گروه سینمایی هنرآنلاین: مریلا زارعی یکی از بازیگران مطرح سینمای ایران است که در این سال‌ها کمی گزیده‌کارتر از گذشته شده است. او بعد از سه سال با فیلم «هناس» به کارگردانی حسین دارابی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. زارعی در این فیلم که توسط سازمان سینمایی سوره حوزه هنری تولید شده است، ایفاگر نقش یک همسر و مادر است. «هناس» روایت تلاش‌های عاشقانه زنی‌ است که برای بیرون کشیدن زندگی‌اش از تشویش و تلاطم‌ می‌جنگد.

حضور مریلا زارعی در این دوره از جشنواره فیلم فجر، بهانه‌ای شد تا نگاهی به فیلم‌های شاخص این بازیگر بیاندازیم، به خصوص دو فیلم «زیر سقف دودی» و «شیار ۱۴۳» که برای او دو بار سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان داشته است. نکته قابل توجه درباره این دو فیلم، نقش آفرینی زارعی در مقابل دوربین دو کارگردان زن است.

فیلم «زیر سقف دودی» محصول سال ۱۳۹۵ است که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد. فیلمی ساخته پوران درخشنده که مریلا زارعی در آن نقش همسر و مادری را بازی می‌کند که خانواده او دچار مشکلات زیادی شده است. زارعی در این فیلم دومین تجربه خود را با پوران درخشنده گذرانده است. او در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» نیز مقابل دوربین این کارگردان قرار گرفته بود.

زارعی تجربه کار با کارگردان‌های بسیاری را دارد؛ نام‌هایی همچون رضا میرکریمی، اصغر فرهادی، رضا عطاران، عباس کیارستمی، مسعود ده نمکی و تهمینه میلانی از جمله این افراد به شمار می‌آیند. البته این بازیگر، تجربه بیشترین کار سینمایی مشترک را با ابراهیم حاتمی کیا دارد. کارگردانی که مریلا زارعی پای ثابت فیلم‌های او بوده است. «بادیگارد»، «چ»، «گزارش یک جشن» و «دعوت» چهار فیلم حاتمی کیا هستند که زارعی به عنوان بازیگر اصلی در آنها نقش آفرینی کرده است.

شاید بتوان گفت که متفاوت‌ترین نقش مریلا زارعی را باید در فیلم نرگس آبیار دید. زارعی در فیلم «شیار ۱۴۳» نقش ننه الفت را بازی می‌کند. نقش مادری روستایی که پسرش در جبهه‌های نبرد حضور دارد و او که در روستا زندگی می‌کند در انتظار بازگشت پسر خود از جنگ است. 

زارعی با بازی در این فیلم توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و دومین جشنواره فیلم فجر را برای خود به ارمغان بیاورد. «دختر» فیلم دیگری است که مریلا زارعی در آن ایفای نقش کرده است. فیلمی که رضا میرکریمی آن را ساخته و جوایز بسیاری نیز در جشنواره معتبر با آن کسب کرد. زارعی در این فیلم نقش عمه‌ای را بازی می‌کند که از برادرزاده خود باید در مقابل اتفاقات محافظت کند.

زارعی از آن دست بازیگرانی است که از ابتدای حضور خود در سینما که با فیلم «پاتک» ساخته علی‌اصغر شادروان همراه بود، تقریبا در تمامی سال‌های بعد، حداقل در هر سال در یک فیلم بازی کرده است. فیلم‌هایی که همواره او را در نقش‌های متفاوتی جلوی دوربین برده است؛ از فیلم «درباره الی» بگیرید تا «خروس جنگی»، «رژیم طلایی» و حتی فیلم «ماهی سیاه کوچولو».

فیلمی ساخته مجید اسماعیلی که مریلا زارعی در آن نقش یک مبارزه چریکی نیروهای چپ را برعهده دارد و آشنایی او با دو مبارز دیگر باعث بروز تنش‌ها و اختلافاتی پیرامون مباحث ایدئولوژیک درباره مبارزه و نقد تفکر چپ می‌شود. فیلمی که زارعی تجربه متفاوتی از یک زن را در آن به مخاطبان نشان می‌دهد، زنی مبارزه که پا به پای مردان خطر می‌کند.

زارعی تا قبل از فیلم «هناس» و غیبت سه ساله خود، همواره پای ثابت جشنواره فیلم فجر بوده است. او که از هفت دوره گذشته جشنواره فیلم فجر در شش دوره با فیلم‌های خود حاضر بوده، نشان داده است که می‌تواند گزینه احتمالی برای دریافت سومین سیمرغ بهترین بازیگر نقش زن در جشنواره امسال باشد. جایزه‌ای که باید دید در انتها نصیب کدام یک از بازیگران زن حاضر در جشنواره خواهد شد.