گروه سینمایی هنرآنلاین: علی اوجی در ابتدای این نشست گفت: برگزاری این نشست بدون حضور کارگردان اثر تنها به علت احترام به اصحاب رسانه است. ایشان پایش را عمل کرده بود و نتوانست در برنامه حضور پیدا کند. همچنین امیر آقایی درگیر کرونا بود و از من خواست برای نبودنش از شما عذرخواهی کنم. 

مهران مدیری در ادامه بیان کرد: آقای کیمیایی دوست نداشت در این مراسم حضور پیدا کند که دلایل آن را خودتان می‌دانید. 

علی اوجی در ادامه این برنامه درباره دلیل غیبت مسعود کیمیایی در نشست و کناره‌گیری ایشان و پولاد کیمیایی از جشنواره فجر توضیح داد: پولاد را نمی‌دانم ولی ایشان نامه‌ای نوشت و مسائلی را مطرح کرد که من هم نمی‌توانم بیشتر از این را بگویم. به هر حال اختلافات و اعتراضاتی وجود داشت که سبب این اتفاق شد. ایشان کارگردانی 80 ساله با 55 سال سابقه فیلمسازی است، از آن‌جا که جشنواره بسیار جوان است، طبیعی است که نخواهند در معرض قضاوت قرار بگیرند. ما باید قدر امثال ایشان را بدانیم. 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برگزاری نشست بدون حضور آقای کیمیایی چه لزومی دارد گفت: واقعیت اینکه توضیح دادم که به احترام اصحاب رسانه این نشست را برگزار کردیم. آقای کیمیایی دوست داشت اینجا باشد اما پایش را عمل کرده بود و نمی‌توانست. 

مهران مدیری در ادامه تاکید کرد: دروغ می‌گوید. لازم است اینجا توضیح دهم. قبل از برگزاری نشست صحبت کردیم که ما به احترام آقای کیمیایی نشست را برگزار نکنیم و نباید برگزار می‌کردیم اما من پیشنهاد دادم نشست برگزار شود. چون اگر نشست برگزار نمی‌شد، جای خالی آقای کیمیایی حس نمی‌شد. الان ما این نشست را برگزار کردیم و جای خالی ایشان که نیست مشخص است. 

سهیل دانش‌اشراقی در مورد طراحی صحنه در این فیلم گفت: طراح صحنه فیلم مسعود کیمیایی بودن برای من افتخاری بزرگ است. دورانی خوب را در لحظه به لحظه خلق این اثر گذراندم. آقای کیمیایی به دکور اعتقاد نداشت و خلق فضای آن زمان برای ما بسیار سخت بود.

اوجی در ادامه این بحث توضیح داد: مسعود کیمیایی هیچگاه در دکور کار نکرده بود و این اولین تجربه کار ایشان در دکور بود. درنتیجه 80 درصد کار در دکور فیلمبرداری شد. وقتی دکور آماده شد به آقای کیمیایی گفتم اگر دوست ندارید می‌توانیم خرابش کنیم اما دکور را پسندید.

مهران مدیری در بخش دیگری از این نشست درباره تجربه همکاری با مسعود کیمیایی توضیح داد: معتقدم هر بازیگری در طول دوران کاری‌اش حداقل باید یک بار با آقای کیمیایی کار کند. اینقدر دانش ایشان نسبت به همه‌چیز زیاد است که حد ندارد. آدم از هر لحاظ خیلی زیاد یاد می‌گیرد. خودم یواشکی می‌رفتم و از ایشان قاب‌بندی یاد می‌گرفتم. کاری ندارم به اینکه خیلی از شما ممکن است فیلم را دوست نداشته باشید اما در فیلم ایشان قاب‌بندی، نور و خیلی چیزهای دیگر یاد می‌گیرید. ایشان خیلی سینما را بلد است.

اوجی درباره اینکه آیا فیلم نسخه بلندتری دارد یا خیر گفت: ما ۲۳۰ دقیقه راش داریم. در واقع دو نسخه تعامل کردیم. یک نسخه ۱۲۰ دقیقه‌ای سینمایی و یک نسخه بلندتر که بتوانیم اگر خواستیم در وی‌او‌دی آن را سریال کنیم. 

وی همچنین درباره هزینه‌های ساخت این فیلم بیان کرد: شایعاتی دیدم مبنی بر این که فیلم برای برند اول‌مارکت است اما این اثر کاملا با هزینه شخصی ساخته شده است. من یکی از افرادی بودم که سرمایه شخصی برای ساخت فیلم گذاشتم و جز من چند نفر دیگر هم در آن مشارکت کردند.

فرهاد آئیش که در این فیلم در نقش محمد مصدق نخست‌وزیر سابق ایران به ایفای نقش پرداخته است، درباره نقش خود توضیح داد: شخصا به لحاظ چهره به دکتر مصدق شباهت دارم. همچنین در تئاتری که در نقش ایشان بازی کرده بودم نیز صدها ساعت فیلم دیدم و کتاب درباره او خواندم. نمی‌توان بدون شناخت از شخصیت‌های تاریخی که قبلا وجود خارجی داشته‌اند، فیلم بازی کرد. من ساعت‌ها ویدئوهای ایشان را نگاه کردم تا طرز راه رفتن و بیانشان را یاد بگیرم و تلاشم را کردم به مصدق واقعی وفادار باشم.

حمیدرضا آذرنگ، بازیگر «خائن‌کشی» نیز در ادامه درباره نقش خود در این فیلم عنوان کرد: خیلی خوشحالم که این حسرت مثل بسیاری از حسرت‌های دیگر در دلم نماند و کنار مسعود کیمیایی این تجربه غزل‌آمیز را زندگی کردم.

اوجی‌ در بخش دیگری از این نشست درباره پرداختن به داستان مهدی بلیغ، آرسن‌لوپن ایرانی در فیلم «خائن‌کشی» بیان کرد: این که داستان درباره زندگی مهدی بلیغ است صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ها بوده است. مسعود کیمیایی درباره بلیغ سناریو داشت اما من از او‌خواهش کردم سناریو را دوباره بازنویسی کند و این بار مهدی بلیغ در کار نقشی نداشته باشد.

وی همچنین درباره حضور نرگس محمدی همسرش در آثار سینمایی که تهیه کرده است، عنوان کرد: زمانی که با نرگس محمدی ازدواج کردم، ایشان بازیگر بود. من تاکنون ۹ فیلم تهیه‌ کردم و از آن میان تنها در ۲ فیلم‌ او‌ ایفای نقش کرده است. وقتی چنین جواهری همسر من است، اگر جایی امکان حضور باشد، قطعا از او استفاده خواهم کرد. 

رضا یزدانی یکی از بازیگران «خائن‌کشی» در بخش پایانی این نشست درباره تجربه همکاری با مسعود کیمیایی گفت: من از ۲۰ سال پیش همکاری با مسعود کیمیایی را آغاز کردم و این همکاری دیگر به شکل رفاقت تبدیل شده است. علی اوجی عاشقانه برای ساخت این کار زحمت کشید و همه انرژی خود را گذاشت.