به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری پویش هنری رسانه‌ای «ناکوک» و رونمایی از پوستر نخستین پویش رسانه‌ای در حوزه انتشار فیلم و انیمیشن‌های کوتاه با موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی صبح امروز ۱۷ آبان‌ماه در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری برگزار شد. محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در این نشست گفت: هنر برای ما همانگونه که امام(ره) فرمودند باید نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی باشد. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف و تجسیم تلخ‌کامی گرسنگان مغلوب قدرت و پول است. چنین هنری، هنر مردمی است.

وی افزود: وقتی از هنر مردمی صحبت می‌کنیم توأمان از دو معنی سخن می‌گوییم؛ معنی نخست اشاره به شیوه تولید دارد، یعنی هنری که فارغ از پیچیدگی‌های تولید حرفه‌ای بتواند خودش را به مخاطب برساند، اما معنی دوم اشاره به هنری دارد که مسائلش را از مردم می‌گیرد نه از جمع‌ها و محافل محدود. یکی از اولین ثمره‌های پیگیری این جهت‌گیری در دوران تازه حوزه هنری، پویش هنری-رسانه‌ای «ناکوک» است. حوزه هنری به عنوان پایگاه هنر انقلاب اسلامی در این پویش تلاش کرده نگاه هنرمندان را به نقاط کور معضلات اجتماعی متوجه کند. «ناکوک» نه مجموعه‌ای از تولیدات سفارشی برای هزینه‌کرد بودجه‌های تصویب شده اداری که به ثمر نشستن یک دغدغه واقعی به شکل بومی و منطقه‌ای در سراسر ایران است.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: هنرمندان بومی در هر استان با توجه به مهم‌ترین آسیب‌ها و مسائل اجتماعی منطقه خود دست به تولید آثاری زدند به این امید که با روایت داستانی این مشکلات و معضلات و با روایت راه حل‌های برون‌رفت از آنها زمینه‌ای برای توجه عمیق‌تر به آنها فراهم شود. این آثار عمدتاً با شبکه هنرمندان جوان و بومی متصل به مراکز استانی حوزه هنری به ثمر رسیده‌اند. اولویت در تولید این آثار درگیری واقعی و از نزدیک با مسائل و معضلات اجتماعی هر منطقه بوده است. این آثار هنری برای شرکت داده شدن در فلان جشنواره‌های خارجی تولید نشده‌اند، بلکه عزم و اراده خود را در صیقل دادن روح و جان خسته و دردمند مخاطب قرار داده‌اند و مسیر اصلاح و تربیت و بازگشت به فطرت انسانی را دنبال می‌کنند. اگر جز این بود اثر هنری نبودند، بلکه کالایی شبیه هزاران کالای رسانه‌ای دیگر بودند که هر روز تولید و مصرف می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ما در این آثار صمیمیت را دنبال می‌کنیم. صمیمیت در انتقال مسائل و دردها. صمیمیتی که شجاعتی برای به اشتراک گذاشتن داستان‌های همه کسانی که درگیر یکی از این آسیب‌ها بوده‌اند را فراهم می‌کند. ما از همه مخاطبان‌مان در طول این پویش دعوت می‌کنیم به روایت داستان‌هایشان و این در واقع یکی از مهم‌ترین اهداف «ناکوک»است. ما باید بتوانیم مشکلات را به مسائل تبدیل کنیم و برای مسئله‌هایمان راه حل‌های درست پیدا کنیم.

دادمان ادامه داد: بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب به همه مسئولان در خصوص توجه خاص به مسائل اجتماعی، حوزه هنری در چهارچوب وظایف خود اقدام‌هایی را در زمینه تولید فیلم‌های کوتاه، مستند، انیمیشن، تولید کتاب، استعدادیابی و پرورش هنری نوجوانان ساکن در محلات حاشیه‌ای و تأسیس گروه‌های هنری بومی و مبتنی بر فرصت‌های بومی در محلات محروم و حاشیه‌ای آغاز کرد. این آغاز البته با همکاری سازمان امور اجتماعی بوده است. مبنای این همکاری استفاده از فرم و زبان هنر برای انتقال پیام‌های تأثیرگذار و انعکاس رویکردهای مثبت و سازنده و برگرفته از تعالیم دینی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، مستتر کردن تجربیات موفق در زمینه کاهش آسیب‌ها و تلاش برای کاستن آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای از طریق تکیه بر فرصت‌های هویتی پنهان شده در همان مناطق و مداخله فرهنگی و هنری است.

دادمان گفت: آثاری که در مرحله اول تولید شده‌اند، در قالب یک پویش رسانه‌ای فراگیر و ملی پخش خواهند شد. همکاران خوش فکر و پر تلاش ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی در استان البرز این موضوع را دنبال کرده‌اند. تلاش ما بر این بوده است که علاوه بر اینکه تولید، استعدادیابی و اقدامات فرهنگی به واسطه مراکز استانی اتفاق بیفتد، پویش رسانه‌ای برای پخش و بازدید آثار هم توسط دوستان مناطق استانی برنامه‌ریزی شود. پویش مذکور در ۳مرحله طراحی و برنامه‌ریزی شده است و بخشی از آثار ارزنده عمومی خواهند شد و در یک فضای پویشی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود گفت: ما تا به امروز یک رسانه تخصصی برای انتشار انواع تولیدات هنری مرتبط با آسیب‌های اجتماعی نداشتیم و به همین جهت دوستان ما «ناکوک» را راه‌اندازی کردند. همچنین به جهت باوری که به نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌ها و حل مسائل اجتماعی داریم، بنا داریم صندوق مشترکی را با همکاری دوستان‌مان در سازمان اجتماعی برای حمایت از نوآوری‌ها و تولیدات هنری در زمینه مسائل اجتماعی در حوزه هنری تأسیس کنیم تا بهتر از قبل بتوانیم از هنرمندان جوان، خوش‌فکر و دغدغه‌مندمان که در حوزه‌های مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه و حتی تولیدات بلند ایده‌های خوبی دارند حمایت کنیم. امیدواریم که دستگاه‌های دیگر هم در این صندوق مشارکت کنند.

دکتر تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در بخش دیگری از نشست خبری «ناکوک» به رئیس حوزه هنری پیشنهاد کرد از ظرفیت‌های درمانی برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان اجتماعی استفاده کنیم. وی گفت: من افرادی را می‌شناسم که با تئاتر درمانی کارهای موفقی را انجام می‌دهند؛ برای مثال برخی از بچه‌ها و نوجوان‌هایی که در کانون‌های اصلاح و تربیت هستند را وارد پروسه تئاتر درمانی کنیم و برخی از زندانیان با کارهای فرهنگی و هنری درگیر شده‌اند.

همسر مرحوم علی سلیمانی در بخش دیگر این نشست گفت: علی همیشه دغدغه کودکان مناطق محروم و کودکان کار را داشت. من نیز دوست داشتم بچه‌های مناطق محروم را در زمینه هنر فعال کنیم و از طریق سازمان فرهنگی-هنری شهرداری نیز پیگیر آن بوده‌ام. تا به امروز قول‌هایی داده شده، اما این قول‌ها هنوز عملی نشده‌اند. وی از مدیران حوزه هنری درخواست کرد که در زمینه فعال کردن بچه‌های مناطق محروم در زمینه‌های فرهنگی و هنری به او کمک کنند.

داوود ضامنی، مدیر دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری در ادامه نشست خبری «ناکوک» گفت: برخی از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد در میان حاشیه‌نشینان و طلاق به جهت فراگیریشان بسیار مهم هستند. بنابراین ما در حوزه هنری تلاش کردیم اول به آسیب‌های فراگیر بپردازیم و آنها را با بیانی هنرمندانه بررسی کنیم و راهکاری را ولو در حد چند ثانیه  در درون آثار بگنجانیم تا راه برون‌رفت از چالش و کنترل آسیب به صورت یک آموزش غیر مستقیم به مخاطب نشان داده شود.

وی افزود: ما در یکی دو سال گذشته ۷۵ فیلم کوتاه تولید کردیم. این آثارمستقیماً تولید حوزه هنری نیستند، بلکه ما تلاش کردیم هنرمندان مراکز استانی را  که خودشان تجربه زیسته‌ای از یکی از آسیب‌های اجتماعی دارند، ترغیب کنیم با یک نگاه هنرمندانه به تجربه‌شان نگاه کنند. بنابراین اینجا زاویه دید مهم بوده است نه زاویه تولید. شاید برخی از آثار مذکور از نظر ارزش‌های هنری از درجه پایینی برخوردار باشند، اما همانطور که آقای دادمان بیان کرد، ما این فیلم‌ها را برای شرکت در جشنواره‌های هنری نساختیم. این فیلم‌ها برای نوجوانان و مردم تولید شده‌اند. لازم می‌دانم توضیح دهم که ۲۰۰ دقیقه انیمیشن هم تولید شده و در مراحل بعدی پویش «ناکوک» در دستور کار پخش قرار خواهد گرفت.

محمد مهرابی، رئیس حوزه هنری استان البرز در پایان این نشست خبری گفت: ما فراخوانی را به صورت هم‌زمان و موازی با پویش «ناکوک» برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همانطور که در این فراخوان آمده، قرار است هنرمندان در ۳بخش پوستر، کاریکاتور و تصویرشناسی آثار خودشان را تا انتهای بهمن ماه به دبیرخانه ارسال کنند و در یک برنامه، اختتامیه این مراسم هنری برگزار شود. ما تلاش می‌کنیم از همه شیوه‌های تبلیغاتی و هنری برای بهتر دیده شدن آثار و فیلم‌های تولید شده استفاده کنیم. یعنی ما هم‌زمان با توزیع فیلم‌ها، تعدادی پادکست، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی تولید کردیم که دوستان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

رئیس حوزه هنری استان البرز بیان کرد: ما تلاش کردیم با همکاری سایر نهادها از همه توانمان استفاده کنیم. برای مثال قرار است  معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما با استفاده از همه ظرفیت‌هایش به توزیع حداکثری آثاری که در قالب پویش  «ناکوک» تولید شده‌اند کمک کند.

فراخوان مذکور، فراخوان رویداد «قبل از اینکه دیر بشه!» است. علاقمندان برای مطالعه متن فراخوان و جزئیات این رویداد می‌توانند به پایگاه اینترنتی WWW.NAKOOK.IR  مراجعه کنند.

در نشست خبری «ناکوک» از خانواده مرحوم علی سلیمانی تقدیر و تابلو پرتره‌ای به عنوان هدیه به همسرآن مرحوم اهدا شد. همچنین در این نشست از سایت و پوستر پویش ناکوک رونمایی شد.