گروه سینمایی هنرآنلاین: سعید نجاتی یکی از تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه «کبود» به کارگردانی علی توکلی بوده که در بخش مسابقه سینمای ایران سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. او درباره داستان این فیلم به هنرآنلاین گفت: فیلم کوتاه «کبود» درباره یک اتفاق اجتماعی است که در فاصله کمی دور رخ می‌دهد، این اتفاق میان یک خانواده بزرگ است که اختلافات‌شان، پس از فوت مادر خانواده سر باز می‌کند.

نجاتی درباره علت تهیه‌کنندگی این اثر بیان کرد: علی توکلی کارگردان اثر، دغدغه تولید فیلمی جدی را داشت و من وقتی فیلمنامه را خواندم، احساس کردم که «کبود» می‌تواند دغدغه‌های من را هم در بر گیرد. 

وی در ادامه افزود: این تفکر وجود دارد که تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار است و به دلیل داشتن پول زیاد، تهیه‌کنندگی اثری را بر عهده می‌گیرد، در حالی که تهیه‌کنندگی یک فن و حرفه کاملا مجزاست. تهیه‌کننده مدیریت منابع مالی، زمانی و انسانی را بر عهده دارد تا بتواند به بهترین شکل ممکن از منابع موجود بهره ببرد و به بهترین نتیجه برسد.

این تهیه‌کننده درباره شانس موفقیت «کبود» در جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: قطعا حائز رتبه شدن فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران برای همه ما مهم است اما به نظر من ساختن فیلم به خودی خود، موفقیت به حساب می آید آن هم در وضعیتی که فیلمسازی کار سختی شده است و از نظر مالی، منابع قابل توجهی را برمی‌تابد، از طرف دیگر فیلمسازان کوتاه، حرفه‌ای شده‌اند و به سادگی و بدون دستمزد سر کار نمی‌آیند که باید به دلیل بالا رفتن هزینه‌های زندگی به آن‌ها حق داد.

کارگردان فیلم کوتاه «دابر» ادامه داد: بخشی از موفقیت فیلم در جشنواره نیز به نظر داوران برمی‌گردد که قطعا این نظر و سلیقه از سواد سینمایی‌شان می‌آید. امیدوارم که اتفاقات خوبی برای فیلم بیفتد تا کارگردان پله‌های بعدی را راحت‌تر طی کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سیر تحول فیلم کوتاه طی سال‌های اخیر گفت: تکنولوژی پیشرفت کرده است، برای مثال کیفیت تصاویر فیلم‌هایی که در دهه ۸۰ به نمایش در می‌آمدند با الان قابل قیاس نیست. همچنین باید گفت فیلمسازان کوتاه راهکارهای حضور در جشنواره‌ها و رفتار حرفه‌ای را پیدا کرده‌اند، البته ورود زیاد افراد به ساخت فیلم کوتاه باعث شده‌ است افراد فراموش کنند ساخت فیلم اول از همه یک هنر برای تعامل با یکدیگر و نمایش تفکرات‌مان است.

نجاتی درباره این تفکر که سینمای کوتاه دروازه ورود به سینمای بلند است،  توضیح داد: این تفکر سالیان سال است که وجود دارد، به نظر من این مساله چیز بدی نیست و نمی‌توان جلوی انتخاب کسی را گرفت؛ خیلی‌ها دوست دارند با فیلم کوتاه تمرین‌های جدی فیلمسازی خود را با هزینه کم‌تری انجام دهند و پس از آن وارد دنیای سینمای بلند شوند اما از طرف دیگر فیلمسازانی وجود دارند که برای این عرصه هویت مستقلی قائل هستند و می‌خواهند تا آخر عمر فیلم کوتاه بسازند، هر دو تفکر ارزشمند است.

این فیلمساز همچنین درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و انتقادها به آن اظهار کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران معتبرترین جشنواره موجود در ایران است و سالانه بیش از هزار فیلم به آن ارسال می‌شود. وقتی مسئولان سینمای ایران تعداد بالای فیلم کوتاه را مشاهده می‌کنند، باید تصمیم بگیرند تعداد جشنواره‌های این بخش را افزایش دهند تا بتواند پاسخگوی این حجم از هنرمند باشد. باید به بخش خصوصی اجازه دهیم که ایجاد فستیوال‌ها را تسهیل کنند.

کارگردان فیلم «صراحی» در پایان درباره مورد تایید قرار گرفتن جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط آکادمی اسکار، گفت: هر آن چیزی که به سینمای کوتاه کمک کند و به ایران اعتبار ببخشد خوب است. بنابراین اسکار کوالیفاید شدن این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است. شخصا امیدوارم این دستاوردها برای سینمای ایران و فیلم کوتاه بیشتر و بیشتر شود.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در پردیس سینمایی ایران مال و سامانه های برخط هاشور، ودیو و تیوال در حال برگزاری است.