گروه سینمایی هنرآنلاین: سریال کمدی-اجتماعی «جناب عالی» به تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی، کارگردانی عادل تبریزی و نویسندگی مشترک عادل تبریزی و رویا خسرونجدی ابتدا سریال ویژه نوروز شبکه نسیم بود اما به دلیل مشکلاتی فرصت پخش از این شبکه پیدا نکرد و سرانجام همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان راهی سامانه تلوبیون‌پلاس شد. این سریال که محصول مشترک مرکز سریال سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و شرکت نوآوری و شتابدهی فلق است، با نگاهی طنز به نقد سیستم‌ اداری و مانع‌تراشی‌ها بر سر انجام کارها می‌پردازد.

رضوانی، تهیه‌کننده «جناب عالی» در گفتگو با هنرآنلاین درباره اینکه چرا چنین موضوعی را دستاورد تولید سریال قرار داده گفت: علت آنکه سراغ چنین طرحی رفتم این بود که موقعیتی است که می‌توان مسایل و مشکلات روز مردم و جامعه را مطرح کرد. در حقیقت قصد و نیت‌مان از ابتدا یک کار انتقادی بود که شاید کسی شبیه آن را تا به حال نساخته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی نهادی دولتی پشت یک اثر انتقادی باشد، باعث می‌شود فیلمساز نسبت به کاری که انجام می‌دهد دلگرم شود، درباره همکاری با سازمان سینمایی سوره گفت: این سازمان از فضای محافظه‌کاری فاصله دارد و می‌تواند ساخت چنین آثاری را در دستور کارش قرار بدهد. ابتدا قرار بود سریال در پلتفرم خانگی پخش شود اما وقتی فیلمنامه کامل نوشته شد، سازمان سینمایی سوره پیشنهاد داد کار با استاندارد تلویزیونی ساخته شود. پس از آن سراغ بازیگران رفتیم و برآورد مالی کار نیز در آن زمان در سطح سریال تلویزیونی مشخص شد.

تهیه‌کننده «جناب عالی» با بیان اینکه امیرعلی عالیِ سریال با بازی امیرحسین رستمی از زدوبند به دور است، طرفدار گروه و دسته خاصی نیست و واقعا می‌خواهد کار کند، درباره داستان پروژه گفت: امیرعلی بسیار غیرمنتظره سرپرست یک وزارتخانه خیالی و با افرادی مواجه می‌شود که مانند سنگ‌های کف رودخانه سال‌هاست آنجا کار می‌کنند و هر وزیری از راه می‌رسد، آن‌ها سرش را با پنبه می‌برند و نمی‌خواهند کسی آنجا را اداره کند.

جناب عالی

رضوانی افزود: خاندان گُرجی که امیرعلی عالی با آن‌ها در این سریال مواجه می‌شود، نماد مدیران میانی فرسوده هر نهاد دولتی هستند. ما قصد داریم در این سریال به این مساله بپردازیم که با صرف تغییر رئیس یک سازمان یا نهاد، تغییر بنیادی و اساسی رخ نمی‌دهد چرا که مقاومت اساسی در بدنه نظام دولتی وجود دارد. یعنی برخی افراد در برخی نهادها چنان رسوخ کرده‌اند که با عوض شدن مدیران نیز سر جای خود باقی می‌مانند که تا درمانی برای این مساله اندیشیده نشود، اتفاقی خاص یا تحولی رخ نمی‌دهد.

به گفته وی، آن مساله‌ای که «جناب عالی» درباره آن صحبت می‌کند، کاملا ساختاری‌ است و تاریخ انقضا ندارد. پس امید است با توجه به استقبالی که مخاطبان از این سریال در زمان پخش آن در تلوبیون‌پلاس کرده‌اند، در آینده‌ای نزدیک از تلویزیون نیز به پخش برسد.

تهیه‌کننده «جناب عالی» در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وجود وی‌اودی‌ها یک ضرورت است، درباره ارزیابی خود از بازار شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: اگر چه تعداد مخاطب شبکه نمایش خانگی مانند شبکه‌های سراسری تلویزیون نیست اما کیفیت مخاطب بالاتر است. در حقیقت مخاطبی که برای تماشای اثری هزینه و وقت خالی می‌کند قطعا با مخاطبی که رایگان فیلم یا سریال می‌بیند، متفاوت است. همچنین برنامه محبوب مخاطبان تلویزیون ممکن است زمانی پخش شود که به هر دلیلی نتوانند آن را تماشا کنند و مشغول کاری باشند.

رضوانی ادامه داد: اینکه تعداد مخاطبان وی‌اودی‌ها با تلویزیون یکی نیست، دلیل نمی‌شود این رسانه شکست‌خورده باشد. در حقیقت کسی که می‌خواهد این سریال را تماشا کند، انتظار می‌کشد، زمان خالی می‌کند تا آن را کنار خانواده ببیند در حالی که لزوما برای هر سریالی در تلویزیون نمی‌توان وقت خالی کرد. 

وی تاکید کرد: از سوی دیگر تعداد زیادی از مخاطبان در تلویزیون ممکن است سریال را با دقت تماشا نکنند. اما مخاطب پلتفرم به دلیل آنکه اثر را برای تماشا انتخاب می‌کند، کار را با دقت بیشتری دنبال می‌کند و ممکن است مسایل زیرپوستی کار را هم درک کرده باشند. 

رضوانی درباره دلیل انتخاب عادل تبریزی برای کارگردانی این پروژه اظهار کرد: من ایشان را پیش از ساخت «گیج‌گاه» با اثر کوتاه «ضدضربه» شناختم. پس از آغاز همکاری در پروژه «جناب عالی» و زمانی که در پیش‌تولید بودیم، «گیج‌گاه» را تماشا کردم و متوجه شدم کارگردانی باتجربه‌ است و قطعا این اتفاق بی‌ارتباط با دستیاری ایشان کنار کارگردانان بزرگ چون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، رسول صدرعاملی و... نبوده است.

جناب عالی

وی با بیان اینکه سریال در کمتر از ۲ ماه در ۲۰ لوکیشن ضبط شده است، گفت: ما بودجه بسیار محدودی داشتیم و مجبور بودیم پروژه را در این مدت به اتمام برسانیم. لذا تصور می‌کنم در تهیه و تولید سریال رکورد زدیم و این جز با همکاری کارگردان، برنامه‌ریزی دقیق و همچنین فیلمنامه کامل پیش از شروع به کار میسر نبود. البته چون بودجه کار هم معادل بودجه سینمایی  نبود، غیر از این هم نمی‌توانستیم کار کنیم و در عین توجه به کیفیت باید کار را در زمان خود و با برنامه پیش می‌بردیم.

تهیه‌کننده «جناب عالی» درباره زمان کم برخی از قسمت‌های سریال توضیح داد: این اثر ابتدا ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای بود اما به دلیل اصلاحیه‌هایی که برای پخش از تلویزیون انجام دادیم که نزدیک ۶۰ دقیقه بود، به ۱۳ قسمت رسید. در حقیقت قسمت ۱ و ۲ و ۱۴ و ۱۵ تلفیق شدند و زمان‌شان بیش از دیگر قسمت‌هاست؛ کاری که در سریال‌های خارجی مرسوم و زمان قسمت‌های ابتدایی و انتهایی بیشتر است.

رضوانی در ادامه «جناب عالی» را منطبق بر مشکلات روز مردم دانست و مطرح کرد: این سریال که در بیان برخی مسایل جسارت به خرج داده و درباره مواردی صحبت کرده که قبلا صحبت نشده، حرف دل مخاطبان نسبت به فضای سیاسی کشور است، همین مساله و حساسیت موضوع باعث شده است مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند تا جایی که ما علاوه بر طیف داخل نظام از کشورهای خارجی نیز واکنش داشته‌ایم. 

وی با اشاره به حضور بازیگران بومی در این سریال عنوان کرد: جز میرطاهر مظلومی که نقش بزرگ‌خاندان گرجی را ایفا می‌کند مابقی خاندان گرجی همگی از بازیگران خوب تئاتر مشهد هستند که در این سریال خوش درخشیده‌اند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این پروژه قطعا چند بازیگر نیز معرفی خواهد کرد اما حضور منوچهر آذری در «جناب عالی» که پس از ۱۵ سال دوباره به قاب تلویزیون بازگشته، فرصتی مغتنم برای ما بود ایشان نقش پدری را ایفا می‌کند که متفاوت از کلیشه‌های رایج تلویزیون است و بخشی از بار طنز کار روی دوش ایشان است.

رضوانی در پایان با اشاره به اینکه امید دارد هر کسی در این کشور تصمیم می‌گیرد، جرات دفاع از تصمیمش را داشته باشد، خاطرنشان کرد: جرات دفاع از تصمیم یعنی آنکه فرد یا نهاد دلایل تصمیمی را که می‌گیرد، برای بقیه به صورت شفاف توضیح بدهد. اگر این اتفاق رخ بدهد و تصمیم‌گیری‌ها در سایه انجام نشود، در بسیاری از کارها جلو می‌افتیم و اتفاقات خوبی در بدنه مدیریت کهنه و فرسوده دولتی رقم می‌خورد.