به گزارش هنرآنلاین به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، این مرکز از اسفندماه 98 همزمان با شیوع ویروس کرونا، ساخت مستند و انیمیشن با موضوع کرونا و تاثیر آن بر زندگی فردی و جمعی ایرانیان را آغاز کرد. سال 99 در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخش کرونا به جشنواره اضافه شد.

در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» فیلم «روزهای ناتمام» (مهدی قربان‌پور) در بخش شهید آوینی، جایزه دوم شامل تندیس نقره‌ای  و دیپلم افتخار را دریافت کرد. در «روزهای ناتمام» محور روایت، یکی از بی‌سیمچی‌های زمان جنگ است که در جبهه سلامت تلاش می‌کند به جنگ کرونا برود. 

شامگاه دوشنبه 29 فروردین در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد کیش در مراسمی ویژه با حضور محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش، یاسر شاه پیری معاون فرهنگی، اجتماعی منطقه آزاد کیش، مهندس محسن قریب مدیر عامل موسسه جشنواره‌ها و مناسبت‌های کیش، رضا شجیع مشاور و سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و جمعی از هنرمندان کیش، از کارگردان «روزهای ناتمام»، خانواده شهید سیدعلی سیدین و از مومن مومنی تقدیر ‌شد.

قربان‌پور کارگردان مستند «روزهای ناتمام» در ابتدای این مراسم گفت: از همه دوستانی که در این مراسم حضور دارند، تشکر می‌کنم. همچنین از عوامل فیلمم که در روزهای سخت شیوع ویروس کرونا در ساخت این فیلم به من کمک کردند. خیلی خوشحالم که بخشی از تاریخ معاصر جزیره کیش به واسطه این فیلم ثبت شد. خوشحالم که نتیجه یک سال تلاش و 36 جلسه تصویربرداری را امشب با هم می بینیم. جای دوستان خوبی که در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا به من کمک کردند، خالی است. از خانواده محترم حاج آقا سیدین و از آقای مومن مومنی شخصیت اصلی فیلم سپاسگزارم. 

در ادامه این مراسم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اواخر سال 98 زمانی که شیوع کرونا در کشور اتفاق افتاد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کمیته بحرانی برای ساخت فیلم مستند با توجه به ضرورت موضوع شکل گرفت و چند فیلم مستند درخشان از همین طریق تولید شد که یکی از مستندها «روزهای ناتمام» بود.

وی افزود: مهدی قربان‌پور مستندساز خوب کشور طرحی داشت که با توجه به اقلیم جزیره کیش و فضای تفریحی آن بسیار متفاوت بود. برای ما جالب بود که بدانیم چگونه چنین اقلیمی با بحران شیوع کرونا رو به رو می شود و به همین دلیل با ساخت این مستند موافقت شد.

Mostanad1

حمیدی مقدم با بیان این که در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت «روزهای ناتمام» موفق به دریافت تندیس نقره‌ای بخش مهم شهید آوینی شد، تصریح کرد: تاثیرگذاری دو شخصیت فیلم روی مخاطبان بسیار حائز اهمیت بود. در بخش جایزه شهید سردار سلیمانی که بخشی تازه در جشنواره سینماحقیقت است، رویکردهای مختلفی مدنظر قرار می گیرد و از شخصیت فیلم «روزهای ناتمام» آقای مومن مومنی قرار بود در این بخش تقدیر شود اما به دلیل پیک کرونا در آذرماه موفق نشدیم.

وی ادامه داد:  لازم دانستیم در این فرصت از آقای مومنی و خانواده حجت الاسلام سیدین تقدیر کنیم، این دو جهان بزرگی را در فیلم به تصویر می کشند. فقدان شهید سلامت آقای سیدین، در فیلم یکی از لحظه های خاص در سینمای مستند است.

مدیرعامل مرکز گسترش گفت: امیدوارم با حضور آقای شاه پیری در زمینه ساخت فیلم و برنامه های فرهنگی مشارکت داشته باشیم، چرا که به چنین جغرافیایی برای افزایش فضای سینما نیازمندیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قدردان چنین شخصیت هایی چون آقای مومن مومنی و حجت الاسلام سیدعلی سیدین هستیم که هم در صحنه دفاع مقدس به خوبی نقش خود را ایفا کردند و هم بدون چشم‌داشت با خطر رو به رو شدند و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.

در پایان این مراسم، مدیر عامل مرکز گسترش، لوح تقدیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» را به خانواده شهید مدافع سلامت، خیر و نیکوکار حجت الاسلام سیدعلی سیدین و مومن مومنی شخصیت «روزهای ناتمام» اهدا کرد. همچنین از سوی معاونت اجتماعی فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش لوح تقدیری به مهدی قربان‌پور کارگردان «روزهای ناتمام» اهدا شد.