گروه سینمایی هنرآنلاین: امیر اسفندیاری معاون دبیر سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و مدیر سابق بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره ادغام جشنواره‌های جهانی و ملی فیلم فجر به هنرآنلاین گفت: چند سال قبل وقتی جشنواره‌های جهانی و ملی از هم جدا شدند، من از اولین کسانی بودم که نسبت به این اتفاق انتقاد کردم. چرا که کارشناسی دقیق درباره موضوع نشده بود. به هر حال زمانی این دو جشنواره با هم برگزار می‌شد و مسائل و نقایصی داشت اما در دوره اول جدایی، این نقایص برطرف نشده بود و هنوز فیلم‌های خارجی دیده نمی‌شد.

وی افزود: با وجود همه این موارد در این چند دوره که جشنواره جهانی جداگانه برگزار شد، رشد بسیار خوبی کرد و توانست به فهرست فیاپف که تنها ۱۵ جشنواره درجه یک و مطرح جهان در آن حضور دارند راه پیدا کند. این اتفاق آورده‌ای برای سینمای ایران و برای ایران است. طبیعتا اگر قرار باشد ارتباط ما با فیاپف به راحتی قطع شود، این دستاورد از بین می‌رود.

اسفندیاری در ادامه بیان کرد: خوشبختانه آقای محمد خزاعی اهل سینما هستند و به این مسائل توجه دارند که به هر حال دستاوردهای سینمای ما از بین نرود. شخصا امیدوارم اگر قرار است تغییری در زمان برگزاری جشنواره جهانی اتفاق بیفتد، مذاکرت با فیاپف ادامه پیدا کند و آن تغییر با هماهنگی باشد. به این ترتیب جایگاهی که سینمای ایران و جشنواره جهانی به دست آورده، از دست نمی‌رود.

مدیر سابق بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش که ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فجر و برگزاری آن در بهمن‌ماه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: این تصمیم در شرایط کنونی خوب نبود. یکی از مسائل و مشکلاتی که ما با فیاپف داشتیم، زمان برگزاری جشنواره بود. در واقع وقتی سال گذشته زمان برگزاری را به خرداد تغییر دادیم، به فهرست فیاپف راه پیدا کردیم و جزو آن ۱۵ جشنواره درجه یک قرار گرفتیم. البته اگر کار کارشناسی می‌شد، این اتفاق می‌توانست دو یا سه سال زودتر بیفتد.

وی ادامه داد: با توجه به این توضیح تغییر زمان برای جشنواره‌ای که در این سطح (قرار گرفتن در فهرست فیاپف) قرار می‌گیرد، اتفاق درستی نیست. در واقع تلاقی برگزاری جشنواره با دیگر جشنواره‌های مطرح دنیا می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بنابراین این اتفاق قطعا باید با دقت و هماهنگی انجام بگیرد.

اسفندیاری همچنین در پاسخ به اینکه آیا تغییر زمان برگزاری می‌تواند احتمال کنار گذاشته شدن جشنواره جهانی از فهرست فیاپف را در پی داشته باشد گفت: طبیعتا دوباره باید رایزنی شود. در واقع تا به حال نیز اردیبهشت‌ماه محل مناقشه بین ما و فیاپف بود. یعنی ما جشنواره را اردیبهشت برگزار می‌کردیم ولی فیاپف به خاطر جشنواره کن، آن را زمان خوبی نمی‌دانست. نهایتا سال گذشته با توجه به شرایط کرونا، زمان جشنواره از اردیبهشت به خرداد تغییر کرد و مورد تایید فیاپف قرار گرفت.

این مدیر سینمایی در بخش پایانی صحبت‌هایش با بیان اینکه از ابتدا با برگزاری جشنواره در اردیبهشت موافق نبوده و این را اعلام هم کرده درباره زمان مناسب برگزار شدن جشنواره جهانی گفت: چند زمان خالی وجود دارد که در آنها جشنواره مطرحی برگزار نمی‌شود. زمانی هم که با فیاپف صحبت کردیم، دو وقت خالی گرفتیم، یکی خرداد و دیگری فکر کنم پاییز بود که ما می‌توانستیم در آن زمان‌ها جشنواره را برگزار کنیم. الان هم این اتفاق می‌تواند رخ بدهد. به هر حال باید رایزنی شود تا این دستاورد از بین نرود.