گروه سینمایی هنرآنلاین: نیکخواه را بیشتر با بازی در مجموعه‌های پرطرفدار مهران مدیری و رضا عطاران به خاطر می‌آوریم. او پس از حضور در مجموعه‌های «مرد هزارچهره»، «قهوهٔ تلخ» و «بزنگاه» به اوج شهرت و محبوبیت رسید اما در چند سال اخیر چندان پرکار نبود. حضور در بخش اول برنامه «جوکر» زمینه را برای درخشش دوباره این بازیگر فراهم کرد. نیکخواه امسال در پروژه‌های «ساخت ایران ۳»، «نیسان آبی» و «جیران» هم حضور داشته و به همین بهانه با او گفتگو کرده‌ایم.

در سریال «جیران» با ظاهر شدن در نقش یک خواجه دربار ناصرالدین شاه ایفاگر نقشی متفاوت هستید. درباره چگونگی حضور در این نقش و سریال توضیح می‌دهید؟

«عزیزآقا» از خواجه‌های حرمسرا بوده که ناصرالدین شاه او را به عنوان خواجه مخصوص جیران برگزیده است. عزیزآقا یک نقش کلیدی در سریال دارد که با پیش رفتن قصه متوجه خواهید شد. همین‌جا باید بگویم که تجربه کار با پریناز ایزدیار بسیار خوب بود و بسیار روحیه و انرژی خوبی دارد. در این چند قسمتی که پخش شده واکنش‌های خوبی از مخاطبان گرفته‌ام و مردم می‌گویند مشتاق و منتظر قسمت‌های بعد هستند.

برای رسیدن به نقش عزیزآقا چه مطالعاتی داشتید و چطور به نقش نزدیک شدید؟

در نظر گرفتن شرایط اجتماعی-اقتصادی آن دوره کمک کرد بدانیم یک خواجه دربار چه وضعیتی داشته است. اینکه چه اتفاقی می‌افتد که یک فرد تن به چنین شرایطی می‌دهد و وقتی در این موقعیت قرار می‌گیرد، دیگر دنبال تثبیت جایگاه خودش است و باید کاری کند که مورد توجه باشد و در دربار ماندگار شود. در این مدت هم به خاطر سرنوشت تلخی که برای جیران پیش آمده، بین عزیزآقا و جیران علاقه‌ای ایجاد می‌شود که در آینده می‌بینیم.

خواجه‌هایی که در «جیران» می‌بینم از لحاظ ظاهر، گریم، لباس و شخصیت‌پردازی چقدر به خواجه‌های واقعی دربار ناصرالدین شاه نزدیکند؟

قبل از هر چیزی بگویم «جیران» مستند نیست؛ بلکه یک درام بر اساس یک مقطع از تاریخ است. بنابراین اگر تغییراتی در اثر نمایشی وجود داشته باشد طبیعی است، همان‌طور که لوکیشن‌ها همان لوکیشن اصلی نیستند. اقتضای فرهنگی و هنری ایجاب می‌کند برخی تغییرات در ساخت فیلم و سریال اعمال شود. کارکرد اثر نمایشی جلب مخاطب است و اگر جذاب نباشد دیده نمی‌شود. ما کار مستند نمی‌کنیم که در آن همه چیز بدون تغییر اتفاق بیفتد.

گرچه در «جیران» ایفاگر نقشی جدی هستید اما اخیرا و به طور کل بیشتر شما را در کارهای کمدی دیده‌ایم. ترجیح خودتان کدام است؟

من هر دو فضا را تجربه کرده‌ام اما کمدی برای من بسیار جذاب است و می‌توانم بگویم آن را بیشتر دوست دارم. کار جدی را هم تجربه کرده‌ام و اگر پیشنهاد خوبی باشد باز هم استقبال می‌کنم. اما من از سال‌ها پیش دنبال ژانر کمدی رفته‌ام و این مدل کار برایم جذابیت خاصی دارد و از ارتباطی که از این طریق با مردم برقرار می‌کنم بسیار خوشحال می‌شوم و از آنها انرژی می‌گیرم.

در برنامه «جوکر» یک تصویر متفاوت از شما دیدیم که محبوبیت بسیاری برایتان در پی داشت. از تجربه حضور در این برنامه بگویید.

چند تجربه خوب در نمایش خانگی داشته‌ام. کارهای خوبی که مخاطب بسیار زیادی را جذب کرده است؛ یکی از آن‌ها «جوکر» است که تجربه بسیار خوبی بود. برنامه یک گروه اتاق فکر خوب داشت که بسیار به ما کمک می‌کرد و پیشنهادهای خوبی می‌داد. ما به اتفاق این مجموعه خوب توانستیم برنامه اول جوکر را به شکلی که مطلوب مردم بود ارائه بدهیم. باید از مردم تشکر کنم که خیلی ابراز محبت کردند و به ما انرژی دادند و برایمان دعا می‌کردند. ما از جوکر بازخوردهای مثبت زیادی گرفتیم و ابراز رضایت مردم از تماشای این برنامه، حال همه ما را خوب کرد. مردم ما را می‌دیدند و می‌گفتند با جوکر از ته دل می‌خندیم و تشکر می‌کردند که در این شرایط سخت باعث لبخند خانواده‌ها شده‌ایم. بر اساس بازخوردها، جوکر کار موفقی است که جای خودش را در دل مخاطبان پیدا کرده و امیدوارم این برنامه خوب، ادامه‌دار باشد.

شوخی‌ها و کارهای شما در «جوکر»، بداهه و خلاقیت خودتان بود؟

ما یک اتاق فکر داشتیم که آیتم‌های طنز بسیاری را درآورده و تمام سوابق کاری ما را برررسی کرده بودند و به نسبت آن‌ها به ما پیشنهاد و ایده می‌دادند. همچنین جلسات متعددی داشتیم که در آنها تمرین می‌کردیم. از آنجا که این برنامه اقتباسی بود، من همراه دخترم فیلم‌های برنامه‌های مشابه در کشورهای دیگر را می‌دیدیم و ایده می‌گرفتیم. بخشی از این کار هم بداهه و با خلاقیت‌ ذاتی شرکت‌کننده‌ها بود که در لحظه اتفاق می‌‍‌افتاد.

سریال جدید «ساخت ایران ۳» را  نزدیک پخش دارید. از این سریال بگویید.

در «ساخت ایران» داستان حول شخصیت‌های امین حیایی و مجید صالحی می‌چرخد و من نقش «هاشم» را بازی می‌کنم. فکر می‌کنم کار خوب و موفقی می‌شود. من از وسط پروژه به کار اضافه شدم و باید بگویم سخت بود و شرایط مکانی و آب و هوایی نامساعد داشت. اما به نظرم خروجی خوبی دارد و امیدوارم مردم دوستش داشته باشند.

در سریال «نیسان آبی» نقش جناب سرهنگ را بازی کردید و مخاطبان شما را با سکانس‌های عاشقانه‌ که با علم‌تاج داشتید به خاطر می‌آورند.

«نیسان آبی» سریال خوبی بود اما فرصت و زمان کافی برای کار کردن بیشتر روی زوج «علم‌تاج» یا «پارمیدا» و جناب سرهنگ وجود نداشت. قصه هم زیاد به این زوج نپرداخته بود اما با این حال سکانس‌های خوبی از این زوج دیدیم و امیدوارم اگر فصل دومی برای این سریال ساخته شد بیشتر به این دو نفر بپردازد. در کل، «نیسان آبی» سریال خوبی بود و همکاران من بسیار تلاش کردند. این پروژه بازیگران بسیار خوبی داشت که از همکاری با آن‌ها لذت بردم. در این پروژه ایمان صفا عالی بود و من از بازی ایشان لذت بردم.