گروه سینمایی هنرآنلاین: غلامرضا منتظری نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با هنرآنلاین درباره مدیریت جدید صدا و سیما گفت: ما با آقای پیمان جبلی و رئیس پیشین صدا و سیما جلسه داشتیم و با هدف نظارتی که جز وظایفمان است، از آقای جبلی خواستیم برنامه پیش‌رو، افق و چشم‌انداز خود را ترسیم کند. بنابراین در جلسه‌ای با تعدادی از معاونین آمدند و خطوط کلی را مطرح کردند. شخصا به عنوان یک شهروند و نماینده مجلس به چشم‌اندازی که ایشان ترسیم کرد، امیدوارم.

وی افزود: در واقع آقای جبلی را متفاوت دیدم، چرا که عنصر صداقت را در جای جای کلامش به طور کامل می‌توانستیم استنباط کنیم. نکته بعدی که برایم جذاب بود، روحیه نوگرایی و تحول‌خواهی آقای جبلی بود. رسانه ملی به هر جهت یک دانشگاه و امروز مهم‌ترین ابزار ما برای ارتباط با جهان است. لذا من دیدم که ایشان انصافا برنامه‌های خوبی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از رویکردهای خوب آقای جبلی مردمی شدن فرهنگ است. یعنی به جای اینکه ما بیاییم و به چند چهره خاص در حوزه تولید تکیه کنیم، ایشان گفت که قرار است برای نیازهای خود فراخوان دهیم. به عنوان مثال اگر در حوزه نمایش ۲۰ محور خاص نیاز اساسی ماست، فراخوان می‌دهیم که بسم الله هرکسی آمادگی دارد، آستین بالا بزند و ورود پیدا کند.

منتظری افزود: این کار باعث می‌شود جامعه هنری ما احساس رخوت و رکود نکند. همچنین نسل جوان فکر نکند که در حاشیه است و تنها افرادی که از ما بهترند حق دارند در برنامه‌های مختلف تلویزیون حضور پیدا کنند. این رویکرد مردمی شدن فرهنگ، تحول‌خواهی و نقدپذیری رئیس جدید سازمان صدا و سیما سبب می‌شود ما شاهد تحولات بیشتری در رسانه ملی باشیم.

این نماینده مجلس در بخش دیگر سخنانش درباره صحبت‌های مطرح‌شده درباره ۳۰ فیلم خاص که یکی از نمایندگان خواستار توقیف آنها بود، توضیح داد: تا آنجا که من در جلسات کمیسیون فرهنگی بودم، چنین مصوباتی نداشتیم. اگر چیزی بوده از طرف نماینده‌ای مطرح شده اما در کمیسیون فرهنگی درباره چنین موضوعی صحبت نشده است. اگر قرار باشد چنین مساله‌ای مطرح شود، ما باید جوانب مختلف آن را در نظر بگیریم. چرا که نمی‌توان درباره یک موضوع با عجله تصمیم گرفت و برخورد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: طرح کلی این موضوع یک بار مطرح شد که قرار است چنین فیلم‌هایی اکران شود. سپس بنا شد ما با وزارت ارشاد بنشینیم و گفتگو کنیم و جوانب کار را ببینیم. چون هنوز فیلم‌ها را ندیدم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم. ما وقتی درباره این موضوعات می‌توانیم اظهار نظر کنیم که تکیه‌گاه محکمی داشته باشیم، بنابراین شخصا با حدس و گمان صحبت نمی‌کنم.

منتظری همچنین درباره نگاه مجلس در دوره جدید به سینما و آثار سینمایی بیان کرد: نگاه مجلس به حوزه هنر شامل سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و... سلبی نیست و ایجابی است. باید چتر حمایتی هم دولت هم مجلس بر سر عرصه فرهنگ، هنر و ادب این سامان بیش از گذشته باز شود. ما سال گذشته که هنرمندان عزیزمان به دلیل شرایط کرونا با مشکلات مختلف مواجه شده بودند، برای نخستین بار بیشترین سقف حمایتی را به صندوق هنرمندان اختصاص دادیم. در واقع کمیسیون فرهنگی زمینه این کار را فراهم و به این مجموعه کمک کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته همان زمان هم اعتقاد ما این بود که این یک قطره‌ است و اصلا قابل توجه نیست. با اینکه در مقایسه با گذشته بیش از این بود. ما در این مدت با اعضای خانه‌های تئاتر، سینما، موسیقی نشستیم و گفتگو کردیم و باب تعامل را بیش از گذشته به عرصه فرهنگ و هنر باز کردیم. اکنون در کمیسیون فرهنگی کمیته‌های تخصصی شکل گرفته است،‌ در حالی که در دوره‌های گذشته به این صورت نبود.

وی در ادامه عنوان کرد: البته علاوه بر این موارد ما یک وظیفه نظارتی هم داریم، چرا که ما نماینده مردم هستیم. وظیفه نظارتی ما به معنی مچ‌گیری نیست، بلکه به معنی دست‌گیری است. بین مچ‌گیری و دست‌گیری خیلی تفاوت وجود دارد. به عنوان نماینده مردم وظیفه‌ای دارم که اگر جایی خطا و اشتباه دیده می‌شود، در چارچوب قانونی خاص خودش نه احساسی، پیام خودمان را منتقل کنیم.

منتظری در پایان گفت: شخصا به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی در همه حوزه‌ها تخصص ندارم، بنابراین به طور طبیعی باید از مشاوران توانمند، امین و صادق کمک بگیرم تا بتوانم درباره موضوعات مختلف اظهار نظر کنم. لذا روشم این است که اگر بخواهم درباره یک موضوع اظهار نظر کنم، یا باید خودم در آن کار دانش داشته باشم (یا از مشاوران کمک بگیرم). شخصا با سینما و تئاتر بیگانه نیستم ولی اعتقادم این است که باید عمیق و ژرف ببینیم که وقتی اظهار نظر می‌کنیم و مخاطب آنها را می‌خواند، نگاهش نسبت به مجلس نازل نشود.