به‌گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پوستر «چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» که فراخوان آن هفتم اسفند ۱۴۰۰ منتشر شده بود، رونمایی شد. چهارمین دوره این رویداد با موضوع اصلی «ژانر در فیلم کوتاه» و با هدف جستجوی راه‌کارهای نوین برای دست‌یابی به ابزارها و ساختارهای متفاوت روایت‌گری و قصه‌گویی در قالب ژانر برگزار می‌شود.

محورهای اصلی این دوره شامل موارد زیر است:

نظریه ژانر در دنیای متحول امروز (کارکردهای ژانر، نظریه ژانر و تحولات آن در اواخر قرن بیستم و در قرن حاضر در برابر نظریه مؤلف، نسبت ژانر و دنیای شخصی فیلم‌ساز، استعاره‌های ژانر، ژانر و حافظه‌ جمعی، ژانر در فیلم‌های کوتاه ایرانی و … .)

مطالعه ژانرهای شکل گرفته در فیلم کوتاه ایران و جهان

مطالعه مؤلفه‌های ژانر (های) بومی شده در فیلم کوتاه ایران و جهان

مطالعه امکانات و گشایش‌های فیلم کوتاه با تلفیق ژانرها

مطالعه امکانات و گشایش‌های ژانر در فیلم کوتاه از طریق تلفیق با رسانه‌ها

نقش ژانر و مخاطب در تولید و اقتصاد فیلم کوتاه

ژانرهای فیلم کوتاه و فضای مجازی

چهارمین دوره این همایش ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در آن تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

نمایش هفتگی فیلم‌های کوتاه برای دانشجویان

انجمن سینمای جوانان ایران و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور از این پس می‌توانند فیلم‌های کوتاه برگزیده ایران و جهان را در پاتوق‌های فیلم کوتاه دانشگاهی تماشا کنند.

برگزاری این رویداد در پی جلسات و تبادل اطلاعات میان میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران و علی اسدی دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، رقم می‌خورد.

بر اساس این تفاهم هر هفته یک بسته فیلم‌های کوتاه منتخب، به‌طور همزمان در قالب «پاتوق‌های فیلم کوتاه» در دانشگاه‌های سراسر کشور به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانندعلاوه بر تماشای این آثار شاهد نقد و تحلیل فیلم‌ها نیز باشند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، یکی از تشکل‌های دانشجویی در کشور است که بیش از ۵۰ دفتر در دانشگاه‌های سراسر کشور دارد و در این طرح دفاتر این تشکل با همکاری دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در سراسر کشور اقدام به برگزاری «پاتوق فیلم کوتاه دانشگاهی» می‌کنند.