به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تاکید بر جنبه‌های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

در بخش «چشم انداز» موضوع‌هایی مانند استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی، مروری بر آثار یک فیلمساز و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد.

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»، «در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»، «مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»، «پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود» و «سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن» برای بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درنظر گرفته شده‌اند.

چشم‌انداز ۱

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»

۹ فیلم کوتاه از کوجی یامامورا فیلمساز مطرح ژاپنی در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۷ در سینما آسمان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

کوجی یامامورا بیش از چهل سال است که با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف داستان‌پردازی به ساخت انیمیشن مشغول است. فیلم‌های او گستره‌ای از آثار تمثیلی، ادبی و فراداستان «متافیکشن «های واقعی تا تجربه‌هایی مطلقاً تصویری دارند. روایت در آثار او چند لایه و چند وجهی و کنکاشی دیگرگونه در باب ماهیت انیمیشن است. فیلم‌های او در بسیاری از جشنواره‌های جهان جوایز و افتخارهایی کسب کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به فیلم نامزد اسکار «کوه سر» اشاره کرد. فیلم‌های این برنامه به ترتیب سال ساخت به نمایش درخواهد آمد.

چشم‌انداز ۲

«در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»

۱۴ انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل فیلمساز سوئیسی در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۹ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های شوئیزگبل که همواره از اجرای فنی چیره‌دستانه‌ای برخوردارند با رویکرد بازیگوشانه‌شان به روایت، صورت‌گرایی «فرمالیسم» چشمگیر و پیوند ظریف موسیقی و تصویر خود شناخته می‌شود. شوئیزگبل دانش‌آموخته هنرهای تجسمی است و در سال ۱۹۷۴ اولین فیلم خود را با نام «پرواز ایکاروس» ساخت و همین اثر آغازگر کارنامه‌ای شد که هم اینک بیست فیلم در آن دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جمله کن، انسی، زاگرب، هیروشیما، اشتوتگارت، اُتاوا و اسپینیو کسب کرده است.

چشم‌انداز ۳

«مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»

۱۳ فیلم کوتاه تولید شده در مدرسه فیلم فامو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۸:۳۰ در سینما کانون واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم نمایش داده می‌شود.

مدرسه فیلم و تلویزیون آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (فامو) یکی از سه دانشکده آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (دامو، فامو و هامو) و پنجمین مدرسه با قدمت اروپا است. فیلم‌های دانشجویان این مدرسه همه ساله در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم، جوایز و افتخارات متعددی کسب می‌کنند. تحصیلات در این مدرسه شامل دو بخش عملی و نظری است و به دلیل همین ساختار آموزشی دانشجویان مجموعه جامعی از دانش و مهارت‌های لازم برای فعالیت در تمامی حوزه‌های سینما، تلویزیون، عکاسی و رسانه‌های جدید را فرا می‌گیرند.

چشم‌انداز ۴

«پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود»

۱۳ اثر تولید شده در شرکت گنبد کبود در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۵ در سینما آسمان به نمایش درمی‌آید.

استودیو گنبد کبود در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید انیمیشن‌های باکیفیت تأسیس شد و همزمان با توسعه آن، ساخت انیمیشن‌های تأثیرگذار و ارتقای جایگاه انیمیشن ایران مورد هدف قرار گرفت. تعدادی از آثار تولید شده در استودیو گنبد کبود توانسته‌اند به جشنواره‌های مطرح ایرانی و خارجی راه پیدا کرده و جوایزی به ارمغان بیاورند. انیمیشن کوتاه «استریپی» اولین انیمیشن ایرانی راه یافته به اسکار و سریال انیمیشنی «روبی و جوجه‌ها» از شاخص‌ترین تولیدات این استودیو است.

چشم‌انداز ۵

«سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن»

۹ انیمیشن ژاپنی این بخش در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۰:۳۰ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

انیمیشن مستقل در سینمای ژاپن سابقه‌ای دیرینه دارد که سرآغاز آن به سال ۱۹۱۷ باز می‌گردد. این سینما پس از جنگ در دهه شصت میلادی نقطه عطف جدیدی را از سر گذراند و در دهه هشتاد به اوج خود رسید.

برنامه امسال دوسالانه پویانمایی تهران مشتمل بر آثاری از کیهاچیرو کاواموتو و تاکو فوروکاوا و عمدتاً بر آثار کارگردانان مستقل انیمیشن معاصر دهه ۲۰۱۰ متمرکز است.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

اعلام جزئیات و اهداف بخش «نمایش ویژه»

بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به منظور تبادل تجربه و اندیشه هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار کشورهای مختلف شکل گرفته و به همین منظور تعدادی از آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف جهان به شکل غیررقابتی در این بخش ارایه می‌شود. همچنین در این بخش به مرور آثار یک مکتب یا سبک پرداخته خواهد شد.

«جشنواره جشنواره‌ها ۱ و ۲»، «گذر از رنگ‌ها: شیوا صادق‌اسدی و جولیا گرومسکایا»، «دو دهه با اسکاری‌های پویانمایی»، «فیلم مستند انیمیشن ایرانی» و «آغازگران: مرتضی ممیز و فرشید مثقالی» عناوین زیرشاخه‌های بخش «نمایش ویژه» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است.

نمایش ویژه ۱

«جشنواره جشنواره‌ها ۱»

۹ اثر کوتاه از فیلم‌های موفق و مطرح جهان در روزها و سالن‌های مختلف جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم‌ها در ۸ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۲۳ در سالن غدیر و سینما آسمان واقع در خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین در ۹ خرداد نیز از ساعت ۱۹ در سالن شهید بهنام محمدی و سینما کانون که به ترتیب در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم قرار دارند، نمایش داده می‌شود.

نمایش ویژه ۲

«جشنواره جشنواره‌ها ۲»

۹ فیلم کوتاه که در جشنواره‌های معتبری چون انسی، زاگرب و هیروشیما درخشیده‌اند در روزها و سالن‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

این ۹ فیلم کوتاه ۱۰ خرداد از ساعت ۸:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان و در تاریخ ۱۱ خرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شهید بهنام محمدی و سینما کانون به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره جشنواره‌ها به سیاق دوره‌های پیشین، مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق و مطرح جهان است که در جشنواره‌هایی از جمله انسی، زاگرب، هیروشیما، اتاوا و… درخشیده و می‌تواند برای کسانی که فرصت دیدن تمام رویدادها و فیلم‌های جشنواره را ندارند، مفید باشد.

نمایش ویژه ۳

«گذر از رنگ‌ها (جولیا گرومسکایا و شیوا صادق اسدی)»

۱۰ اثر از گرومسکایا فیلمساز ایتالیایی و شیوا صادق‌اسدی فیلمساز ایرانی ۱۰ خرداد از ساعت ۱۷ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهد شد.

شیوا صادق‌اسدی و جولیا گرومسکایا فیلمسازانی هستند که هر یک به شیوه خاص خود تجربه‌ها، رویاها و درونیات خود را در قالب مدیوم انیمیشن به بیان درمی‌آورند و از این حیث فیلم‌های آنها را می‌توان خودبیانگر و شخصی قلمداد کرد. رنگ در فیلم‌های هر دو فیلمساز نقش بیانی مهمی در خدمت فضا و یا داستان فیلم ادا می‌کند. در مولفه‌های موجود در فیلم‌های این دو فیلمساز نقاط مشترک و متضادی وجود دارد که مواجهه با چنین تضادهای نیرومندی در کنار اشتراک‌ها می‌تواند برای مخاطب تجربه‌ای جذاب را رقم بزند.

نمایش ویژه ۴

«دو دهه با اسکاری‌های پویانمایی»

۸ انیمیشن کوتاه برنده جایزه اسکار در تاریخ ۸ خرداد از ساعت ۱۵ در سالن غدیر و سینما آسمان به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در دوره‌های مختلف میزبان و نمایش دهنده تعدادی از انیمیشن‌های کوتاه برنده جایزه اسکار بوده است. در این بخش به نمایش دوباره این آثار پرداخته می‌شود.

نمایش ویژه ۵

فیلم مستند «انیمیشن ایرانی»

این فیلم مستند که از سوی مهرداد شیخان ساخته شده است، در تاریخ ۱۲ خرداد و از ساعت ۱۵ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهد شد.

این مستند بر پایه پژوهشی جامع با موضوع انیمیشن ملی ایران، ضمن پیگیری و تحلیل روند پیدایش و شکل‌گیری انیمیشن در ایران، زوایای پنهان و رخدادهای فراموش شده‌ای از آن را به نمایش می‌گذارد. تولیدات انیمیشن در وزارت فرهنگ و هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تبلیغات بازرگانی، سریال‌های تلویزیونی، آثار مستقل و تجربی و نیز انیمیشن‌های سینمایی از مهم‌ترین حوزه‌ها و جریان‌های تاریخ انیمیشن ایران به‌شمار می‌رود که این فیلم به آنها پرداخته است.

نمایش ویژه ۶

«آغازگران: مرور بر آثار مرتضی ممیز و فرشید مثقالی»

در این بخش برخی از آثار انیمیشنی که دو هنرمند کشور زنده‌یاد مرتضی ممیز و فرشید مثقالی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته‌اند، به‌نمایش درمی‌آیند. این آثار به همت اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کودکان ترمیم دیجیتال و اصلاح رنگ شده‌اند.

بر این اساس ۱۵ اثر از مرتضی ممیز و فرشید مثقالی ۸ خرداد از ساعت ۸:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان به نمایش درمی‌آیند. همچنین این آثار در تاریخ ۱۲ خرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن غدیر و سینما آسمان پخش خواهند شد.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.