گروه سینمایی هنرآنلاین: حسن نقاشی مستندساز  درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: امسال پس از شش سال تلاش بالاخره مستند «دبستان پارسی» را آماده کردم و برای جشنواره سینماحقیقت نیز فرستادم. این مستند حاصل چند سال کار کردن روی مدارس نوین یزد است. اینکه در دوران قاجار به ویژه بعد از ناصرالدین شاه آن عده‌ای که در خارج از ایران علم را آموختند و تصمیم می‌گیرند به شهرهای خودشان برگردند. این اتفاق از جمله در شهر یزد رخ می‌دهد و عده‌ای تلاش می‌کنند مدارسی دایر کنند تا پایه‌ریزی علمی و تفکری که امروز به آن دبستان و دبیرستان می‌گوییم داشته باشیم.

وی ادامه داد: این اتفاق با واکنش‌هایی از جامعه سنتی روبه رو می‌شود و این کشمکش نزدیک به یک قرن طول می‌کشد. این مدارس که هنوز هم از آن استفاده می‌شود قدمت نزدیک به صدو چهل/ پنجاه سال دارند که در کشمکش و التهاب آن دوران که تلاش می‌شد علم در ایران فراگیر شود، پابرجا ماندند. من در این مستند به تاریخچه این مدارس که به مدارس پارسی معروف است پرداختم و امیدوارم با بازخوردهای خوبی از طرف مخاطبان مواجه شود.

این مستندساز باتوجه به نزدیکی برگزاری پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت درباره اهمیت این رویداد سینمای مستند بیان کرد: اکنون در سینمای مستند و جشنواره سینما حقیقت به دوران پختگی رسیدیم. چراکه هر ساله توقعمان نسبت به شرایط جشنواره در سال گذشته بالاتر رفته و همین موضوع سبب شده تلاش بیشتری کنیم تا این رویداد به لحاظ کیفی کامل‌تر شده و جشنواره‌ای درخور داشته باشیم. در کل به عنوان مستندساز می‌توانم به صورت خلاصه بگویم این جشنواره به معنی ما و باورهایمان است.

کارگردان مستند «مهرا» افزود: ما یک‌سری باور داریم که در مورد آن فیلم ساختیم؛ در واقع سرمایه‌گذاری صورت گرفته و اکنون قرار است باورهای ما برای مخاطب نمایش داده شود. در نتیجه این رویداد حاصل یک سال تلاش مستندسازانی است که دغدغه فرهنگ، تاریخ و اجتماع مملکت خود را دارند. جشنواره سینما حقیقت مکانی است که در آن فیلم دیده می‌شود و ارزیابی صورت می‌گیرد و از همه مهمتر، پخش و اکران که حرف و دغدغه این سال‌های ماست در آن صورت می‌گیرد.

نقاشی با بیان اینکه متاسفانه همچنان با مشکل اکران آثار مستند مواجه هستیم، عنوان کرد: سینما حقیقت در ایام برگزاری خود شاید بهترین حالت پخش یک‌سری مستند با مخاطب خیلی خاص و ویژه باشد. چراکه شاید در طول سال این اتفاق رخ ندهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: یکی از دغدغه‌های سینمای مستند و یکی از بحث‌های اصلی ما در انجمن صنفی سینمای مستند، ارتقای کیفی آثار در این حوزه است. بنابراین اینکه ملاک و معیار صرفا این نباشد که یک اثر مستند ساخته شود، موضوع مهمی است. اثر مستند باید دارای یک سری استانداردها به لحاظ موضوعی، ساختاری و پروسه تهیه باشد. در واقع تا این شرایط حرفه‌ای نشود، شاید سینمای مستند نتواند آن برداشتی که باید را به لحاظ ساختاری در جامعه و بین مخاطب خود انجام دهد.

کارگردان مستند «خسروانی» ادامه داد: سال‌ها جز هیات انتخاب آثار بودم و انبوه این فیلم‌ها که می‌آمدند، اکثرا گزارش‌های بسیاری ساده یا آزمون و خطاهایی بود که سر کلاس انجام شده بود. اما مشخص بوده که امسال جشنواره سینما حقیقت در سیاست‌گذاری‌های خود به سمت انتخاب آثار با کیفیت رفته است. به همین دلیل در این دوره برخلاف سال‌های گذشته که آمارهای بالای هزار اعلام می‌کردند، متوجه شدم که در مجموع ۶۵۰ اثر ثبت نام شده است. این غربال‌گری کم‌کم کمک می‌کند که ما وضعیت سینما مستند را به سمت حرفه‌ای بودن ببریم.

کارگردان مستند «درخت پارسیک» همچنین درباره برگزاری آنلاین یا حضوری جشنواره سینما حقیقت توضیح داد: همانطور که سال گذشته و حتی قبل از کرونا گفتم همیشه با پخش آنلاین موافق بودم اما نباید هرگز از برگزاری فیزیکی جشنواره غافل شویم. واقعیت این است که پلتفرم‌ها آمدند برای اینکه نوع اکران حرفه‌ای شود و اکنون سایت‌های پخش مستند در جهان درآمدهای خیلی بالایی دارند. ما در ایران هنوز این توانایی را داریم که سایت‌های اکران فیلم خیلی بیشتری در حوزه مستند داشته باشیم.

نقاشی ادامه داد: سال‌هاست می‌بینم که بچه‌هایی که در شهرستان هستند از دیدن آثار مستند در ایام برگزاری جشنواره محروم هستند. به خاطر دارم اتفاقی که در سینما حقیقت رخ داد، این بود که هر سال علاوه بر تهران، فیلم‌ها در شهر دیگری هم اکران می‌شدند و بچه‌های آن شهر از دیدن آثار مستند همزمان با تهران در آن مقطع منفعتی می‌بردند اما اکنون اکران آنلاین یک سیستم جهانی برای مردم در نقاط مختلف است.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: از لحاظ کیفی و استاندارد یکی از کارهایی که باید اتفاق می‌افتاد، اکران آنلاین بود که با همه‌گیری کرونا اکنون رخ داده است. البته اکران آنلاین باید با همان کیفیتی اتفاق بیفتد که برای اکران فیزیکی در نظر می‌گیریم. یعنی به این مدل نیز احترام بگذاریم و آن را صرفا یک شرایط ندانیم، آن را دائمی و پیوسته تصور کنیم. به همین دلیل همین موضوع سبب می‌شود که روی آن سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

دبستان پارسی

کارگردان مستند «سه روایت از جم» در پایان عنوان کرد: باید بفهمیم که زین پس بخشی از جشنواره‌ها به همین صورت بوده و به شما این فرصت را می‌دهد که در دورترین نقطه ایران بنشینید و با یک تبلت، لپتاب، ‌تلویزیون و یا گوشی همراه فیلم ببینید. هرچند همه می‌دانیم که نگاه کردن کلاسیک به فیلم در مدل فیزیکی هیجانات خاص خود را دارد و آن را انکار نمی‌کنم اما واقعا باید این حوزه را تقویت کنیم. به نظرم هنوز از استانداردهای جهانی که می‌خواهیم خیلی عقب هستیم.