گروه سینمایی هنرآنلاین: احمد زالی تهیه‌کننده سریال «خوشنام» که این شب‌ها به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده از شبکه یک روی آنتن می‌رود، در گفتگو با هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط کنونی حجم تولید سریال‌های کمدی تلویزیون کاهش یافته گفت: متاسفانه فضا به اندازه دهه‌های ۷۰ و ۸۰ مناسب مطرح کردن مسائل جدی جامعه به زبان کمدی نیست. همچنین افزایش حساسیت‌ها و سختگیری بیشتر نهادها و سازمان‌ها به عنوان واحدهایی که جامعه با آنها مساله دارد و می‌توان از طریق کمدی و طنز با آنها حرف یا کنایه زد، یکی دیگر از دلایل این اتفاق است. بنابراین باتوجه به این شرایط اصلی‌ترین کاری که باید در کار کمدی امروز رعایت کنیم، داشتن یک قصه جذاب است. 

وی با تاکید بر اینکه مردم پیش از اینکه به کار کمدی علاقه داشته باشند، با قصه و یک کار قصه‌گو ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: اینکه هنوز سبک کلاسیک در دنیا از بقیه سبک‌ها جذاب‌تر است، یک واقعیت است.

زالی درباره روند تولید سریال «خوشنام» توضیح داد: با در نظر گرفتن آنچه گفتم، به این نکته توجه کردیم که باید در واقع یک قصه جذاب داشته باشیم. در همین راستا یک ایده درخشان از آقای کیایی به دستم رسید که از مولفه‌های لازم برخوردار بود. در واقع این ایده، داستان یک ماجرای جدی و عمیق را که می‌تواند تغییر یک انسان را در پی داشته باشد در شکل کمدی بیان می‌کرد. این طرح وقتی در فیلمنامه هم پیاده شد نتیجه جذابی داشت و ما را بر آن داشت که به تولید آن فکر کنیم. در نتیجه باید بگویم چیزی که به عنوان اولین مولفه باید به آن توجه کرد، داشتن یک قصه خوب است. چرا که این اتفاق به معنای توجه به سلیقه مخاطب و به خصوص مردمی است که ما امروز با آنها طرفیم.

سریال خوشنام

تهیه‌کننده سریال «خوشنام» در ادامه گفت: یکی از دلایل موفقیت ما در این سریال اتفاقی بود که در انتخاب بازیگران پی گرفتیم. در واقع توجه کردیم از بازیگرانی که خودشان یک شیرینی ذاتی و یک توانایی در ارائه لحظات کمدی دارند استفاده کنیم تا از این راه هم به کار اضافه کنیم و شکر خدا نتیجه گرفتیم. تقریبا همه بازیگران سریال که بالغ بر ۳۰ نفرند، سابقه کار کمدی دارند و هر کدام به نقش اضافه کرده‌اند. به صورتی که اکنون شاهدیم نقش‌ها ملموس‌تر و قابل باورتر شده است.

وی افزود: علاوه بر این موارد نوع روایت ما رئال است. این واقعی و قابل باور بودن وقایع و رویدادها سبب شده مردم با آن سریال ارتباط برقرار کنند. چرا که اگر ما در کمدی خیلی فانتزی یا فراواقعی حرف بزنیم، ممکن است تنها یک طیف محدود از مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

زالی همچنین درباره اینکه آیا واقعا فضای تولید سریال کمدی به نسبت دو دهه قبل بسته‌تر شده گفت: بله. اکنون فضا برای شوخی کردن خیلی سخت شده است. سال‌های قبل بیشتر سازمان‌ها، ادارات، وزارتخانه‌ها و مسئولین و حتی اقشار و گروه‌های مردم، ظرفیت بالاتری در پذیرش شوخی داشتند و از همین رو این امکان فراهم بود. اکنون بنا به دلایلی که واقعا خود من هم نمی‌دانم چرا، جامعه مقداری سختگیرتر شده و تاب و تحمل شوخی و کنایه را ندارد و هر مطلبی را بنا بر اتفاقات دیگر می‌گذارند.

 

سریال خوشنام

وی همچنین درباره اینکه آیا انتخاب هومن حاجی‌عبداللهی برای نقش اول این سریال به خاطر بالا بودن دستمزد بازیگران مطرح کمدی و پایین بودن بودجه پروژه بوده توضیح داد: واقعیت این است که ما دنبال دوری از کلیشه بودیم؛ به همین دلیل حتی نامزدهای دیگری که برای این نقش به آنها فکر می‌کردیم در ردیف ساختارشکنی ما جای می‌گرفت. در واقع دنبال کسانی نبودیم که در گذشته این نقش‌ها را بازی کردند. موضوع مالی مساله دوم ما بود. می‌خواستیم از بازیگران خلاق و جوان استفاده کنیم و برای ایجاد این اتفاق خیلی گشتیم؛ حتی بازیگری برای این نقش نامزد بود که اصلا برای مردم آشنا نبود ولی باز بنا به دلایلی برای استفاده از او به تفاهم نرسیدیم. انتخاب آقای حاجی‌عبداللهی پیشنهاد کارگردان بود و من نیز بعد از یکی دو جلسه گفتگو با آقای حاجی‌عبداللهی این تصمیم را پذیرفتم. باید بگویم ایشان بازیگری به شدت پرتوان و خلاق است و شخصیتی بسیار حرفه‌ای و توانمند دارد.

زالی در پایان درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: ان شاء الله تا چهار پنج روز آینده فیلمبرداری در تهران به پایان می‌رسد. تنها یک سکانس در مشهد داریم که به امید خدا چند روز بعدتر سراغ آن هم خواهیم رفت.