گروه سینمایی هنرآنلاین: جعفریان در ابتدای این نشست گفت: ما در دوره جدید سازمان سینمایی و مدیریت جدید حوزه هنری که از سال ۹۹ شروع شد، چند محور تازه را مورد هدف قرار دادیم. در این جلسه بیشتر در مورد حوزه تولیدات خود صحبت می‌کنم. هدف‌گزاری اصلی ما این بود که جریان پایداری در حوزه تولیدات تصویری در بخش‌های مختلف داشته باشیم. به این منظور سه پیشران اصلی را در نظر گرفتیم، اول محتوا بود و در این راستا سعی کردیم جریان اقتباس را تقویت کنیم. دوم که عامل اصلی بود سرمایه انسانی که هنرمندان هستند را در نظر گرفتیم. سوم نیز جذب سرمایه به سمت تولیدات مناسب بود. 

وی درباره دستاوردهای حوزه هنری در این مدت بیان کرد: تلاش کردیم یک گوناگونی در ژانر ایجاد کنیم. به این ترتیب هم در حوزه دفاع مقدس و هم در حوزه درام اجتماعی کارهایی را تولید کرده‌ایم. سرمایه‌گزاری روی نسل جوان سینما را نیز در نظر گرفتیم و اکنون شاهد آثار آنها در جشنواره امسال هستیم. در نهایت تلاش کردیم در کنار رشد کمی به بحث کیفی نیز توجه کنیم و به زعم خودمان کارها قابل دفاع است.

این مدیر سینمایی در ادامه بیان کرد: ما ۴ فیلم سینمایی در این دوره داریم که همگی در این یکسال تولید شده‌اند. فیلم «ضد» یک درام سیاسی است که در بستر یک درام عاشقانه به شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد و روایت در بازه زمانی ۴ ماهه از اواخر سال ۵۹ تا اوایل دهه ۶۰ روایت می‌شود. فیلم «هناس» دومین اثر حسین دارابی است که اثر بیوگرافی بوده و با روایتی زنانه به تعریف داستان خود می‌پردازد. در دو اثر دیگر پیرو مشارکت در حوزه سینما کار کردیم که یکی با بنیاد فارابی و دیگری با بخش خصوصی است. سعی می‌کنیم این رویه را در سال‌های بعد تقویت کنیم و آثار بیشتری را در این حوزه تولید کنیم. فیلم «دسته دختران» و «شادروان» از جمله آثار امسال به شمار می‌آید.

وی افزود: در این راستا و برای تثبیت جریان تولید کارهایی را در پیش‌تولید داریم که یکی از آنها همکاری با آقای هادی مقدم‌دوست است که بعد از جشنواره روند آن را پی می‌گیریم.

جعفریان در پاسخ به پرسشی درباره توقیف تولیدات سال‌های قبل حوزه هنری توضیح داد: آثار ما هیچگاه توقیف نشده است، اگر منظورتان فیلم «دیدن این فیلم جرم است» است، این فیلم سال گذشته اکران شد و در شرایط کرونایی به فروش خوبی رسید. نمی‌خواهم وارد مسائل سیاسی شوم ولی دولت قبل اکران این فیلم را چند بار به تاخیر انداخت اما در نهایت فیلم را اکران کرد. در مورد فیلم «مصلحت» نیز باید بگویم برخی دستگاه‌ها روی آن نظر دارند که در حال صحبت هستیم تا مشکل آن را حل کنیم. 

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سوالی درباره اعلام ممیزی به برخی فیلم‌های مجوز دار از وزارت ارشاد برای اکران در سینماهای خود بیان کرد: حسم این است که ما داریم اسیر یک جنجال رسانه‌ای می‌شویم. چون دوستان اکران فیلم‌های دیگری همچون «آتابای» و «پوست» و... دیده نمی‌شود که صاحبان آثار تا چه اندازه رضایت دارند. ما هیچ ممیزی تازه‌ای به فیلم‌ها اعلام نمی‌کنیم. در مورد فیلم «بی همه‌چیز» هم ترجیح می‌دهم الان صحبت نکنم چون این یک بازی برای فروش بیشتر این فیلم است. 

جعفریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ساخت سالن سینما در شهرهای فاقد سینما گفت: ما در حال حاضر ۸ استان داریم که فاقد سینما هستند. برای ساخت و توسعه سینما کارهایی در حال انجام است و موسسه سینما شهر در این راستا کمک زیادی به ما کرده است. علاوه بر این نهادهایی همچون شهرداری و استانداری همکاری خوبی با ما دارند که امیدواریم گسترش پیدا کند. 

وی همچنین درباره راه‌اندازی سامانه گیشه ۷ توضیح داد: رویکرد ما برای ایجاد سامانه فروش بلیت توسعه مخاطب است. چراکه به هر حال سامانه فروش بلیت سود اقتصادی چندانی ندارد. 

این مدیر سینمایی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به سوال دیگری که با مثال از «بی‌همه‌چیز» درباره چگونگی شرایط اختصاص سالن‌های حوزه به فیلم‌های سینمایی گفت: یکی از مغلطه‌ها درباره فیلم «بی‌همه‌چیز» این است که آقای قمی در شورا بوده و این فیلم را دیده ولی حوزه با آن مخالف است. این در حالی است که این فیلم مجوز خود را در دولت قبلی گرفته است که شرایط آن متفاوت بود. 

وی افزود: جدا از این موضوعات حضور آقای قمی در شورای پروانه نمایش اتفاق خوبی است اما حتی اگر ایشان در این شورا نباشند، حوزه هنری شورای پروانه نمایش را قبول دارد و مجوز آن مورد تایید ماست و بر مبنای قاعده موجود؛ سانس‌های موجود به فیلم‌ها تعلق می‌گیرد. 

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره اولویت‌های حوزه هنری برای حمایت از آثار مختلف بیان کرد: معرفی قهرمان‌های ملی، امید به آینده، حال خوب مخاطب و همینطور حوزه کودک از موضوعاتی است که می‌تواند ما را ترغیب کند. در کنار این موارد از کار کردن با بزرگان سینما استقبال می‌کنیم. در کنار این موارد حمایت از فیلم‌های اولی نیز در برنامه ماست و امسال می‌خواستیم یک فیلم از کارگردان کار اولی داشته باشیم و یک آدم تازه به سینما معرفی کنیم‌ اما میسر نشد. 

جعفریان درباره روند نزولی آثار تولیدی حوزه هنری توضیح داد: وقتی ما از کلید واژه احیا حرف می‌زنیم، منظورمان همین است. قطعا حوزه هنری اوج و فرودی دارد اما دوران اوج ما به دهه ۶۰ و ۷۰ مربوط می‌شود. اما این به این معنا نیست که آثار این سال‌ها خوب نبوده است. از حیث میزان تولید آثار خوب می‌توان این موضوع را پذیرفت. در این باره شما می‌توانید آثار امسال ما در جشنواره امسال را ببینید تا دوباره به قضاوت بنشینیم. ما حس می‌کنیم آن اتفاقی که باید در حال رخ دادن است.