گروه سینمایی هنرآنلاین: علیرضا معماریانی مستندساز که با مستند «استخوان‌های شکسته» در بخش بلند پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره این اثر گفت: چند سال قبل از اینکه تصمیم بگیریم مستند «استخوان‌های شکسته» را بسازیم، مواجهه دیگری با آن داشتیم. در واقع سال ۹۵ به خاطر شیوع یک بیماری در جزیره هرمز، ۳۰-۴۰ جسد آهو پیدا کردم و همان زمان به واسطه شغلم شروع به مستندنگاری از این اتفاق کردم.

کارگردان مستند «استخوان‌های شکسته» با تاکید بر اینکه در زمینه ایده‌پردازی و برگزاری نمایشگاه‌های هنری فعالیت می‌کند، ادامه داد: شش ماه روی آهوهای جزیره هرمز کار کردم و سپس ماحصل آن را در نمایشگاهی با عنوان «عزای عمومی» در سال ۹۷ در گالری اعتماد به نمایش عمومی گذاشتم.

وی افزود: این نمایشگاه شامل بخش‌های مختلفی بود. یعنی هم حجم، هم ویدیو آرت و تعدادی عکس از شرایط آهوها در جزیره هرمز را به نمایش می‌گذاشت. شکر خدا نمایشگاه با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شد و من را بر آن داشت تا به تولید مستند آن نیز فکر کنم. 

استخوان های شکسته 3

این مستندساز در ادامه بیان کرد: سپس به واسطه ویدیوهایی که از اتفاق رخ داده برداشته بودم، تصمیم گرفتم یک فیلم مستند داستانی بسازم. بنابراین عناصر مختلف را کنار هم چیدم و سعی کردم اثری در خور را برای مخاطبان آماده کنم که ماحصل آن قرار است در جشنواره «سینماحقیقت» امسال به نمایش گذاشته شود.

معماریانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از آنجایی که در نمایشگاه «عزای عمومی» با استخوان آهوها سر و کار داشتیم، یک شخصیتی انتخاب کردم که شکسته بند سنتی بود. توسط این شخصیت در کمپوزسیون هارمونیک توانستیم این موارد را به هم ربط دهیم. این رویکرد در مستند «استخوان‌های شکسته» نیز وجود دارد. به صورتی که شخصیت شکسته‌بند، آهسته آهسته تبدیل به یک فعال اجتماعی شده و بانی این می‌شود تا همه افراد و مسئولان حاضر در جزیره نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهند. 

این کارگردان سینمای مستند با تاکید بر اینکه رویکرد این اثر اهمیت توجه به محیط زیست در شرایط کنونی است، گفت: آهو در این اثر نماینده مرگ طبیعت و اتفاقات بدی بوده که متاسفانه اکنون در حال رخ دادن است. چون همه چیز تحت تاثیر مسائل زیست محیطی است. در مستند «استخوان‌های شکسته» سعی کردیم به بخش زباله، هجوم گردشگران و مسائلی از این دست که باعث تخریب محیط زیست می‌شود بپردازیم. 

استخوان‌های شکسته 2

وی با بیان اینکه مهمترین عامل در ایجاد شرایط کنونی، عدم آمادگی جزیره هرمز برای پذیرایی از میزان گردشگران ورودی به آن است، عنوان کرد: به واسطه مشکلات پایه‌ای که وجود دارد، جزیره هرمز آمادگی این را ندارد که جوابگوی این همه گردشگری باشد که واردش می‌شوند. در واقع به همین دلیل همه چیز خیلی بی‌برنامه پیش رفته و شرایط کنونی ایجاد شده است. 

کارگردان مستند «استخوان‌های شکسته» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بر اساس آماری که سازمان محیط زیست تا سال ۹۴، ۹۵ ارائه داده است، ۱۲۰ آهو در جزیره هرمز زنده بودند ولی اکنون این میزان تنها به ۴۰ آهو رسیده که نتیجه عدم برنامه‌ریزی برای حل مشکلات است.

معماریانی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «عزای عمومی» که در آن از اسکلت ۳۰ آهو مرده پرده‌برداری شده است، بیان کرد: شکم اکثر این آهوهای مرده، پر از کیسه‌های پلاستیکی بود. در واقع یکی از معضل‌های اصلی جزیره هرمز که همچنان وجود دارد، وجود زباله‌های پلاستیکی در نقاط مختلف است. به همین دلیل خودم اسم دیگر جزیره هرمز را شهر کیسه‌های پلاستیکی در باد گذاشته‌ام. چراکه هر طرف را نگاه می‌کنید، زباله‌ای را می‌بینید که به درخت یا نقاط دیگر چسبیده است. 

این مستندساز همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای حل این مشکل وجود دارد،‌ گفت: قطعا می‌توان این مشکلات را حل کرد. اما حل این مشکل نیاز به همت مسئولان دارد. البته لازم است بگویم که این عدم حمایت تنها به دلیل عدم شناخت از شرایط کنونی بوده است.  

وی در پایان گفت: همگی مسئولین انگار نمی‌دانند این وضعیت چه خطری می‌تواند داشته باشد. در واقع اگر آنها از مشکلات مطلع شوند می‌توانند تا حدی کنترل کنند. به هر ترتیب امید من بیشتر به مردم است و احساس می‌کنم خود مردم اگر این کار را انجام دهند دیگر نیازی به بالادستی‌ها هم نیست. چون مواجهه آنها با این شرایط در حد یک کار اداری است ولی مردم مدام با آن در ارتباط هستند.