه شده درست باشد.

رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: بسیاری اوقات در خارج از کشور وقتی راجع به دستاوردها، زیبایی‌ها، هویت، فضای تمدنی و آداب و رسوم تهران می‌گوییم تعجب می‌کنند. بسیاری از مسافران خارجی وقتی وارد تهران می‌شوند می‌گویند چنین تصوری از تهران نداشتیم، چون سینمایی که از تهران ارائه شده کم کاری کرده است و معمولا تصویر غلطی از آن منتقل می‌کرده و تراوشات ذهنی کارگردان یا فیلمسازان بوده است. کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر تلاش می‌کنند باید در تبیین جایگاه مردم و کشور تلاش کنند و باید به فکر تاثیرگذاری اثر هم باشیم.

خزاعی ادامه داد: ۸۵ درصد فیلم‌هایی که درباره تهران ساخته می‌شود راجع به آسیب‌های شهری است. آیا زیبایی‌های دیگری نیست که به تصویر بکشیم و باید با رویکرد سیاه‌نمایی آن اثر ساخته شود؟ قطعا اینگونه نیست و باید تلاش شود تصویر خوبی از تهران در آثار سینمایی ارائه دهیم تا ثبت و ضبط شود. سینما باید به سمت هویت ملی برود و نه سینمای میلی. از مدیران و مسئولان شهرداری تشکر می‌کنم که بودجه بسیار خوبی برای سینما در شهر اختصاص داده‌اند و امسال و سال دیگر هنرمندان را برای خلق آثار هنری یاری می‌کنند. جا دارد از نادر‌ طالب‌زاده و یدالله صمدی که فیلم‌های شهری تولید می‌کردند نیز با ذکر صلوات، یاد کنیم.

معرفی برگزیدگان بخش تبلیغات و آفرینش‌های شهری

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، از برگزیدگان بخش «اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهر» تقدیر به عمل آمد.

در بخش نقاشی‌های شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به عیسی آئینی برای اثر «خانه دوست کجاست» اهدا شد. در بخش مسابقه پوسترهای شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی مشترکا به آقایان محمود شکیبا و محمود آراسته برای اثر «هسته‌های محبت» و محمد شکیبا برای اثر قیمت‌ها آزادند اهدا شد. در بخش گرافیک محیطی نیز، دیپلم افتخار؛ نشان زرین و جایزه نقدی به ارسلان عیوضی‌زاده؛ محسن نصرالله، محمدرضا چیت‌ساز برای «عمریست دخیلیم و ضریحی نداریم» اهدا شد.

در بخش المان‌های شهری، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به محمدحسین عماد برای اثر «تپش» اهدا شد. در بخش تیزر شهری نیز، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمد امین امامی» برای تیزر «همه با هم قهرمانیم» اهدا شد. در بخش پوستر فیلم‌های کوتاه و مستند، دیپلم افتخار و نشان زرین دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمد تقی‌پور» برای پوستر فیلم «میهن» اهدا شد. در بخش مسابقه پوستر فیلم، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «محمد روح‌الامین» برای پوستر فیلم‌های «هناس» و «موقعیت مهدی» اهدا شد. در بخش مسابقه عکس، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «علی نیک‌رفتار» برای فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد. در بخش آنونس فیلم، دیپلم افتخار و نشان زرین جشنواره و جایزه نقدی به «پیمان امدادی» برای آنونس فیلم «سرخپوست» اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم نیز محمد معتمدی به اجرای قطعاتی پرداخت. مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم شهر ۳۰ دقیقه مانده به بامداد روز یکشنبه به پایان رسید.