گروه سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری آیین امضای تفاهمنامه «تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی» با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد سینمایی فارابی و گروه پیشگامان کارآفرین کارن با حضور علیرضا دلیری دستیار ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی جوادی مدیر عامل فارابی و علی عمیدی مدیر عامل کارن در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی فارابی برگزار شد.

عمیدی در ابتدای این نشست گفت: بحث تامین مالی جمعی بحث قدیمی بود و ما در گذشته بحث گلریزان را داشتیم که وقتی برای کسی مشکلی پیش آمد این اتفاق رخ می‌داد. این اتفاق به صورت قانونی در سازمان بورس شکل گرفته و با عنوان تامین مالی جمعی شناخته می‌شود. این بحث در این چند سال گسترش پیدا کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن پیشرو هستند. 

وی ادامه داد: صنعت سینما صنعت بسیار جذابی است که بیشترین اتفاق در این زمینه نیز در دنیا برای آن اتفاق می‌افتد. بر همین مبنا ما برای اینکه بتوانیم زمینه سرمایه‌گذاری مردم در این بحث را فراهم کنیم. بر همین اساس از مدت‌ها قبل همکاری با بنیاد سینمایی فارابی آغاز کردیم. تا امروز ۵۰ میلیارد تومان از مردم برای پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری شده است و از بین آنها یک طرح سینمایی نیز داشتیم. ۲۱۵ نفر با میانگین ۱۸ میلیون تومان که می‌شود ۴ میلیارد تومان برای این کار جمع‌آوری شده است. 

دلیری دستیار ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این نشست بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که نیاز به رسوخ فناوری‌های نوین در آن بود، بحث‌های مالی است. در چند سال گذشته در کنار تمرکز روی پیشرفت فناوری‌های دانش بنیان سعی کردیم روی این موضوع نیز تمرکز کنیم و تا جای ممکن به تسهیل‌گری در آن کمک کنیم. این بحث در سینما می‌تواند بستری مطلوب برای تسهیل‌گری باشد و ما به عنوان معاونت علمی و فناوری این آمادگی را داریم که در بحث سینما و فرهنگ نیز حمایت‌هایی را داشته باشیم. 

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سینما بحث تامین مالی است. غالب تولیدات ما که قرار است در بستر بیگ‌پرداکشن و فاخر تولید شود نیازمند بودجه‌ای است که در توان فعلی کشور نیست. یکی از برنامه‌های ۵ ساله‌ای که به ما ابلاغ شد، بحث تامین مالی بود. استفاده از ابزارهای نوین یکی از کارهایی است که در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد و امروز قرار است اولین قدم آن را برداریم. 

جوادی افزود: ظرف کمتر از ۲۰ روز آن هدفی که داشتیم برای تامین مالی از ابن طریق را با کمک موسسه کارن انجام دادیم و این خبر خوبی برای سینماست. تامین مالی جمعی در اصلاح پخش و اکران نیز تاثیرگذار است.چرا سرمایه‌گذار خودش مردم و مخاطب بوده و از رونق سینما حمایت می‌کند. به نوعی مردمی‌سازی اتفاق می‌افتد که به سینما کمک می‌کند.  

جوادی در ادامه بیان کرد: امیدوارم در جشنواره فجر امسال نیز شاهد آثاری باشیم که از طریق تامین مالی به این صورت تولید شده باشند و ما در ادامه شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.

عمیدی در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سوال هنرآنلاین درباره اینکه چه اقدام‌هایی برای جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده گفت: لزوما قرار نیست قبل از تولید سرمایه‌ای به پروژه تزریق شود. ما از ابتدای تولید تا پخش می‌توانیم منابع را به پروژه تزریق و از خطر کم کنیم. در بحث تامین مالی ما یک روند داریم و شرکت‌های واسطه‌ای حضور دارند که از خطر سرمایه‌گذاری کم می‌کنند. به این ترتیب افراد ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌شوند.