گروه سینمایی هنرآنلاین: حسین ریگی، کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فرآیند تایید صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان فیلم اول که از ۱۱ تیرماه از طریق سامانه باشگاه فیلم‌اولی‌های فارابی انجام شده، گفت: بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان بازوی اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی همیشه با حمایت از فیلم‌هایی که سر و شکل حرفه‌ای‌تر دارند، سهم بیشتری از تولید فیلم را در سینمای ایران بر عهده داشته و دارد. با تولیداتی که ما در سال‌های اخیر از فارابی دیدیم، چه در دوره‌های قبل و چه در دوره جدید، نگاه حرفه‌ای به بحث تولید دارند و می‌خواهند فیلم‌ها با کیفیتی قابل قبول تولید شود، این مساله حتی به فیلم‌ اولی‌ها نیز مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: نگاه فارابی به تولید فیلم‌های باکیفیت می‌تواند باعث شکل‌گیری دو اتفاق شود؛ از یک سو شاید ورود به عرصه فیلم اول با حضور فارابی کمی سخت ‌شود، اما سختی موجود توجه‌ها را به کیفیت بالاتر فیلم‌ها سوق می‌دهد یعنی دیگر افرادی به سینمای ایران وارد می‌شوند که در ساخت فیلم کوتاه و عرصه‌های جدی‌تر سینما امتحان خود را پس داده باشند، در ادامه ما با فیلمسازانی روبه‌رو می‌شویم که بیشتر می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. از طرف دیگر وقتی فارابی به عرصه تولید فیلم وارد می‌شود، می‌توان از مشاوره‌ها و حمایت‌های موجود استفاده کرد تا فیلم قابل قبولی را شاهد باشیم.

ریگی در پاسخ به این پرسش که حمایت فارابی از فیلم‌ اولی‌ها چقدر دردسرهای آنان برای جذب تهیه‌کننده را کم کرده است، اظهار کرد: فیلم اولی‌ها مشکل تهیه‌کننده نداشتند، بلکه مشکل آن‌ها همیشه جذب سرمایه و پیدا کردن سرمایه‌گذار بود؛ ارگان‌های دولتی براساس ضوابط موجود از پروژه‌ها حمایت می‌کنند و تهیه‌کننده‌های خصوصی و شخصی نیز برای خودشان شرایطی دارند که آن شرایط به فروش و کیفیت مطلوب اکران باز می‌گردد. این مسئله است که برای فیلم‌ اولی‌ها دغدغه بوده است، پس پیدا کردن تهیه‌کننده از نظر حقوقی برای فیلم اول چندان دردسری نداشت بلکه تهیه‌کننده‌ای که با خود به پروژه سرمایه بیاورد یا سرمایه‌گذار پیدا کند، مشکل اصلی فیلم اولی‌هاست. در حال حاضر که فیلمساز اول می‌داند اگر طرحش در مرحله اول، رد شود قطعا فارابی از او حمایت می‌کند، می‌تواند نقطه امیدی برای ساخت فیلم اول با حمایت دولتی داشته باشد.

این فیلمساز تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر سینمای ما نشان داده است که حتی سرمایه‌گذاران شخصی هم می‌توانند روی فیلم‌ اولی‌ها و ورود آن‌ها به سینمای حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، چراکه آنچه در سال‌های اخیر از فیلم اولی‌ها دیده شده، خروجی قابل قبولی است.

کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» که با حمایت فارابی ساخته شده، درباره نقش این بنیاد در حمایت از فیلمش گفت: وقتی خواستم «لیپار» را بسازم، ابتدا هیچکس پای کار نبود. با آقای حبیب ایل‌بیگی که آن زمان در وزارت فرهنگ حضور داشت مشورت کردم. وقتی من مجوز کارگردانی گرفتم، او به فارابی رفت و در آن مقطع بنیاد با کمک‌های بسیارش طرحم را تصویب کرد و دست من از نظر اعتباری کمی باز شد، یعنی وقتی مجموعه فارابی پشت پروژه بیاید کارگردان می‌تواند راحت‌تر با جاهای دیگر مذاکره کند. به همین دلیل جلساتی با استاندار سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار داشتیم که به واسطه حمایت فارابی با ما همکاری کردند. قطعا حضور فارابی می‌تواند به فیلم‌ها اعتبار دهد و این اعتبار در مواجهه با افرادی که قصد همکاری با فیلم دارند، قابل لمس است.