گروه سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم برلین که سال گذشته در قالب یک رویداد مجازی و آنلاین برگزار شد، امسال ترکیبی از برنامه‌های حضوری و مجازی بود و در مراسم پایانی آن مهمانان و برگزیدگان شرکت کردند؛ جایی که زنان درخشیدند و جایزه‌های مهم و اصلی را به دست آوردند.

«آلکاراس» که دومین تجربه کارگردانی کارلا سیمون است، بهترین فیلم برلیناله ۲۰۲۲ لقب گرفت و جایزه خرس طلایی به این فیلمساز زن اهل کاتالان رسید. فیلم سینمایی Robe of Gems ساخته خانم ناتالیا لوپس گایاردو برنده جایزه هیات داوران (سومین فیلم برتر) شد و خرس نقره‌ای جایزه ویژه داوران به «فیلم رمان‌نویس) ساخته هونگ سانگ-سو اهدا شد. کلر دنی فرانسوی هم با «آتش (یا دو لبه تیغ)» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برد تا سومین زن برنده برلین لقب بگیرد.

مدیران برلیناله از سال گذشته جوایز بازیگری زن و مرد را در قالب دو جایزه بهترین بازیگر اهدا کردند و امسال هر دو جایزه نقش اصلی و نقش مکمل این بخش به زنان بازیگر رسید. ضمن اینکه جایزه بهترین فیلمنامه هم به لیلا اشتایلر برای «ربیعه کورناز علیه جورج دبلیو بوش» اهدا شد تا جمع زنان برنده جایزه در جشنواره فیلم برلین امسال کامل شود.

با وجود سختگیری‌های فراوان برای جلوگیری از واگیری بیشتر ویروس کرونا، ده‌ها نفر از مهمانان و حاضران جشنواره برلیناله ۲۰۲۱ به کووید-۱۹ مبتلا شدند. ایزابل هوپر، بازیگر نامدار فرانسوی هم در آخرین لحظه‌های پیش از حضور در برلین با آزمایش مثبت کرونا از سفر به آلمان بازماند و نتوانست جایزه خرس طلایی افتخاری خود را دریافت کند.