به گزارش هنرآنلاین، کریم لک‌زاده کارگردان سینمای کوتاه و بلند سینمایی درباره تجربه خود از همکاری با گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای «هنر و تجربه» از یک نقطه و با پتانسیلی شروع به کار کرد که نسبت به آن امیدهای بسیاری بوجود آمد، این گروه سینمایی تنها محلی برای عرضه فیلم های هنری و تجربی نبوده و می توانست باعث ایجاد تقاضا در سینما شود که این مسئولیت «هنر و تجربه» را بسیار بالا می برد.

وی ادامه داد: در واقع گروهی از سینماگران به امید اینکه «هنر و تجربه» فضای لازم برای دیده شدن برخی از آثار را فراهم می کند، فیلم های مورد نظر خود را تولید می کردند و این نشان می دهد که «هنر و تجربه» می تواند روی تولید سینمای ایران تاثیر مستقیم بگذارد.

کارگردان فیلم «کله سرخ» بیان کرد:  این گروه سینمایی ابتدا توانست تاثیر مثبتی بر سینمای ایران داشته باشد، اما بعد از گذشت مدتی در انتخاب فیلم ها، نحوه نمایش و در مواجهه با جشنواره فیلم فجر به گونه ای برخورد شد که سطح سینمای مستقل به پایین ترین حد ممکن رسید.

کارگردان فیلم کوتاه «قمارباز» تاکید کرد: تصور کنید فیلمسازی مانند من که فیلم مستقل خود را با پول شخصی ساخته بود، سینما برای نمایش فیلمم در این گروه نداشت، اما بعضی فیلم‌های جریان‌های اصلی در گروه «هنر و تجربه» روی پرده می رفتند در حالی که امکانات بیشتری در اختیار داشتند. 

لک زاده گفت: نمایش فیلم ها در «هنر و تجربه» نیز که مشکلات خاص خود را دارد، به عنوان مثال اگر بخواهم با توجه به زمان خالی که دارم بروم فیلم مورد علاقه خود را ببینم باید به کرمانشاه سفر کنم تا بتوانم آن فیلم را روی پرده سینما ببینم. به خاطر دارم که در طول اکران فیلم‌هایم در «هنر و تجربه» بارها به من زنگ می زدند که مثلا ما 20 نفر هستیم و آمده ایم فلان سینما فیلم شما را ببینیم، گفته اند تعداد به حد کافی نرسیده و سئانس در اختیار فیلم دیگری قرار گرفته است.

این کارگردان ادامه داد: متاسفانه  این موارد نشان می دهد که مدیران قبلی «هنر و تجربه»، سینمای مستقل را ورژن ضعیفی از جریان اصلی سینما می دانستند. در حالی که «هنر و تجربه» خودش یک سینما است و تا زمانی که چنین تفکری وجود داشته باشد «هنر و تجربه» پیشرفت نمی کند. امیدوارم در دوره تازه این نگاه تغییر کند و سینمای هنری و تجربی به رسمیت شناخته شود.

کارگردان فیلم «شیرجه بزرگ» تاکید کرد: بارها پیشنهاد داده بودم که حداقل یک سری سئانس ها و یا سینماهای مشخص برای «هنر و تجربه» وجود داشته باشد و یا یک روز را کلا برای «هنر و تجربه» در نظر بگیرند، اگر قرار است برای این نوع از سینما کاری انجام دهند باید بگویم هم مشکلات و هم راهکارهای بسیاری وجود دارد و کافی است از تجربیات تلخ فیلمسازان در این گروه سینما باخبر شوند. 

لک زاده در پایان گفت: باید در انتخاب فیلم های این گروه سینمایی دقت لازم شود، یعنی فیلم هایی که شباهت به جریان اصلی دارند و یا برای جریان اصلی ساخته شده اما راهی به آن پیدا نکردند، را حذف کنند، همچنین باید سینمای خاص و یا روزهای مخصوص هنر و تجربه برای نمایش فیلم ها در نظر بگیرند تا مخاطب بداند در فلان روز قرار است فیلم های تجربی نمایش داده شود، تا زمانی که لیبل هنر و تجربه روی یک روز مثلا یک سالن سینمایی نخورد، مشکلات اکران حل نمی شود.