گروه سینمایی هنرآنلاین: بازیگر و کارگردان ۶۰ ساله آمریکایی با گرفتن نخل طلایی افتخاری کن به گروه بزرگانی چون ژان مورو، آلن دلون، مانوئل دی‌اولیویرا و برناردو برتولوچی می‌پیوندد که پیش‌تر برای داشتن کارنامه درخشان در عرصه هنر و پیوند زدن آن با کارهای انساندوستانه این جایزه افتخاری معتبر را به دست آورده‌اند. سال گذشته نخل طلایی افتخاری به جودی فاستر اهدا شد که در ۲۰۰۲ با ویتکر در «اتاق وحشت» همبازی بود.

ویتکر که در ۲۰۰۶ برای «آخرین پادشاه اسکاتلند» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد، درباره حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره کن و بردن نخل طلایی افتخاری گفت: «۳۴ سال پیش با نخستین حضور در جشنواره کن زندگی من برای همیشه دگرگون شد و پس از آن بود که مطمئن شدم وقف کردن خودم به یافتن انسانیت در دنیای سینما تصمیمی درست است. بودن در این جشنواره زیبا برای نمایش دادن فیلم‌هایم یا الهام گرفتن از انسان‌های بزرگ همیشه برای من یک امتیاز بزرگ بوده است و حالا بی‌اندازه مفتخرم که بخشی از جشن بزرگ ۷۵ سالگی کن هستم.»

فورست ویتکر در ۱۹۸۸ برای بازی کردن در «پرنده» کلینت ایستوود برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن شد و از دیگر فیلم‌های مهم کارنامه پربار او می‌توان به «باجه تلفن»، «سرخدمتکار»، «رنگ پول»، «جوخه»، «گوست داگ: سلوک سامورایی»، «صبح به خیر، ویتنام»، «پلنگ سیاه» و... اشاره کرد. او سفیر حسن نیت سازمان ملل و فرستاده ویژه صلح و سازش این سازمان جهانی است.

FW1

بازیگر تحسین‌شده آمریکایی پس از گرفتن جایزه نخل طلایی افتخاری جشنواره کن در مراسم افتتاحیه، یک روز بعد یعنی چهارشنبه ۱۸ ماه می در ویژه‌برنامه نمایش «به خاطر صلح» شرکت می‌کند؛ فیلمی به کارگردانی کریستف کاستانیه و توماس سامتین که فورست ویتکر یکی از تهیه‌کنندگان آن است و یک نمایش ویژه در کن ۲۰۲۲ خواهد داشت.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ۱۷ تا ۲۸ می در این شهر ساحلی جنوب فرانسه برگزار می‌شود و «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی یکی از ۲۱ فیلم حاضر در بخش مسابقه رسمی آن است.