گروه سینمایی هنرآنلاین: نوروز مهم‌ترین زمان اکران فیلم‌ها در سینماهای سراسر ایران به شمار می‌آید. چرا که تقریبا همه مردم در این روزها در تعطیلات به سر می‌برند و سینما رفتن یکی از الویت‌های خانواده‌ها برای گذراندن ایام نوروز است. بنابراین رقابت فیلم‌ها ابتدا برای گرفتن اکران نوروز و سپس برای جذب مخاطبان بیشتر بسیار داغ می‌شود.

طبق مصوبه شورای صنفی نمایش، فیلم‌های «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی، «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، «روز صفر» ساخته سعید ملکان و «قدغن» کار مجید مافی ۷ فیلمی هستند که اکران آنها از ۱۸ اسفندماه در سینماها آغاز می‌شود.

در این فهرست جز «لامینور»، «قدغن» و «روز صفر»، آثار دیگر به تازگی در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند؛ بر این اساس می‌توان تحلیلی نسبی نسبت به استقبال مخاطبان از آنها داشت.

بازگشت داریوش مهرجویی به سینما

«لامینور» آخرین ساخته داریوش مهرجویی است که ۶ سال پس از «اشباح» کلید خورد. این فیلم به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان، نویسندگی مشترک وحیده محمدی‌فر و مهرجویی و بازی بازیگرانی چون علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر از آثار کنجکاوی‌برانگیز برای مخاطبان سینماست. علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و فریماه فرجامی از دیگر بازیگران «لامینور» هستند.

متاسفانه پس از فیلم «سنتوری» و اتفاق‌هایی که حول اکران این فیلم رخ داد، مهرجویی نتوانسته چنان که از او توقع می‌رود مخاطبان خود را راضی کند اما خبرها از «لامینور» حاکی از رخ دادن یک اتفاق در سینمای این کارگردان تحسین‌شده است و انتظار می‌رود تازه‌ترین ساخته او در اکران با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود و گیشه‌ای پررونق داشته باشد.

«موقعیت مهدی» و جنگی فراتر از سینما

هادی حجازی‌فر در اولین ساخته سینمایی خود نظر مخاطبان طیف‌های مختلف را جلب کرد و برنده جوایز متعدد در جشنواره چهلم فیلم فجر شد. این فیلم تلاش کرده تصویری واقعی مقاطعی از زندگی شهید مهدی باکری به نمایش بگذارد اما با توجه به بازتاب‌های نمایش آن در جشنواره شاید طیفی از مخاطبان قید دیدن آن را در سینما بزنند. از این جهت «موقعیت مهدی» گرفتار جنگی فراتر از سینماست و نمی‌توان انتظار داشت فروش آن چشمگیر باشد. با این همه باید منتظر بود و دید که مواجهه مخاطبان با این فیلم چگونه رقم خواهد خورد. هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی از جمله بازیگران فیلم هستند.

«مرد بازنده» می‌تواند برگ برنده باشد؟

محمدحسین مهدویان از پرکارترین کارگردان‌های سینمای ایران و مرتب در حال تجربه‌های تازه است. او در تازه‌‎ترین فعالیت خود «مرد بازنده» را به جشنواره فیلم فجر ارائه داد و البته فیلم او چندان جدی گرفته نشد. اتفاقی که موجب شد در صفحه شخصی خود از خداحافظی با جشنواره فیلم فجر بنویسد. با این همه «مرد بازنده» با روایت یک داستان پلیسی که به مسائل فساد اقتصادی نیز گره خورده، می‌تواند با فروش خوبی مواجه شود. هر چند همه چیز به مواجهه اول مخاطبان عادی سینما با این فیلم بستگی دارد که برای آن باید تا ۱۸ اسفند صبر کرد. جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، مهدی زمین‌پرداز و آناهیتا درگاهی در «مرد بازنده» بازی کرده‌اند.

تکرار مولفه‌های «متری شیش و نیم» در «علف‌زار» جواب می‌دهد؟

می‌توان بنا به آنچه گفته و شنیده شده است، کاظم دانشی را پدیده جشنواره چهلم فیلم فجر دانست و می‌توان با رد این ادعا و تحلیل اثری که ارائه شده به پیشرفت او در سینما کمک کرد. «علف‌زار» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان با استفاده از شیوه داستانگویی سعید روستایی به ویژه در شروع تلاش می‌کند مخاطب را وارد ماجرایی جذاب کند و از این جهت موفق است اما نباید فراموش کرد که او نیز چون روستایی در بعد فیلمنامه با ضعف جدی مواجه و فاقد خلاقیت در کارگردانی است.

«علف‌زار» می‌تواند پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز لقب بگیرد و بیشتر این موضوع را مدیون موضوع، بازی بازیگرانی چون پژمان جمشیدی و البته تدوین کم‌نظیر حمید نجفی‌راد است. مهدی زمین‌پرداز، ستاره پسیانی، سارا بهرامی، ترلان پروانه، مهران امام‌بخش، فرخ نعمتی و صدف اسپهبدی از دیگر بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«شادروان»؛ کمدی یا درام، مساله این نیست...

اولین فیلم حسین نمازی فارغ از هر بحث محتوایی در زمره آثاری قرار می‌گیرد که برخلاف ادعای کارگردان که آن را کمدی نمی‌داند، تلاش شده اثری کمدی باشد اما در این هدف ناموفق است. فیلم با شباهت بسیار به سریال‌های طنز تلویزیون تمام سعی خود را می‌کند با ایجاد یک موقعیت در بستر فقر یک خانواده معمولی، داستان خود را تعریف کند. اینکه در اکران چه اتفاقی می‌افتد خیلی مشخص نیست؛ شاید بتوان بر مبنای استقبال نکردن مردم از سریال‌های طنز مشابه که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم پیش‌بینی گیشه معمولی برای آن داشت. سینا مهراد، نازنین بیاتی، گلاره عباسی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان و رضا رویگری از بازیگران اصلی «شادروان» هستند.

فرمول هالیوودی ملکان در «روز صفر»

شهرت سعید ملکان در سینما بیشتر به طراحی چهره مربوط می‌شود اما ورود او به عرصه تهیه‌کنندگی در این چند سال سبب شده بٌعدهایی دیگر از شخصیت او نیز برای مخاطبان سینما به نمایش گذاشته شود. ملکان در اولین تجربه کارگردانی سراغ فیلمی با موضوع دستگیری عبدالمالک ریگی رفته است. «روز صفر» اولین بار در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر به نمایش درآمد و نظراتی دوگانه‌ نسبت به آن ابراز شد اما به هر ترتیب با هر متر و معیار که به فیلم نگاه کنیم، نمی‌توان مشخصه‌های فنی آن را نادیده گرفت. بنابراین داده‌های موجود، روی کاغذ به ما نوید یک اکران با استقبال خوب مخاطبان را می‌دهد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی نقش‌های اصلی «روز صفر» را بازی کرده‌اند.

«قدغن» با معیارهای «تکخال»

این فیلم آخرین ساخته کارگردان فیلم سینمایی «تکخال» است که نوروز ۱۴۰۰ روی پرده رفت. به گفته محمدحسین فرحبخش که تهیه‌کننده «قدغن» است، این اثر بدون هیچ ممیزی پروانه نمایش گرفته و روانه اکران شده است. طبق گفته سازندگان داستان فیلم درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ داده و وارد حریم ممنوعه می‌شود.

با توجه به پیشینه تولیدکنندگان می‌توان این اثر را در زمره آثار تجاری سینمای ایران به شمار آورد که در هر شرایطی از متوسط میزان فروش و استقبال از طرف مردم مواجه است. سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات از جمله بازیگران «قدغن» هستند.