گروه سینمایی هنرآنلاین: اسمیت ۵۳ ساله برای بازی در نقش ریچارد ویلیامز (پدر وینس و سرنا ویلیامز) در فیلم سینمایی «شاه ریچارد» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شد اما آنچه نام او را در بزرگ‌ترین شب سینمایی سال سر زبان‌ها انداخت، نه این جایزه مهم که پریدن روی صحنه و سیلی زدن بر چهره کریس راک بود.

پس از شوخی عجیب راک با سر بدون مو جادا پینکت اسمیت که به نوعی بیماری طاسی موضعی دچار است، اسمیت ناگهان روی صحنه پرید و پیش از زدن یک سیلی محکم بر گونه اهداکننده جایزه اسکار دو بار فریاد زد: «اسم همسر من رو به زبان کثیفت نیار.» در حالی که برخی گمان می‌کردند این صحنه از آن شوخی‌های مراسم اسکار است اما چهره برافروخته و چشمان اشکبار اسمیت نشان می‌داد او در دفاع از همسر خود به راک حمله کرده و او را جلوی چشم مهمانان اسکار و میلیون‌ها بیننده بین‌المللی کتک زده است.

Smiths

نکته مهم در این میان، رخ دادن درگیری میان دو بازیگر سیاهپوست در فاصله پخش آگهی‌های بازرگانی در پخش مراسم اسکار برای بینندگان آمریکایی بود. هر چند خبرنگاران و منتقدان حاضر در دالبی تیه‌تر بلادرنگ دست به گوشی شدند و ماجرا را همراه با تصویر لحظه برخورد دو ستاره سرشناس در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. وقتی اسمیت از صحنه پایین آمد و سمت صندلی خود رفت، دنزل واشنگتن و تایلر پری کوشیدند او را آرام کنند و به ماجرا پایان دهند.

اسمیت چند دقیقه بعد برای گرفتن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد روی صحنه رفت و در حالی که به شدت احساسی شده بود و اشک می‌ریخت گفت: «من ریچارد ویلیامز را تحسین می‌کنم که مدافع سرسخت خانواده‌اش بود. همواره در زندگی خواسته‌ام مردم را دوست بدارم و مراقب آنها باشم و چون رود در آغوش بگیرم‌شان. من می‌دانم چه باید بکنم وقتی دیگران آزارت می‌دهند و درباره تو ناروا می‌گویند و بی‌احترامی می‌کنند و تو ناچاری لبخند بزنی و وانمود کنی همه چیز روبه‌راه است.»

Smith1

ستاره «شاه ریچارد»‌ افزود: «آن پایین دنزل واشنگتن به من گفت در حساس‌ترین لحظه‌ها مراقب باشم، چرا که شیطان در این بزنگاه‌ها سراغ انسان می‌آید. من می‌خواهم مجرایی برای عشق باشم؛ یک سفیر برای عشق و مهربانی و دغدغه. باید از آکادمی و دیگر نامزدها عذر بخواهم. من بسان شخصیت ریچارد ویلیامز پدری دیوانه به نظر می‌رسم اما عشق شما را وامی‌دارد کارهای دیوانه‌وار انجام دهید. امیدوارم آکادمی من را دوباره به جشن خود دعوت کند.»

این شاید مهم‌ترین بخش شب اهدای جوایز نود و چهارمین دوره مراسم اسکار در دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس بود؛ جایی که جین کمپیون برای «قدرت سگ» بهترین کارگردان شد و جایزه بزرگ بهترین فیلم به «کودا» رسید. هر چند این «تل‌ماسه» دنی ویلنوو بود که با بردن شش جایزه از جمله بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی متن برنده بزرگ و اصلی اسکار ۲۰۲۲ لقب گرفت. جایزه بهترین بازیگر زن را جسیکا چستین با «چشمان تامی فی» از آن خود کرد و «ماشینم را بران» با وجود نامزد شدن در چهار رشته فقط جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را به دست آورد.

Jane

با اینکه پیش‌تر اشتباه اعلام شدن نام برنده جایزه بهترین فیلم در هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در سال ۲۰۱۷ یکی از بدترین و عجیب‌ترین لحظه‌های تاریخ اسکار بود اما یکی دو ساعت پس از پایان مراسم اسکار ۲۰۲۲ بحث برخورد ویل اسمیت با کریس راک در شبکه‌های اجتماعی داغ شده است. سینمادوستان و کارشناسان معتقدند می‌توان سیلی برنده اسکار بهترین بازیگر مرد را بر گونه کمدین کم‌جنبه یکی از عجیب‌ترین و تلخ‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین لحظه‌های تاریخ مهم‌ترین مراسم سینمایی سال دانست.