گروه سینمایی هنرآنلاین: از طرفی ترس از ابتلا به کرونا هنوز در مردم وجود دارد و از سوی دیگر افزایش قیمت بلیت مانع استقبال بیشتر مخاطبان از فیلم‌های روی پرده شده است. با این تفاسیر فروش فیلم‌های حاضر در اکران نوروز سال ۱۴۰۱ به رقم هجده میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین ۴۷۷ هزار نفر در ۲۵ هزار سانسی که سینماها برای فیلم‌ها تدارک دیده‌اند، به تماشای آثار سینمای ایران در نوروز امسال نشسته‌اند. آنچه پیش رو دارید، آمار فروش فیلم‌ها بر اساس اطلاعات سایت سمفا تا پایان روز هفتم فروردین است.

«سگ‌بند» همچنان در صدر

آخرین ساخته مهران احمدی که از ۲۵ اسفند اکران عمومی خود را آغاز کرده، همچنان لقب پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده و با فاصله از آثار دیگر با استقبال خوب مخاطبان مواجه است. این فیلم با در اختیار داشتن ۲۹۷ سالن سینما در ۵ هزار و ۳۴۰ نوبت به نمایش درآمده و با استقبال ۱۷۶ هزار و ۶۲۰ مخاطب، به فروش هفت میلیارد و چهارصد و هشتاد و چهار میلیون تومان رسیده است.

«موقعیت مهدی»؛ فیلم جنگی همچنان طرفدار دارد

شاید خود هادی حجازی‌فر نیز فکر نمی‌کرد اولین فیلم سینمایی‌اش در مقام کارگردان با این میزان استقبال مواجه شود. «موقعیت مهدی» از طرفی مورد توجه مسئولان قرار گرفته و از سوی دیگر محبوب مردم و کارشناسان است. این فیلم که از ۱۸ اسفند سال گذشته روی پرده رفته با در اختیار داشتن ۳۷۳ سالن سینما در ۶ هزار و ۶۶۰ نوبت به نمایش درآمده، ۱۱۱ هزار و ۸۳۳ مخاطب داشته و ۳ میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون تومان فروخته است.

رشد مخاطبان «شادروان» و خیز برای رقابت با «سگ‌بند»

«شادروان» از ۲۵ اسفندماه اکران عمومی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد و به مرور به میزان مخاطبانش اضافه شد. این فیلم با در اختیار داشتن ۳۲۷ سالن سینما، در ۴ هزار و ۶۸۱ نوبت به نمایش درآمده و ۸۳ هزار و ۷۱۸ نفر آن را دیده‌اند. میزان فروش فیلم حسین نمازی ۳ میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان بوده است.

«مرد بازنده» همچنان معترض

آخرین ساخته محمدحسین مهدویان با وجود بهره گرفتن از شرایط خوب اکران نوروز و در اختیار داشتن ۲۶۰ سالن، می‌توانست بیشتر و بهتر از اینها بفروشد. مهدویان از ۲۵ اسفند که اکران فیلم آغاز شده، چند روز یک بار اعتراضی را حواله تلویزیون کرده است. ابتدا از نحوه پخش تیزرهای «مرد بازنده» ناراضی بود و سپس این رسانه را به داشتن مساله شخصی متهم کرد. با این تفاسیر، فیلم تاکنون در ۳ هزار و ۱۰۹ سانس به نمایش درآمده، ۴۹ هزار و ۸۵۱ مخاطب داشته و به فروش ۲ میلیارد و ۷۴ میلیون تومان رسیده است.

برآورده نشدن انتظارها از «روز صفر»

اولین فیلم سینمایی سعید ملکان در مقام کارگردان، یک فیلم پلیسی است که با معیارهایی شبیه سینمای هالیوود ساخته شده است. این فیلم اولین بار در جشنواره سی‌وهشتم به نمایش درآمد و حسابی تمجید شد. بر این مبنا، انتظار استقبال مخاطبان از آن بی‌راه نبود. با این حال، «روز صفر» از ۲۵ اسفند با در اختیار داشتن ۲۸۲ سالن سینما اکران شده، در ۳ هزار و ۲۸۷ نوبت به نمایش درآمده و ۴۵ هزار و ۱۲ مخاطب داشته است. این فیلم تا پایان روز هفتم فروردین یک میلیارد و هفتصد و شصت و نه میلیون تومان فروخته است.

چرا از سینمای کودک استقبال نشد؟

«گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند سال گذشته اکران عمومی خود را آغاز کرده و با وجود انتظار از استقبال مخاطبان از تنها فیلم ژانر کودک در ترکیب اکران نوروز، مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته است. این فیلم با در اختیار داشتن ۱۶۰ سالن سینما در هزار و هفتاد و شش نوبت به نمایش درآمده و با داشتن ۶ هزار و ۳۴۴ مخاطب به فروش ۲۳۱ میلیون تومان رسیده است.

«قدغن» و ناامیدی مطلق

«قدغن» به کارگردانی مجید مافی که با در اختیار داشتن ۱۶۱ سالن از ۱۸ اسفند روی پرده فته، نتوانسته توجه مخاطبان نوروز سینمای ایران را به خود جلب کند. این فیلم تا این لحظه در ۸۲۶ نوبت به نمایش درآمده و با ۳ هزار و ۸۴۸ مخاطب به فروش ۱۲۹ میلیون تومانی دسته یافته است.