گروه سینمایی هنرآنلاین: حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی امروز در موزه سینما حاضر شد و به پرسش‌های خبرنگاران درباره وضعیت اکران‌ نوروز پاسخ گفت. ایل‌بیگی با اشاره به اینکه انتخاب فیلم‌های اکران نوروز بر عهده سازمان سینمایی است افزود: در واقع سازمان سینمایی با توجه به جمیع شرایط برای اکران فیلم‌های نوروزی تصمیم می‌گیرد. بنابراین در جمع‌بندی نهایی برای انتخاب فیلم‌های اکران نوروز، «لامینور» و «علف‌زار» قرار نداشت. تاکید می‌کنم، هیچ دلیلی چون مساله ممیزی برای قرار نگرفتن این فیلم‌ها در اکران نوروزی وجود نداشت. این آثار مجوز نمایش را دریافت کرده و مشکلی هم برای اکران ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع موسیقایی «لامینور» سبب شده از اکران در نوروز و ماه رمضان بازماند گفت: چنین نیست. ماه رمضان ماه شادی است و این صحبت‌ها درست نیست. سازمان سینمایی پارامترهای مختلفی را برای اکران نوروز در نظر می‌گیرد که بر اساس آنها، فهرست مورد نظر انتخاب می‌شود. بدون تردید در اکران نوروزی به تنوع فیلم‌ها توجه شده است. همچنین این موضوع که فیلم کودک، دفاع مقدس، کمدی و اجتماعی داشته باشیم، مورد توجه بوده است.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره اینکه آیا فیلم‌های «لامینور»‌ و «علف‌زار» پارامترهای لازم برای اکران نوروز نداشتند گفت: اصلا بحث اکران نشدن «لامینور» مطرح نیست، بلکه مساله در حال حاضر اکران نوروزی است. قرار بود ۷ فیلم انتخاب شود که این انتخاب از بین ۲۱ فیلم متقاضی انجام شد.

ایل‌بیگی همچنین با آرزوی سلامتی برای داریوش مهرجویی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: سلامتی و توجه به پیشکسوتان برای ما اهمیت ویژه‌ دارد و در چند روز گذشته با آقای درمیشیان صحبت کردم و به دنبال دیدار با آقای مهرجویی بودم اما شرایط آن فراهم نشد. آقای درمیشیان به ما گفت آقای مهرجویی کمی کسالت دارد اما نگفت ایشان در بیمارستان بستری است.

وی ادامه داد: از دوستانی که بدون هماهنگی «لامینور» را در فهرست اکران نوروزی قرار داده‌اند، گله دارم. ما باید در یک فرآیند درست و منطقی و برای حمایت و مراقبت از کلیت اجزای سینما همه جوانب را در نظر بگیریم و اکنون این جوانب در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بحث بر سر انتخاب است. اکنون اسامی اکران نوروزی به شورای صنفی نمایش اعلام شده و به زودی رسانه‌ای می‌شود.

معاون سازمان سینمایی در بخش پایانی درباره مشکل قوه قضاییه با فیلم «علف‌زار» گفت: شاید نهادهای مختلف روی فیلم‌ها نظر داشته باشند اما در نهایت تصمیم‌گیری صدور پروانه نمایش بر عهده سازمان سینمایی است. زمانی پیش می‌آید که فیلم درباره موضوع خاصی است و با نهادی چون قوه قضاییه هم مشورت شده است. حالا این نهاد علاقه‌مند است نظر تخصصی آنها در فیلم لحاظ شود. در «علفزار» تنها مساله، توجه به موضوع‌های تخصصی است که می‌تواند نحوه بیان درست قانون را هم شامل شود. در واقع باید اصلاحاتی از این دست انجام شود.