گروه سینمایی هنرآنلاین: سینما در این سال‌ها همواره با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است؛ در این بین اعتراض صنف‌های مختلف به تصویری که از آنها در فیلمی نشان داده می‌شود، مشکل مضاعف دیگری است که گریبان این هنر-صنعت را گرفته است. چرا که این اعتراض‌ها شرایط را برای تولید فیلم سخت‌تر کرده و موجب حساسیت بیشتر مسئولان شده است. تازه‌ترین اتفاقی که در این راستا رخ داده مربوط به فیلم «عنکبوت» است.

«عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج‌زاد با پرداختن به موضوع سعید حنایی قاتل سریالی که سال‌ها پیش در مشهد دستگیر و مجازات شد، همواره از ابتدای انتشار اخبار تولید و نمایش در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر تا زمانی که بالاخره رنگ پرده نقره‌ای را دید، با حواشی بسیار همراه بود. اعتراض صنف کامیون‌داران به تصویری که از آنها در این فیلم نشان داده شده، تازه‌ترین حاشیه «عنکبوت» است که در این چند روز واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

ماجرا مربوط به بخشی از فیلم است که نشان می‌دهد یک خانم معلوم‌الحال از کامیونی پیاده و سوار کامیونی دیگر می‌شود. همین موضوع سبب شد گروهی از نمایندگان کامیون در تبریز نسبت به آنچه «هتک حرمت و توهین» در «عنکبوت» نسبت به رانندگان کامیون می‌خوانند، اعتراض کنند. این کامیون‌داران چند روز پیش در یک تجمع اعتراضی حضور پیدا کردند و بیانیه‌ خواندند. در این بیانیه از دادستان آذربایجان شرقی خواسته شد با سازندگان این فیلم برخورد شود.

ایرج‌زاد در واکنش به این اتفاق ویدئویی منتشر کرد و ضمن عذرخواهی از جامعه کامیون‌داران به خاطر سوءتفاهم ایجادشده، گفت: با ویدئویی مواجه شدم که اعتراض جامعه کامیونداران نسبت به صحنه‌ای از «عنکبوت» را همراه داشت. این موضوع از چند روز قبل به گوشم رسیده بود و به همین دلیل نیز در یک لایو اینستاگرامی حضور پیدا و با نماینده جامعه شریف کامیونداران صحبت کردم. ابتدای صحبت عذرخواهی کردم اگر چنین سوء تعبیری شده و گفتم که چنین چیزی خواست ما نبوده است.

وی ادامه داد: در همان لایو توضیح دادم که «عنکبوت» براساس یک پرونده واقعی ساخته شده است؛ بنابراین اسناد و اطلاعاتی که اکنون موجود است، پایه‌ریزی داستان ما را بنا نهاد و به هیچ وجه آن صحنه به خصوص، با نیتی برای زیر سوال بردن آن قشر شریف نبوده است. کما اینکه شغل اصلی کاراکتر اصلی ما هم بنایی ساختمان است ولی جامعه شغلی خود را نمایندگی نمی‌کند. کاراکترهای هیچ فیلم داستانی در دنیا، شغلی که در فیلم دارند را نمایندگی نمی‌کنند.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: به همین دلیل به صراحت باید بگویم از این عزیزان عذرخواهی می‌کنم اگر این صحنه باعث کدورت خاطرشان شده است. همچنین به این وسیله اعلام می‌کنم که ما به هیچ وجه قصد ایجاد چنین دلخوری نداشتیم. امیدوارم فیلم را از زاویه درستی نگاه کنند، چون اساسا مبنای صحبت و مسئله‌ای که «عنکبوت» درباره آن صحبت می‌کند، خیلی متفاوت از چیزی است که الان برداشت شده است.

ایرج‌زاد در یک پست دیگر در صفحه شخصی خود، سکانس دیگری از «عنکبوت» را که در آن راننده‌ای به اشتباه مورد سوء ظن شخصیت اصلی داستان قرار گرفته در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشت: این صحنه از فیلم گواه بسیار خوبی است برای اینکه راننده‌های عزیز (همه طیف‌ها) بدانند اصولا نگاه فیلم به جامعه راننده‌ها غیر از نگاه غلط شخصیت اصلی فیلم است (تاکید می‌کنم شخصیت نه بازیگر) و در مقابل صحنه قبل‌تر فیلم و راننده معترض قرار داده شده تا با نمایش راننده بی‌گناه در جهت تشخیص سره از ناسره گام برداشته شود و این یعنی اینکه اتفاقا مشت نمونه خروار نیست.