به گزارش هنرآنلاین، دوشنبه ۵ اردیبهشت در مرکز گسترش، جلسه‌ای با حضور محمد حمیدی مقدم مدیر عامل، حامد شکیبانیا معاون مستند، محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز، بابک بهداد و هادی آفریده مستندساز، امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره (حوزه هنری)، مهدی مطهر تهیه‌کننده، مدیر سابق «خانه مستند» و مرتضی پایه شناس مستندساز برگزار شد. 

محمد حمیدی مقدم در آغاز این جلسه گفت: مرکز گسترش مصمم است این مسئولیت جدید را با تمام تلاش و با همکاری خانواده سینمای ایران و فیلمسازان به بهترین شکل به انجام برساند. برگزاری جلساتی از این دست با هنرمندان، اعضای صنوف و فیلمسازان در راستای هم‌اندیشی برای تقویت و افزایش کیفیت اکران‌های سینمایی «هنر و تجربه» است.

مهدی مطهر تهیه‌کننده حوزه مستند با اشاره به لزوم تبلیغات برای دیده شدن فیلم‌های «هنر و تجربه» گفت: از همه ظرفیت‌ها برای دیده شدن فیلم‌ها باید استفاده کرد، صدا و سیما یکی از بخش‌هایی است که باید با آن تعامل جدی داشت تا معرفی فیلم‌ها به شکل مستمر و مداوم از تلویزیون رخ بدهد. برپایی باشگاه مخاطبان یکی از برنامه‌های جدیدی است که اشاره به آن شد، باشگاه مخاطبان می‌تواند هم مرور فیلم‌های موفق دوره قبل را داشته باشد، هم فیلم‌های تازه را اکران کند. قطعا، اعضای باشگاه از امتیازها و امکاناتی برخوردار خواهند شد. 

امیر مهریزدان در بخش دیگری از این جلسه گفت: مسئله بودجه و هزینه برای تبلیغات باید جدی و اساسی پیگیری شود. ما در تجربیاتی که در حوزه اکران داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بودجه و توجه به هزینه تبلیغات حرفه‌ای و کارآمد، در جذب مخاطب به شکل محسوس موثر است.  گاهی اوقات باید برای تبلیغات یک فیلم، به اندازه بودجه تولید، هزینه کرد.  

مرتضی پایه شناس به موضوع مخاطب در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: مخاطب سینمای مستند خاص است، این خاص بودن به معنای محدود بودن نیست. هر اثر مستند مخاطب ویژه خود را دارد. باید این امکان را فراهم کنیم که اطلاعات هر فیلم (متناسب با مخاطبش) به دست او برسد. اطلاع رسانی هدفمند، گروه مخاطبان هر فیلم را در مواجهه با آن قرار می دهد. موضوع دیگری که مهم است، استفاده از ظرفیت‌های غیرسینمایی است. همکاری با مراکز فرهنگی، هنری، دانشگاهها و ... می‌تواند طیف تازه ای از مخاطبان و علاقه مندان سینمای مستند را درگیر نمایش‌های «هنر و تجربه» کند.

حامد شکیبانیا گفت: مرکز گسترش و «هنر و تجربه» بخشی از امکانات تبلیغی را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد، اما تجربه نشان داده همراهی تیم تولید یک فیلم در فضای اکران بسیار مهم است و به جذب مخاطب و دیده شدن فیلم ها کمک می‌کند. فیلمسازان با پیشنهادهای جدید می توانند زمینه تجربه های تازه در حوزه تبلیغات را فراهم کنند، «هنر و تجربه» در کنارشان خواهد بود که مسیر اکران آسان تر طی شود.

بابک بهداد گفت: اکران‌های سینمایی هنر و تجربه در دوره گذشته و طی هشت سال حاوی نکات مثبت و خوبی بود، اما پس از یک دوره هشت ساله لازم و ضروری است که علاوه بر حفظ نقاط قوت شرایط بهتری از قبل را رقم بزنیم. چرا که این تنها مسیر برای اکران و دیده شدن فیلم‌های متفاوت، خاص و تجربی است.

هادی آفریده گفت: لازم نیست تعداد سالن ها در تهران زیاد باشد. من فیلم «ایران سرای من است» را در اینترنت دیده بودم، اما وقتی فهمیدم بنیاد سینمایی فارابی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را توسط موسسه هنر و تجربه اکران کرده است، دوست داشتم فیلم را بار دیگر روی پرده سینما ببینم، اما هرچقدر که ‌گشتم یک سانس مناسب برای دیدن فیلم نیافتم. چرا هنروتجربه باید در تهران چندین سالن داشته باشد اما سانس‌های آن به گونه‌ای شناور باشد که مردم نتوانند برای دیدن آثار برنامه‌ریزی کنند؟ باید برای احیای «هنر و تجربه» یک سالن در تهران در نظر بگیریم، ممکن است که ابتدا، این تصمیم مخالفانی داشته باشد و بگویند که اکران را محدود کرده‌اید اما نتیجه آن نظم خواهد بود.

بهداد کارگردان «بهارستان خانه ملت» مطرح کرد: فیلم‌هایی که اخیرا در سینمای «هنر و تجربه» درحال اکران است، فیلم‌های متوسطی هستند، پیشنهاد من این است که هیاتی متشکل از بهترین‌ها گرد هم آیند تا فیلم‌های با کیفیت بالاتر برای اکران انتخاب شوند. حتی شاید بشود برای گرم شدن تنور هنر و تجربه چند فیلم تجربی خارجی خوب را در ادامه به نمایش درآورد.

محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز در بخش دیگری از این جلسه گفت: تمرکز زمانی اکران از مسائل مهم در نمایش‌های «هنر و تجربه» است، اینکه بیشتر فیلم‌ها در یک دوره زمانی نسبتا طولانی و با برنامه‌های پراکنده اکران شوند اغلب انرژی فیلم و فیلمساز را می‌گیرد. در برنامه پیشنهادی، زمان پایه اکران برای همه فیلم‌ها دو هفته و در سانس‌های منظم و متعدد خواهد بود و در صورتیکه فیلم با استقبال مخاطب مواجه شود، اکران فیلم در سینما تمدید خواهد شد. همچنین امکان نمایش‌های سینمایی فیلم پس از پایان دوره اکران، بر اساس سازوکاری که طراحی شده است تا یک‌سال به صورت موردی و به درخواست مخاطبان امکان پذیر خواهد بود.

نشست‌های همفکری مدیر عامل مرکز گسترش، با هنرمندان، سینماگران و نمایندگان صنوف در هفته‌های آتی ادامه خواهد داشت.