گروه سینمایی هنرآنلاین: شامالان در ۱۹۹۹ برای ساختن تریلر روانشناسانه «حس ششم» با بازی بروس ویلیس به شهرت رسید؛ فیلمی که نامزد دریافت شش جایزه اسکار شد و در اکران عمومی گیشه‌ای بسیار خوب و پررونق داشت. هر چند او در ادامه نتوانست پیروزی‌های «حس ششم» را حتی با «نشانه‌ها» تکرار کند اما با فیلم سینمایی «اولد» و سریال «ویوارد پاینز» نشانه‌هایی از دوران اوج خود در روایت کردن داستان‌های دنیای فراطبیعی را به رخ کشید.

کارلو شاتریان، مدیر هنری جشنواره فیلم برلین از اینکه شامالان دعوت برلیناله را برای داوری کردن در بخش مسابقه رسمی پذیرفته ابراز شادمانی و افتخار کرد و این فیلمساز آمریکایی را شخصیتی منحصر به فرد دانست که در دنیای سینما به دیدگاه خود وفادار مانده است. شامالان هم گفت: «حمایت کردن و جشن گرفتن بهترین استعدادهای داستانگویی هدیه‌ای است که شادمانه آن را پذیرفتم.»

برلیناله نخستین رویداد مهم سینمای اروپا و جهان در سال تازه میلادی است و دوره هفتاد و دوم آن روزهای ۱۰ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ در آلمان برگزار می‌شود. برلین کنار کن و ونیز مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیا هستند و برندگان آن معمولا در فصل جوایز بیشتر می‌درخشند و دیده می‌شوند. برلیناله در دو دوره گذشته درگیر ویروس کرونا بود.