گروه سینمایی هنرآنلاین: مرتضی فاطمی، کارگردان فیلم «بی‌مادر» در ابتدای این نشست گفت: در لحظه‌ای که ایده این فیلم به ذهن من رسید، پرسشی فلسفی در ذهنم شکل گرفت و موقعیتی را تصویر می‌کردم که یک نوزاد بین ۲ مادر گیر کرده و سوالم این بود که این بچه کدام مادر را باید برای خود برگزیند.

او در ادامه درباره انتخاب امیر آقایی برای بازی در این فیلم توضیح داد: انتخاب امیر آقایی مجموعه‌ای از پارامترها را برای ما به همراه داشت. جهان شخصی او به جهان دکتر امیرعلی موذن نزدیک بود و از این جهت برای این شخصیت انتخاب شد.

در ادامه این نشست پژمان جمشیدی نیز درباره نقش خود در این فیلم گفت: نگاه من به سینما حرفه‌ای نیست، در واقع اگر احساس کنم‌ فیلمنامه‌ای خوب است و نقشم را دوست دارم؛ قطعا در فیلم حضور خواهم داشت.

پردیس پورعابدینی نیز در ادامه این برنامه درباره بازی در نقش مادر گفت: این کاراکتر بسیار از من دور بود. چون نقش هم‌سن خودم را بازی نکردم. در واقع سعی کردم با کاراکتر قصه همراهی و درکش کنم.

فاطمی کارگردان فیلم درباره همکاری با کودک خردسال در فیلم بیان کرد: وقتی امیررضا را دیدم، در مقایسه با هم سن و سالان خود هوش بالایی داشت اما باید توجه داشت اگر کودک بااستعداد باشد شاید نتوان توانایی‌هایش را بروز دهد. با این حال او را بسیار دوست دارم و به یاد می‌آورم شب ها با امیررضا فوتبال بازی کردیم. باید بگویم به واقع در سن 5 سالگی خوب درخشید.

فاطمی همچنین درباره موسیقی فیلم که برعهده بامداد افشار بوده است، توضیح داد: وقتی فیلم تمام شد گزینه‌های زیادی برای موسیقی وجود داشت، اما افشار در ادوار گذشته جشنواره فجر درخشش خوبی داشت و نبوغ و فهم بسیار خوبی دارد. به عنوان مثال در سکانسی از مادر فیلم، لالایی افغانستانی داریم و بامداد ایده‌ای از لالایی هراتی داشت و در نهایت موسیقی این فیلم به این صورت ساخته شد.

مصباح تهیه‌کننده فیلم نیز در ادامه درباره اشکالات فیلم گفت: ممکن است فیلم با اشکالاتی مواجه باشد اما فکر می‌کنم نتیجه کار قابل قبول بود. باید از همه عوامل برای ساخت این کار تشکر کنم.

پردیس پورعابدینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: من مادر نیستم اما به این اعتقاد دارم که درون ما زنان روح مادرانگی دمیده شده است. بازی کردن در آخرین سکانس برایم‌ بسیار سخت بود و هنوز هم درگیر آن لحظه هستم. وقتی فاطمی لالایی افغانستانی را برای ما گذاشت واقعا گریه کردم.

در ادامه این نشست فاطمی درباره نزدیکی موضوع فیلم به رحم اجاره‌ای گفت: این داستان در بستر موضوعی به‌نام رحم اجاره‌ای روایت می‌شود اما موضوع ما فراتر از آن است. پس سعی کردیم در دل مخاطب خود پرسش‌گری ایجاد کنیم.

در بخش دیگری از این نشست پژمان جمشیدی در پاسخ به این پرسش که آیا به سیمرغ گرفتن در جشنواره امسال فکر می‌کند، گفت: باید بازی همه عزیزان را نگاه کرد و بعد نظر داد. یادداشت‌های شما من را دلگرم می‌کند اما به سیمرغ فکر نمی‌کنم.