به گزارش هنرآنلاین، نشست شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی صبح امروز با حضور رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل‌بیگی، یزدان عشیری، یاسر شاه‌پیری، کامران ملکی، محمد رحمتی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی‌مقدم، محمدرضا سوقندی، هاشم میرزاخانی، مهران عباسی انارکی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری، غلامرضا نجاتی، محمدرضا فرجی، بهمن حبشی، مصطفی سماوات، مرتضی باقرنژاد، جعفر انصاری‌فرد، علی احمدی ناقدی ، نادر سروری‌مهر، منصور حمدالله‌زاده و ... در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

 محمد خزاعی در جمع معاونین و مدیران سازمان ضمن تبریک اعیاد پیش رو، به بخشی از فعالیت‌ها و اقدام‌ها در شش ماه حضور در سازمان سینمایی پرداخت و گفت: خوشبختانه، افق پیش روی سینمای ایران امیدبخش است و با همت و همدلی شما و همه خانواده سینمای ایران چشم انداز روشنی پیش رو خواهیم داشت. 

وی با اشاره به فراز و نشیب های شش ماهه اخیر در حوزه سینما ادامه داد: این فراز و نشیب ها در مسیر کار قابل پیش بینی بود. عزمی شکل گرفت تا در دولت جدید بر اساس مطالبات جامعه و مسئولان ارشد نظام تحولات و تغییراتی برای رشد، پویایی، ارتقا و اعتلای سینما رقم بخورد و طبیعی است تغییر و تحول مستلزم هزینه خواهد بود. هرگونه تحولی به طور طبیعی، برخی را نگران خواهد کرد.  

رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران هم به لحاظ ساختار اداری و هم محتوا نیازمند بازنگری، بازسازی و جراحی است. این مطالبه ای است که وجود دارد. سینمایی که هم مولفه های فرهنگی و ملی داشته باشد و هم از جهت استانداردهای فرم، تکنیک و هم، اقتصاد داخلی و بین المللی و گیشه موفق باشد سینمای مطلوب ماست. 

خزاعی اظهار داشت: طبیعی است که جراحی و دگرگونی باعث فروریختن عادات و منافع سنتی برخی ها می شود. ولی بعد از این، همه متوجه برکات و دستاوردهای تغییر می شوند. 

وی با بیان این که برخی واکنش ها پیرامون تغییرات در سینمای ایران طبیعی است، گفت: حاشیه سازی برای ورود به عرصه تازه و مسیر جدید طبیعی است. هر مسیر تازه ای با ناهمواری های قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی همراه است. عادت کردن به مسیر جدید زمان می طلبد. سال آینده سال پرکاری در راستای منافع و اهداف نظام، دولت و خانواده سینما برای سازمان سینمایی است.

رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: انتظارات و مطالبات رهبری معظم انقلاب از حوزه فرهنگ و سینما بالاست. این انتظارات و مطالبات در راستای منافع کلان و پایدار ملی و برای رشد، بالندگی، جهش و اعتلای حوزه فرهنگ و سینماست.

وی اضافه کرد: در سالجاری با بازه زمانی کمی که داشته ایم بنیان گزاره های تازه برای ترسیم افق پیش رو و طرح های تحولی بر اساس مطالعات، پژوهش ها و آسیب شناسی به عمل آمد و انشالله در سال آینده این تغییر افق وارد مجراهای عملیاتی می شود. شک ندارم سالی خاطره انگیز، زیبا و خوشایندی پیش رو داریم. البته، شاید برخی به مزاج شان خوش نیاید. 

وی تاکید کرد: رسالت ما حرکت در راه رشد، ارتقا و تقویت بنیان سینمای ملی و انقلابی است. مهم ترین راهبرد ما حمایت از سینمای ملی و گفتمان انقلابی است نه سینمای زرد و میلی. سینمای انقلابی یعنی سینمای مبتنی بر امید به مثابه بزرگ ترین سرمایه اجتماعی.

رئیس سازمان سینمایی با بیان این که برنامه های مدون سازمان در طرح های تحولی کوتاه مدت نیست، گفت: معتقدیم برخی از تحولات زمان بر خواهد بود. قطعا، بخشی از دستاوردهای این تغییرات را در سال آینده شاهد خواهیم بود و برخی در سال های بعدتر. این تحولات در جهت رشد سینمای انقلابی، تقویت پشتوانه های اقتصادی سینما و برگرداندن مشی قانون گرایی و اجتناب از رویه های غلط و غیرقانونی است. پذیرش اصل قانون گرایی باعث می شود تا خطاها و اشتباهات کاهش پیدا کند و از بین برود. 

وی با بیان این که در جشنواره فیلم فجر هم خوشبختانه برغم برخی حواشی، فرازهای قابل تامل و مهمی را شاهد بودیم، گفت: تدوین شیوه نامه های جدید، سیطره گفتمان انقلابی، تشخص فرهنگی با طراحی برنامه های فرهنگی و گفتمانی، هویت بصری و فضاسازی انقلابی، عدالت فرهنگی و ارج گذاری به سینمای انقلابی و دفاع مقدس و مذهبی از جمله این فرازها است و امیدواریم در آغاز دهه پنجم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در مقیاس بزرگ تر و وسیع تری شاهد جلوه های تغییرات انقلابی سینما باشیم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: بی تردید، کشور و حوزه فرهنگ بویژه، سینما در چند ساله اخیر با برخی چالش ها و مشکلات روبرو بوده است که مهم ترین آن بحران کرونا و خسارت های اقتصادی گسترده ناشی از آن است. رکود و تعطیلی سینماها در دو ساله اخیر، روند ناموزون تولیدات، مشکلات معیشتی خانواده سینما و همکاران سینمایی، محدودیت منابع و اعتبارات، چالش کثرت و انباشت فیلم های تولید شده و ... از جمله مسائل پیش روی سینما بودکه با همت و همدلی خانواده سینما قابل تعامل، پیگیری و قابل حل است.

وی با بیان اینکه بیش از 110 محور تحولی برای چشم انداز 4 ساله سینمای ایران احصاء شده که از سال جدید روند اجرایی و عملیاتی  آن شروع می شود؛ عنوان کرد: در این دوره عطف به سیاست های کلان دولت سیزدهم رویکرد سازمان سینمایی مبتنی بر قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری است و همه تصمیم گیری ها بر مبنای عدالت فرهنگی و در راستای توزیع منافع در سطح کلان ملی طراحی می شوند و شهرستان ها در اولویت ما هستند.

خزاعی سپس، با اشاره به تداوم فعالیت های متداول سازمان سینمایی به چند فراز از اقدامات انجام شده در فاصله چند ماهه گذشته اشاره کرد:

-  بازنگری در آئین نامه های پروانه های ساخت و نمایش بعد سه دهه و تدوین و روزآمد سازی آن، که به فضای کارآمدتر تعامل، تفاهم و گفتگو بین خانواده سینما و تهیه کنندگان و کارگردانان منجرخواهد شد.

-  احیای شورای سینما به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و کارگشایی ها در حوزه سینما برغم همه سختی ها و مقاومت ها حتی در بدنه دولت پا گرفت و قطعا با حضور معاون اول رئیس جمهور بسیاری از مصائب و مشکلات سینما در عرصه معشیت و رفاه، بحران بیکاری، رشد فناوری ها و وضع مقررات تازه، توسعه زیرساخت ها و ...  قابل پیگیری، رصد و حل می شود.

-  تامین منابع فیلمخانه ملی که بیش از بیست سال معوق مانده بود. 

-  تسویه کلیه بدهی‌های فیلمسازان کوتاه، مستند و حرفه‌ای از سال 98

-  توسعه موسسات سینمایی در حوزه بین الملل

-  تداوم پروژه سینما امید ذیل عنوان سینما فرهنگ

-  بازنگری به سامانه سمفا و ارتقای آن و انتقال آن به موسسه سینماشهر با هدف نظارت کیفی تر

-  آماده سازی و افتتاح 100 سالن سینما با همکاری برخی نهادها و مراکز در اسفند ماه

-   واگذاری فیلم های اول به بنیاد فارابی و بازنگری در نحوه حمایت از فیلمسازان اول بویژه توجه به ظرفیت های مستعد و فاقد امکانات در شهرستان ها

-  احیای خانه فیلمنامه نویسی در فارابی

-    بررسی تغییر آئین نامه سینماهای قدیمی غیرفعال

-  بازنگری آئین نامه جشنواره های سینمایی

-  ادغام دو جشنواره ملی و جهانی 

-  ایجاد کارگروه سینما و تلویزیون برای گسترش فضای همکاری ‌و تعاملات دو سازمان صدا و سیما و سینما

-  ایجاد میز مشترک سینما و اقتصاد برای توسعه همکاری ها و پیگیری مسائلی چون معافیت‌های گمرکی برای واردات نیازهای زیرساختی سینما، پیگیری مشکلات مربوط به حوزه مالیات، بیمه و تخصیص تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای توسعه زیرساخت‌های سینمایی بویژه در مناطق محروم 

-  برنامه ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه های مختلف از جمله ورزش و جوانان، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت اقتصاد

-   نشست های متعدد با اعضای کمیسیون های مختلف مجلس از جمله: کمیسیون اقتصادی، بودجه، فرهنگی، برخی اعضای هیات رئیسه،  در خصوص معافیت های مالیاتی هنرمندان و افزایش بودجه سینما و ... 

-  حمایت از زنجیره اکران و پخش فیلم در شرایط کرونا از جمله کمک پنج میلیاردی از سینماها، فیلم ها، دفاتر پخش و مراکز پشتیبانی فنی

-  بر نامه ریزی برای فصل جدید حمایت از فیلم های هنری و تجربی و گسترش حوزه اکران و پخش این آثار

-  تقویت رویکرد شناسایی بازارهای بین المللی: انجام نشست ها و تفاهماتی در راستای توسعه و تقویت بازار بین المللی سینما با رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر فرهنگ لبنان، برخی مقامات سوری، سفیر چین در ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برخی از سفرا و رایزنان فرهنگی در راستای راهبرد کلان ملی و بین المللی سینمای ایران 

وی ادامه داد: از نظر شناسایی و جذب منابع خوشبختانه، اتفاقات بسیار خوبی با تعامل و کمک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و با عزم و همت جدی دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که دستاوردها و برکات آن ان شالله برای سینما و خانواده سینما خواهد بود.

خزاعی عنوان کرد: به عنوان کسی که حدود 30 سال در عرصه سینما و مدیریت فرهنگی همکاری می کنم برغم برخی حواشی عده یی اندک، قطعا، چشم انداز روشنی از وضعیت سینما در عرصه تولیدات، توسعه زیرساخت ها، افزایش منابع و بودجه، گشایش های رفاهی و معیشتی، تعاملات ملی و بین المللی پیش رو داریم. افق برای سینمای ایران امیدبخش است و از همه همکارانم در سازمان سینمایی می خواهم بدون تردید و محکم پای اصول مان بایستیم. برخی حواشی زائد شما را در جهت اهداف و آرمان های دچار تردید نکند. قاطبه خانواده سینما خواهان تغییرند. برای ما، هم اقتصاد سینما و هم وجوه و شاخص های فرهنگی، اخلاقی و انسانی آن مهم است. 

وی در پایان تاکید کرد: با جسارت، با تدبیر و با انصاف و اخلاق مندی برای حل مشکلات و پیشبرد فعالیت ها بکوشیم. کاستی ها و نقطه ضعف ها را شناسایی، بررسی و رفع کنیم و به شیوه های نتیجه بخش، موثر و کارآمد فکر کنیم. قدر سرمایه بزرگ و متمایز سینمای ایران را بدانیم و آن سرمایه خانواده سینما و نیروی انسانی سینماست.