به گزارش  هنرآنلاین، ناشر در معرفی «آینه» چنین نوشته است: تازه‌ترین اثر سیروس همتی فیلمنامه‌ای است کوتاه که در قالب داستانی حادثه‌ای و جنایی پلیسی نوشته شده است. داستان با حضور دو بازپرس اداره آگاهی در محل وقوع یک جنایت در ساختمانی مشهور به آینه شروع می‌شود. در خانه زنی تنها که ظاهرا معلم اخلاق بسیاری از اهالی محل و شهر وقوع داستان نیز هست قتلی رخ داده. جوانی از پنجره خانه به پایین پرت شده و در نگاه اول به نظر می‌رسد این اتفاق یک حادثه بوده است اما بازپرس شکاک و نکته‌سنج گره از ماجرا باز می‌کند و قاتل خودش را نشان می‌دهد.

همتی در سال‌های اخیر بیشتر با بازیگری و کارگردانی تئاتر شناخته و حضورش در قالب مربی داستان‌نویسی نیز منجر به تربیت نویسندگان جوان شده است. او که به تازگی با بازی در سریال طنز «نیسان آبی» بار دیگر چهره‌ای متفاوت از خود نشان داده، با نگارش این فیلمنامه هر چند کوتاه، یکی دیگر از توانایی‌های خود را به نمایش کشیده است.

«آینه»، داستانی خوش‌فرم و پرهیجان دارد. داستانی که به اصول قصه‌پردازی و شخصیت‌پردازی وفادار است و پیرنگ یک اثر داستانی جنایی را به خوبی در خود منعکس کرده است. طنازی‌های زبانی همتی به ویژه زمانی که از ظرفیت‌های زبان آذری نیز برای ایجاد آن بهره می‌برد در کنار خلق تیپ‌های مختلف شخصیتی در طول فیلم‌نامه و مواجهه جدی و در عین حال طنزآمیز بازپرس با آن‌ها بخشی از جذابیت‌هایی است که همتی در این اثر ایجاد کرده است.

آینه

با این نگاه، «آینه» برای علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی یک کلاس آموزشی کوتاه به منظور آشنایی با ظرفیت‌های زبانی و کلامی و نیز هنر موقعیت و شخصیت و تیپ‌سازی در فیلمنامه به زبان ساده و روان است.

از سیروس همتی پیش‌تر در قالب نمایشنامه در انتشارات کتاب نیستان کتاب‌های «هفت کوتوله و تمساح»، «ایست تردست»، «مزا مزا»، «سه سه»، «ریحانه» و همچنین فیلمنامه «گل‌سر» و مجموعه داستان «ننه‌کاراته» منتشر شده است. همچنین او سرپرستی تولید و انتشار مجموعه داستان «پناه بر رویا» را نیز بر عهده داشته است.